شناسه خبر : 28106

سیگار الکترونیکی موجب بروز تپش نامنظم قلب می شود

سیگار الکترونیکی موجب بروز تپش نامنظم قلب می شود

یک مطالعه جدید بر روی موش ها نشان داده است که سیگارهای الکترونیکی می توانند باعث ضربان قلب نامنظم شوند که به آن آریتمی قلبی نیز گفته می شود.

به گزارش چابک آنلاین، محققان مؤسسه کریستینا لی براون در دانشگاه لوئیزویل در کنتاکی دریافتند که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در هوا ناشی از سیگارهای الکترونیکی می‌تواند باعث آریتمی قلبی در حیوانات شود.

«الکس کارل»، نویسنده مطالعه، گفت: «یافته های ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض سیگارهای الکترونیکی می‌تواند ریتم قلب را از طریق مواد شیمیایی خاص موجود در مایعات الکترونیکی بی ثبات کند.»

وی در ادامه افزود: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از سیگار الکترونیکی ممکن است هدایت الکتریکی قلب را مختل کرده و موجب آریتمی شود. این اثرات می‌تواند خطر فیبریلاسیون دهلیزی یا بطنی و ایست قلبی ناگهانی را افزایش دهد.»

محققان مشاهده کردند ضربان قلب حیوانات در هنگام قرار گرفتن در معرض دود این سیگارها، کُند شد. سپس به یکباره تسریع شد، که حاکی از پاسخ‌های استرسی بود.

این اتفاق در هنگام آزمایش دو ماده اصلی موجود در مایعات الکترونیکی (پروپیلن گلیکول بدون نیکوتین و گلیسیرین سبزیجات) و مایعات الکترونیکی حاوی نیکوتین رخ داد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که یافته‌های موجود در تحقیقات حیوانی همیشه در انسان صدق نمی‌کند.

در حالی که سیگارهای الکترونیکی شامل احتراق نیستند، اما در صورت قرارگیری استفاده کنندگان از این سیگارها در معرض هرگونه مونوکسید کربن یا نیتروسامین های سرطان زا، این سیگارهای الکترونیکی می‌توانند آلدهیدها، ذرات و نیکوتین را به اندازه سیگارهای معمولی ارائه دهند.

یافته‌های این مطالعه مبنی بر اینکه مواد خاص در مایعات سیگار الکترونیکی باعث آریتمی می‌شوند نشان می‌دهد که نیاز فوری به تحقیقات بیشتر در مورد اثرات قلبی این مؤلفه‌ها در حیوانات و انسان‌ها وجود دارد.

 

ارسال نظر