شناسه خبر : 31026

اختصاصی چابک آنلاین؛

فولادی های بورسی ۵۸ هزار میلیارد تومان سود ساختند

کاهش ۲۸ درصدی سود عملیاتی فولادی ها در ۹ ماهه ۱۴۰۱

فولادی های بورسی 58 هزار میلیارد تومان سود ساختند

صنعت فولادکه در سال ۱۴۰۰ با ثبت بازدهی خیره کننده و سودهای بسیار قابل توجه مواجه شده بود اما در سال ۱۴۰۱، با کاهش قیمت جهانی محصولات،کاهش تقاضای داخلی و صادراتی ، تغییرات نرخ حقوق و دستمزد و جابجایی هزینه انرژی مواجه شد تا در مجموع با کاهش بیش از ۲۸ درصدی سود عملیاتی و بیش از ۳۲ درصدی سود خالص در ۹ ماهه ۱۴۰۱ رو به رو شود.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، این صنعت با وجود به اجرا درآمدن طرح های توسعه ای و عمرانی بسیار ارزشمند که می تواند مشکل انرژی و دسترسی شرکت های بزرگ و حتی شهر های همجوار را درچند سال آینده مرتفع کند، آنچنان که باید نتوانست عملکرد چندان خوبی را برای سهامداران خود به جای گذارد و بازدهی قابل قبولی را برای آنها به ارمغان آورد. 

نگاهی به جزئیات آمارتولید و فروش فولادی ها، نشان می دهد که کاهش روند سود سازی در سال 1401، بیشتر از آن که نتیجه عملکرد شرکت ها باشد،به سودهای سنگین سال های گذشته آنها در ارتباط بوده است.

به بیانی دیگر، عدم اصلاح  قیمت انرژی و همچنین عدم توجه به تقسیم ارزش افزوده در زنجیره تولید فولاد در سال های گذشته باعث شدتا بخش عمده ارزش افزوده تولید شده درکل زنجیره تولید فولاد در صورت های مالی شرکت های فولادی نمایان شود.

بر این اساس ، بخش هایی مانند نیروگاه ها ، معادن استخراج سنگ آهن ، معادن استخراج کننده زغال سنگ ، بخش حمل ونقل ، تامین کنندگان آب و تامین کنندگان گاز و سوخت مصرفی صنعت فولاد، از بازدهی کالاهای نهایی تولید شده بی بهره بمانند.

موضوعاتی که در سال 1401  و با تغییر قوانین ، سعی در اصلاح آن شد و تغییر رویکردها باعث شد تا فولادی ها پروژه های مهمی را برای تامین آب مورد نیاز خود از طریق تصفیه پساب های شهری کلید بزنند.

بر این اساس ،سرمایه گذاری های مهمی را هم برای تامین برق مورد نیاز خود خارج از شبکه توزیع سراسری ، برنامه ریزی کنند.

همچنین مشارک فولادی ها برای ایجاد خطوط ریلی و تجهیز بنادر و راهها از جمله مواردی است که در سال های آینده تحول زیادی را در بخش عملیاتی آنها ایجاد خواهد کرد و هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی آنها را تا حد بسیار زیادی بهینه خواهد ساخت.

از این رو کارشناسان،  آینده روشن و پربازده ای را برای صنعت فولاد ایران در افق بلند مدت متصور هستند و با اتکا به وجود تقاضای پایدار و عدم وجود کالای جایگزین برای این فلزت ‌اساسی ، سرمایه گذاری در این صنعت را در ردیف سرمایه گذاری های کم ریسک قرار می دهند. 

از منظر معاملات سهام نیز هرچند طی یک سال گذشته سود سازی صنعت فولاد افت هایی را متحمل شده ، اما همچنان شاخص های بنیادی، از قیمت سهام این صنعت پشتیبانی می کنند.

به طوری که نسبت  قیمت به درآمد (( p/e) این صنعت همچنان در محدوده عدد 5  قرار دارد و نسبت بازده حقوق سهام آن نیز جزو برترین های صنایع بورسی است.

در جدول زیر عملکرد سود و زیان شرکت های فولادی فعال در بازار سرمایه به تفکیک نشان داده شده است.

photo_2023-01-30_11-04-25

براساس ارقام موجود در جدول، سود عملیاتی فولادی ها در 9 ماهه 1401، حدود 66 هزار و 747 میلیارد تومان بوده و سود خالص این صنعت نیز در محدوده 58 هزار و 447 میلیارد تومان قرار گرفته است.

عملکرد 9 ماهه فولادی ها نشان می دهد که  نمادهای «ارفع» ، «فولاژ» ، «کاوه» و «و فولای» توانسته اند در بخش عملیاتی، رشد سود سازی را به ثبت برسانند.

بیشترین کاهش سود عملیاتی نیز در بزرگ ترین فولاد سازان کشور یعنی «فولاد» ، «فخوز» و «هرمز» اتفاق افتاده است.

همچنین دربخش صادراتی نیز نماد «فولاد» حدود نیمی ازدرآمدهای صادراتی خودرا از دست داده است.

درآمدهای صادراتی «فخوز»  هم با کاهش  رو به رو شده است.

کاهش ارزش ریالی درآمدهای صادراتی فولاد سازان بزرگ کشور در حالی است که دریک سال گذشته نرخ دلار روند افزایشی  داشته است.

با این وجود مشاهده می شود ، نمادهای «فغدیر» ، «فولاژ» ، «ارفع» و «کاوه» توانسته اند درآمدهای صادراتی خود را افزایش دهند.

از صنعت فولاد  ایران به عنوان یک صنعت صادرات محور یاد می شود که قیمت محصولاتی که در داخل ایران فروش می رود نیز براساس نرخ های جهانی قیمت گذاری می شود.

از این رو تغییرات نرخ ارز و همچنین کاهش یا افزایش در فروش صادراتی شرکت های فولادی می تواند تاثیر زیادی بر ارزندگی سهام آنها داشته باشد.

بررسی آمار فروش صادراتی فولاد سازان بورسی نشان می دهد، در سال 1400، حدود 28درصد از کل فروش این صنعت به صورت صادراتی بوده و حدود 27 درصد از کل درآمد های شناسایی شده نیز از طریق درآمدهای صادراتی پوشش داده شده است.

هرچند که در 9 ماهه 1401، سهم مقدار فروش صادراتی از کل فروش فولادی ها به 22 درصد رسیده  و تنها حدود 20 درصد از درآمدهای این صنعت نیز از محل صادرات شناسایی شده است. 

کاهش نسبت فروش صادراتی فولاد سازان باعث شده تا درآمدهای دلاری شرکت ها در سال 1401 کاهش یابد.

از نظر نسبت درآمدهای صادراتی به کل درآمدها در 9 ماهه 1401 نیز «فولاد» ، «فخاس» و «فجهان» عملکرد قوی نداشته و شرکت های «فغدیر»، «هرمز» و «فجر» بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده اند.

 

ارسال نظر