میزان برق تحویلی به صنایع افزایش می‎یابد

میزان برق تحویلی به صنایع افزایش می‎یابد

یک کارشناس صنعت برق با بیان اینکه پویش با انرژی میزان برق تحویلی به صنایع را افزایش می‎دهد، افزود: صنایع انرژی بر می توانند با جابجایی بار نقش موثری در عبور موفق از اوج بار و همچنین حفظ و پایداری شبکه سراسری برق ایفا کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، "علیرضا اسکندری" با اشاره به ضرورت مشارکت صنایع انرژی بر در برنامه‌های مدیریت مصرف برق تابستان بیان کرد:  وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار مصرف برق در قالب تفاهم نامه با وزارت صمت نسبت به جابجایی بار صنایع انرژی بر در فصل تابستان اقدام می کند.

اسکندری با اشاره به اینکه وزارت نیرو در تابستان سال گذشته با مدیریت مطلوب مصرف برق موفق شد نسبت به فصل گرم سال ۱۴۰۱ تا ۲۵ درصد برق بیشتر به صنایع انرژی بر تحویل دهد، افزود: در تابستان سال ۱۴۰۲ مجموعه اقدامات وزارت نیرو در بخش‌های مختلف اعم از بخش خانگی، صنایع، اداری، کشاورزی و تجاری، سبب شد تا کشور با مشکلاتی که در تابستان ۱۴۰۰ همانند خاموشی‌های گسترده و بدون برنامه ریزی رو به رو بود، مواجه نشود و روند صعودی تامین برق صنایع تکرار شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به پویش "با انرژی" اشاره کرد و یادآورشد: راه اندازی پویش "با انرژی" و اهدای پاداش و جوایز ارزنده مانند خودرو با هدف افزایش میزان صرفه جویی از جمله اقدامات مثبتی است که پیش بینی می شود در کاهش میزان مصرف برق بخش خانگی به شدت موثر واقع شود و باعث شود امسال نیز همانند سال گذشته انرژی برق بیشتری به صنایع اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: این موضوع کاملا در راستای منویات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) در راستای نامگذاری سال ۱۴۰۳ به عنوان سال " جهش تولید با مشارکت مردم" می باشد.

وی در ادامه سخنان خود ضمن حمایت از برنامه مشترک وزارت نیرو و وزارت صمت که با هدف تأمین حداکثری برق تابستان اجرایی خواهد شد، بیان کرد: در بخش صنایع لازم است تا مدیریت مطلوبی با هدف کاهش مصرف برق صنایع در ساعت اوج بار انجام شود تا ضمن حفظ پایداری شبکه سراسری، از بروز هرگونه خاموشی و قطعی برق جلوگیری به عمل آید.

اسکندری، با مثبت ارزیابی کردن مدیریت بار و مصرف برق صنایع در تابستان سال گذشته گفت: تابستان سال ۱۴۰۲ با وجود اینکه دمای هوا بسیار بالا بود و همین موضوع می توانست در افزایش مصرف برق در بخش خانگی موثر باشد، اما وزارت نیرو توانست ضمن تامین بدون محدودیت برق برای صنایع کوچک، ۲۵ درصد برق بیشتر در اختیار صنایع انرژی بر قرار دهد.

 معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برنامه مشترک وزارت نیرو و وزارت صمت برای مدیریت مصرف برق جامع و عملیاتی است، اضافه کرد: در این برنامه، حدود ۵۸۰ هزار واحد صنعتی که بیش از ۹۰ درصد کل واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور را شامل می‌شود، بدون هیچ محدودیتی برق مصرف خواهند کرد و این یکی از نکات مهم و مثبت برنامه مورد اشاره است.

صنایع بزرگ باید برای پایداری شبکه برق جابجایی بار انجام دهند

وی با اشاره به برنامه تنظیم شده برای صنایع بزرگ در تابستان سال جاری افزود: مصرف برق صنایع سنگین مانند صنایع سیمان، فولاد و آلومینیوم بسیار بالاست و این صنایع باید با جابجایی بار و انتقال بخشی از ساعات فعالیت خود از ساعات اوج بار، مصرف برق به نیمه‌های شب و یا اوایل صبح در حفظ پایداری شبکه به وزارت نیرو کمک کنند.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان فارس،  همچنین ضمن اشاره به قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق ادامه داد: بر اساس ماده ۴ این قانون صنایع انرژی بر مکلف هستند تا پایان سال ۱۴۰۴ تا ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خود تامین احداث کنند و در صورت عملیاتی شدن مصوبات این قانون بسیاری از صنایع نه تنها محدودیتی برای تامین برق نخواهند داشت، بلکه می توانند بخشی از تولید برق خود را با قیمت های جذاب در بورس به مصرف کنندگان عرضه کنند و از این طریق سودآوری داشته باشند.  

اسکندری در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: در حال حاضر، صنایع بزرگ کشور برق یارانه‌ای و ارزان در مقایسه با قیمت جهانی برق را استفاده می‌کنند، اما محصول نهایی خود را با قیمت آزاد و جهانی وارد بازار می‌کنند، لذا یکی از مشکلات بزرگ صنعت برق کشور، فروش برق با قیمت نازل به صنایع سنگین است که آن‌ها را در حرکت به سمت خود تأمین شدن در این زمینه دچار تردید کرده و لازم است مجلس و دولت در این زمینه اصلاحات لازم را انجام دهند.

ارسال نظر