شناسه خبر : 30214

خوردن فست فود برای سالمندان؛ ممنوع

خوردن فست فود برای سالمندان؛ ممنوع

یک متخصص طب ایرانی گفت: سالمندان به دلیل ضعف قوای بدنی و دردهای مفصلی، در صورت کم تحرکی، بیشتر از سایر گروه‌های سنی دچار سوءهاضمه و یبوست می شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، بابک دانش فرد افزود: سالمندان اگر به دلیل مشکلاتی همچون ضعف قوای بدنی و دردهای مفصلی که به اقتضای سن به آن دچار می‌شوند تحرکشان کم شود، بیشتر از سایر گروه‌های سنی به بیماری‌های گوارشی همچون سوءهاضمه و یبوست مبتلا می‌شوند؛ چرا که افت حرارتی که به صورت طبیعی و تدریجی با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد با کم شدن تحرک بدنی تشدید می‌شود به دلیل اینکه سالمندان، مزاج سرد و خشکی دارند که با یکسری رطوبت‌های اضافه در دستگاه گوارش و قسمت‌های مختلف بدن همراه است و علت اصلی این هم نقصان حرارت در دستگاه گوارش است.

وی تاکید کرد: در خصوص تغذیه به دو نکته مهم باید توجه کنیم، اول اینکه موقع غذا خوردن باید در کمال آرامش غذا را به خوبی و به دور از عجله و استرس و هیجانات روحی و روانی بجویم و هواسمان به غذا باشد نه اینکه در حین غذا خوردن مشغول کارهای دیگری باشیم زیرا در پروسه جذب غذا اثر منفی می‌گذارد و در سالمندان که مشکلات دندانی هم دارند تأثیرات منفی آن بیشتر است.

دانش فرد ادامه داد: نکته دوم، پرهیز از درهم خوری است، یکی از مشکلات رایج ما سفره‌های رنگین است، اینکه همراه غذا نوشیدنی و سالادهای مختلف و دسرهای رنگارنگ مصرف می‌شود و باعث ایجاد نقص در هضم غذا می‌شود که خود زمینه ساز بیماری‌های دیگر است و به دلیل افت حرارت بدن سالمندان مشکلات بیشتری برای این افراد ایجاد می‌کند.

بنابراین به طور کلی، سالمندان از نیم ساعت قبل تا یک ساعت بعد از غذا حتی الامکان از خوردن نوشیدنی‌ها، سالاد و دسر و…، پرهیز کنند.

این متخصص طب‌ایرانی افزود: خود سالمندان هم در بسیاری موارد اذعان می‌کنند که ما با درهم خوری دچار مشکل می‌شویم بنابراین این گروه باید بیشتر از بقیه رعایت کنند.

علاوه بر این یک نکته هم هست که بیشتر مختص سالمندان است؛ اینکه به دلیل ضعف دستگاه گوارش، باید وعده‌های غذایی تقسیم شود و حجم غذا در هر وعده کاهش پیدا کند و در عین حال کیفیت غذا بالا باشد. ما به بعضی مقاطع سنی گاهی توصیه می‌کنیم که مدتی نهار را حذف کنند یا سبک مصرف کنند اما به دلیل ضعف قوای جسمی سالمندان نمی‌توانیم این توصیه را به آنها داشته باشیم اما وعده‌های غذایی که حجم سنگینی دارند مناسب آنها نیست.

دانش‌فرد گفت: به طور کلی خوردن فست فود برای همه افراد به خصوص سالمندان ممنوع است اما در عوض بسیاری از انواع آبگوشت‌ها برای این افراد مفید است، البته با ادویه کم و همچنین بعضی از سوپ‌ها مثل سوپ برنج و جو که با گوشت جوجه و کبک و گوشت‌های سبک پخته باشد مفید است.

وی افزود: افراط در ادویه برای سالمندان مشکل آفرین است برخی از مواد غذایی همچون سیر و پیاز و زنجبیل در طب‌ایرانی به دارو نزدیک هستند و مصرفشان به خصوص به طور خام توصیه نمی‌شود و در سالمندان ایجاد مشکل می‌کند. توصیه می‌شود از اینگونه مواد غذایی به صورت معتدل در غذاها استفاده شود. در صورتی که مشکل نفخ دارند غیر از عمل به توصیه‌ها، استفاده از زیره سبز در غذا و بعد غذا توصیه می‌شود.

ارسال نظر