شناسه خبر : 33229

پرسفرترین شهرها در آخرین تعطیلات

پرسفرترین شهرها در آخرین تعطیلات

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اعلام شهرهای شلوغ و پرمسافر و تشریح وضعیت سفر در تعطیلات عید فطر، گفت: میزان استفاده مردم از خوابگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش، خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای و اقامتگاه‌های غیررسمی در مسافرت‌ها چهار برابر شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سید مصطفی فاطمی ـ دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و مدیرکل اداره توسعه گردشگری داخلی ـ با تشریح وضعیت سفر در تعطیلات عید فطر گفت: همانطور که پیش‌بینی شده بود منطقه شمال غرب و غرب ایران در تعطیلات عید فطر پرسفر بود.  طبق گزارش استان‌ها و داده‌های ثبت شده در سامانه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ایلام، کردستان، ‌کرمانشاه، همدان، لرستان و آذربایجان شرقی، از جمله استان‌های پرمسافر در این تعطیلات بودند.

او ادامه داد: حجم سفر در برخی از این استان‌ها، از جمله کردستان به حدی زیاد بود که به اسکان اضطراری مسافران رسید و به ناچار از امکانات آموزش و پرورش استفاده کردیم، درحالی‌که با توجه به فعال بودن مدارس قرار نبود از این فضاها استفاده شود، ولی حجم مسافر در تعطیلات عید فطر در غرب ایران بیشتر از ظرفیت موجود بود.

به گفته او، بانه، مریوان، سنندج، کامیاران، سروآباد و اورامانات از جمله شهرهای شلوغ و پرمسافر کردستان در تعطیلات گذشته بودند که با توجه به طبیعت این منطقه، پیش‌بینی می‌شود حجم زیاد سفر به این شهرها در اردیبهشت‌ماه ادامه داشته باشد.

دبیر ستاد سفر همچنین گفت: شهرهای شیراز، اصفهان، ‌کاشان، اردبیل، قزوین و الموت، ایلام به‌ویژه منطقه دره‌شهر، همدان، ملایر، نهاوند، ‌کبودرآهنگ و تبریز به نسبت سال‌های گذشته و طبق پیش‌بینی‌ها با استقبال و حجم زیاد مسافر مواجه شدند و ظرفیت اقامتگاه‌های این مناطق از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تکمیل شده بود.

فاطمی اظهار کرد:‌ پیش‌بینی‌های ستاد سفر بر این بود که در تعطیلات عید فطر حجم سفر به شهرهای مذهبی زیاد باشد که البته خراسان رضوی هنوز آمار اقامت در این استان را اعلام نکرده، ولی با رصدی که تا کنون صورت گرفته احتمالا این استان با افزایش قابل ملاحظه مسافر در تعطیلات عید فطر مواجه بوده است.

او اضافه کرد: شهرهای کرمان و یزد نیز وضعیت مطلوبی به لحاظ حجم مسافر در تعطیلات گذشته داشتند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در ادامه گفت: رابطه مستقیمی بین گردشگری داخلی و تعطیلات وجود دارد؛ در ماه‌های اخیر که تعطیلی‌های مناسبتی با تعطیلات پایان هفته همزمان شد، توزیع زمانی و مکانی بهتری در سفرها اتفاق افتاد. در واقع مردم فرصت پیدا کردند مسیرهای طولانی‌تری را بروند و مقاصد نوظهور سفر را شاهد بودیم و از طرفی، سفر به چند شهر کلاسیک محدود نشد و تجمع مسافران فقط در یک نقطه از کشور اتفاق نیفتاد.

او بیان کرد: همزمانی تعطیلات مناسبتی با روزهای پایان هفته در تقویم امسال بسیار است و فرصت خوبی برای برنامه‌ریزی سفر است.

فاطمی به این پرسش که به رغم پیش‌بینی‌هایی که پیش از تعطیلات درباره مناطق پرازدحام سفر شده بود، اما بسیاری از این شهرها آمادگی پذیرش این حجم از مسافر را نداشتند؛ یا غافلگیر شدند و یا نتوانستند خدمات‌دهی مناسبی داشته باشند و وضعیت رها شده‌ای به لحاظ خدمات‌دهی در برخی شهرها به وجود آمده بود، پاسخ داد: بله این اتفاق در برخی شهرها رخ داد، چون زیرساخت سفر و گردشگری به طور کل در کشور محدود و ضعیف است، چرا اماکن اقامتی استان ایلام ۱۰۰ درصد پُر شد، چون در کل این استان به اندازه هزار نفر تخت وجود دارد، معلوم است این ظرفیت محدود با سرعت پُر می‌شود. به هر حال باید درنظر گرفت سمت و سوی سفرهای داخلی تغییر کرده و مدیران استانی باید متناسب با آن، بیشتر آماده باشند.

دبیر ستاد سفر همچنین درباره تغییر شکل سفر مردم که گفته می‌شود متأثر از شرایط اقتصادی و فرهنگی بوده و برنامه‌ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این راستا و برای در دسترس قرار دادن سفر و خارج نشدن آن از سبد اقشار متوسط و ضعیف جامعه، اظهار کرد: عوامل متعددی در تغییر شکل سفر دخیل است، وضعیت اقتصادی و معیشت فقط یکی از این عوامل است. در این شرایط ما چاره‌ای نداریم وقتی استانی مثل هرمزگان به ناگهان با حجم زیاد تقاضا برای سفر مواجه می‌شود سراغ اقامتگاه‌های غیررسمی برویم و از خدمات دستگاه‌های دولتی استفاده کنیم.

البته که تاکید ما این بوده که پس از تکمیل ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی، از امکان اقامتی غیررسمی برای مسافران استفاده شود تا کسانی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند هم منتفع شوند، اما به هر دلیل رویکرد مسافران به‌ویژه در سال‌های اخیر بیشتر استفاده از ویلاها و خانه‌های اجاره‌ای، خوابگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش و مراکزی اقامتی از این دست بوده است، حتی آمار مصرف‌کنندگان این اقامتگاه‌ها در تعطیلات نوروز امسال ۴ برابر بیشتر از اقامتگاه‌های رسمی بود.

در واقع ما در دوراهی حمایت از گردشگر و سرمایه‌گذار قرار داریم و باید با همکاری ۲۷ عضو ستاد سفر کمک کنیم سفر در دسترس همه اقشار جامعه قرار گیرد و سیاست یکپارچه‌ای را در پیش بگیریم.

 

ارسال نظر