شناسه خبر : 49730

اختصاصی چابک آنلاین؛

اراده ای برای باشگاه داری حرفه ای وجود ندارد

اراده ای برای باشگاه داری حرفه ای وجود ندارد

اهالی فوتبال او را به داوری خوش سیما و خوشتیپ می شناختند و همین شرایط متفاوت ظاهری باعث شد تا سعید مظفری زاده خیلی زودتر از تصور به جامعه فوتبال معرفی شود.

چابک آنلاین، مهدیه دریابیگی، البته اخلاقمداری او و ارتباط خوبش با اهالی رسانه هم باعث شد تا او از طریق رفقای رسانه ای خود به چهره خاص مبدل شود.

مظفری زاده در حالی که از سینما پیشنهاد داشت و حتی در مقطع کوتاه هم مجری برنامه های تلویزیونی بود ، اما ترجیح داد که در عالم داوری خودش را به مردم معرفی کند که موفق هم شد.

این داور بازنشسته وقتی از دنیای قضاوت خداحافظی کرد به کانادا مهاجرت کرد و بعد از چند سال زندگی در این کشور به ایران بازگشت تا بار دیگر در کنار فوتبال باشد، اما این بار نه در قامت یک داور بلکه او در کنار رفیق دیرینه اش یعنی هوشنگ نصیرزاده در بخش مدیریت باشگاه پر طرفدار تراکتور مشغول به فعالیت شد. 

البته او در این گفتگو از دلایل داور شدنش و مشکلات اقتصادی فوتبال صحبت به میان آورد.

چابک آنلاین:همه می دانند شخص سعید مظفری زاده از خانواده تحصیلکرده ای است و از سینما هم پیشنهاداتی داشته ، چرا با چنین موقعیتی ترجیح دادید داور بشوید؟

سعید مظفری زاده:بحث تحصیل و کار منافاتی با ورزش ندارد،من ورزش را برای علاقه خودم انتخاب کردم.

در ابتدا هم فوتبال بازی می کردم، به دلیل علاقه ای که به داوری داشتم،داوری را انتخاب کردم و در کنارش هم تحصیلاتم را ادامه دادم و کسبو کار خود را هم داشتم.

به کمک دوستان و شرکایی هم که داشتم سعی کردم طوری عمل کنم که به داوری هم لطمه نخورد،انتخاب داوری هم صرفا به علاقه ام به فوتبال و داوری برمی گشت.

چابک آنلاین:چندمدتی بود که داوری را کنار گذاشتیدو در اولین قدم به کانادا مهاجرت کردید،دلیل این سفر به مسائل مالی و تجاری بر می گشت یا اینکه دلیل دیگری داشتید؟

سعید مظفری زاده: دلیل مهاجرتم این بود که دوست داشتم شرایط تحصیلی فرزندانم مناسب باشد،بحث آموختن زبان انگلیسی و تحصیل دردانشگاهی که دوست داشتند در آن تحصیل کنند،مطرح بودو هیچ دلیلی غیر از این نداشتم.

چابک آنلاین:چرا از کانادا برگشتید؟

سعید مظفری زاده: من بعد از اینکه فرزندانم بزرگ شده و مستقل شدند به کشور برگشتم و چون فوق لیسانس مدیریت ورزش داشتم به خاطرهمین  دوست داشتم در مدیریت ورزش ورود کنم.

در این بین،پیشنهادی هم از طرف باشگاه تراکتور داشتم و با توجه به اینکه باشگاه تراکتور، طرفدار زیادی هم دارد و به لحاظ باشگاهداری هم بسیار حرفه ای است ،پیشنهاد باشگاه تراکتور هم قبول کردم و با افتخار در کنار باشگاه هستم و از این انتخاب راضی و خوشحال هستم.

چابک آنلاین:چرا باشگاه ها در امر در آمد زایی این قدر با مشکل مواجه هستند؟

سعید مظفری زاده:چرخه معیوب مدیریت ، زمانی قابل اصلاح  بوده که قوانین و سیستم درست شده باشد و در راستای آن مدیران بتوانند درست تصمیم بگیرند و  عمل کنند،اما وقتی در بحث در آمد زایی قوانین حمایتی نداریم و متاسفانه اراده ای هم برای باشگاه داری حرفه ای نیست و بزرگترین آن هم به حق پخش تلویزیونی برمی گردد و همینطور به تبلیغات محیطی، این مسأله باعث می شود که در آمد با هزینه ها هم خوانی نداشته باشد.

در فوتبال کشورمان فقط چند باشگاه خصوصی به دلیل علائق مالکین آن و هزینه ای که در این فوتبال می کنند بقیه باشگاه ها از محل منابع بیت المال حمایت شوندو فوتبال ما نیز از جنبه واقعی حرفه ای دور مانده است.

چابک آنلاین: عدم استفاده از سیستم ویدیویی در لیگ برتر را صرفا ناشی از مشکلات مالی می بینید؟

سعید مظفری زاده: در مورد ورود سیستم ویدیویی،دلیل اصلی مشکل مالی نیست،دلیل اصلی بر سر مسائلی است که برای ورود این سیستم به کشور وجود دارد، امیدوار هستم با تلاش فدراسیون می کند این موانع برطرف شود،چون اگر فصل آینده این سیستم به فوتبال کشورمان وارد نشود می توانم بگویم فوتبال کشورمان لطمه زیادی خواهد خورد و از فوتبال روز دنیا فاصله میگیریم.

چابک آنلاین: با توجه به اینکه خودتان زمانی داور بودید در این مدتی که وارد باشگاه تراکتور شدید به مسائل داوری، برخورد نکردید؟

سعید مظفری زاده:همانطور که گفتم داوران فوتبال ما یکی از پاک ترین اقشار جامعه هستند، علی رغم امکانات کمی که در اختیارشان قرار می گیرد و توقعاتی که از آنها دارند واقعا نهایت تلاش خود را می کنند.

یک قسمت از مشکلات داوری برمی گردد به عدم تمرکز درست و همچنین عدم استعدادیابی،  امیدوارم هر چه زودتر این معضل برطرف شود.

چون کشورمان سرشار از استعداد است و با استعداد بیشتر،آموزش بهتر و آوردن تکنولوژی جامعه داوری ما از زیر فشار در می آید و به جایگاه واقعی خود می رسد.

چابک آنلاین: چقدر حق پخش تلویزیونی می تواند باشگاه های ایرانی را از معضلات مالی نجات دهد؟

سعید مظفری زاده: مهمترین بخش باشگاهداری حرفه ای همین  مسأله حق پخش تلویزیونی است.

این بر می گردد به همت مسئولان، البته فراتر از توان مسئولان فدراسیون است و قانون گذاران ما و مسئولان اجرایی باید این مسأله را جا بیندازند و فوتبال ما را به سمت حرفه گری ببرندو جایگاه آن را در عرصه کلان ورزش بهبود ببخشند.

 

ارسال نظر