شناسه خبر : 28353

نوای نحیف فرهنگ و هنر در سمفونی بازار سرمایه

نوای نحیف فرهنگ و هنر در سمفونی بازار سرمایه

واکنش سرد دست‌اندرکاران فعالیت‌های هنری به حضور در بازار سهام، با گذشت سال‌ها از ایجاد گروه فعالیت‌های هنری در بازار سرمایه!

چابک آنلاین، مجید میرزاحیدری، واقعیت این است که با گذشت سال‌ها از عرضه سهام گروه توسعه هنر ایران در بازار سهام، همچنان عضودیگری به گروه فعالیت‌های هنری اضافه نشده است.

از نماد «و هنر» به عنوان تنهاترین نماینده حال حاضر گروه فعالیت‌های هنری یاد می‌شود.

اما درباره گروه فعالیت‌های هنری در بورس چه می‌دانیم؟

شرکت گروه فعالیت‌های هنری درسال 97 در بورس اوراق بهادار تهران ثبت شده و سهم آن برای اولین بار در سال 98 مورد معامله قرارگرفته است.

از توسعه هنر پیشرو پارسی، گسترش هنر ماندگار آویژه، هورخش آسمان پارسی، باغچه ذهن پارسی و مؤسسه فرهنگی و هنری پویا نوین ماندگار، به عنوان شرکت‌های زیرمجموعه این گروه یاد می‌شود.

ارزش گروه فعالیت‌های هنری در بازار سهام در شرایط فعلی حدود 188 میلیارد تومان برآورد شده که بر این اساس، سهم از بازار این گروه، حدود 55 صدم درصد از ارزش کل بازار سهام بوده است.

جمع درآمدهای عملیاتی گروه توسعه هنرایران تا پایان شهریورماه سال‌جاری حدود 87 میلیارد ریال بوده که زیان خالص 11 میلیارد ریالی را تا مدت زمان مذکور به دنبال داشته است.

نسبت قیمت به درآمد این گروه حدود 55.6 درصد بوده که در قیاس با  p/eکل بازار، عددی به مراتب بالاتر بوده و این شاخص، جذابیتی برای معامله‌گران ندارد.

از قرار معلوم، این گروه در یک سال گذشته حدود 44.3 درصد از ارزش بازار خود را از دست داده و سود عملیاتی سال 1400 آن نسبت به سال ما قبل از آن دست‌کم 70 درصد افت کرده است.

از دیگر مختصات قابل توجه این گروه تک‌نمادی، بازده دارایی 2 درصدی بوده که این عدد در مقایسه با هدف اصلی 30 درصدی، رقمی بسیار ناچیز و ضعیف است.

گفته می‌شود که دوره وصول مطالبات این گروه حدود 527 روز بوده که این مدت زمان برای وصول مطالبات، بسیار طولانی است.

گویا در خلال مدت زمان 30 مهرماه پارسال تا انتهای مهرماه سال‌جاری حدود 51 میلیون برگه سهام این گروه از سوی حقوقی‌ها فروخته شده است.

عمده فعالیت گروه توسعه هنر ایران در زمینه سینما، پویانمایی و هنرهای تجسمی، ساخت و تولید سریال در شبکه خانگی و فیلم‌های کوتاه داستانی است.

 به همین منظور می‌توان با بررسی حال و هوای حاکم بر صنعت سینما تا حدودی به وضعیت گروه توسعه هنر ایران هم پی برد. در یک نمای کلی، 336 سینما در حال حاضر در کشور وجود دارد.

گفته می‌شود که از ابتدای امسال تا کنون کل فروش سینماهای کشور حدود 282 میلیارد تومان بوده که این مقدار فروش در 406 هزار و 555 سانس و ماحصل حضور 9 میلیون مخاطب در سینماها بوده است.

به نظر می‌رسد ، میزان فروش سینماهای کشور در مقایسه با مدت زمان سال قبل از رشدی معنادار برخوردار بوده، هر چند که این صنعت هم از زمان شیوع ویروس کرونا زخم‌های زیادی را بر تن داشته است.

ناگفته نماند که در سال‌های پس از سال ۱۳۹۲، میزان تولیدات سینمای ایران بشدت بالا رفت اما  سال ۱۳۹۸ و پس از آنکه جنجال استفاده از پول‌های مشکوک در سینمای ایران بالا گرفت، این تعداد دوباره کاهش یافت.پس از آن هم بحران کرونا پیش آمد و کاهش تولیدات سینمایی ضریبی چند برابر یافت.

با اینکه اکنون با فروکش کردن تب کرونا وضعیت دراین صنعت تا حدودی روبه بهبود گذارده، اما همچنان این صنعت با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

در شرایط فعلی، این صنعت با ریسک‌هایی چون عدم رعایت حقوق کپی رایت، تأسیس و تجهیز استودیوهای مختلف در تهران، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات فرهنگی به دلیل شرایط اقتصادی و کاهش بودجه تبلیغات شرکت‌های دولتی و خصوصی مواجه شده که همین موارد تأثیرات منفی خود را بر این صنعت گذارده است.

photo_2022-11-07_09-02-42

اما با همه ریشه‌های عمیق هنر در کشور چرا سهم فرهنگ و هنر از بازار سرمایه تا این حد ناچیز است؟

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره گروه توسعه هنر ایران، در توصیف چرایی سهم ناچیز هنر از بازار سرمایه گفته است که در کشور به کالاهای هنری به عنوان یک دارایی اقتصادی توجهی نشده و بیشتر یک کالای تزئینی است تا یک کالای اقتصادی!

بهمن یزدخواستی، افزوده که گروه توسعه هنر ایران اولین شرکتی بوده که وارد بورس شده اما یک واقعیت وجود دارد که در این سال‌ها، فعالان عرصه هنر از تسهیلات و تجهیز منابع نظام بانکی و ابزارهای مالی بازار سرمایه بهره‌ای نبرده‌اند.

به گفته وی، در تمام دنیا، محصولات هنری یک دارایی با اهمیت محسوب می‌شوند و مورد استقبال افراد بسیاری هم قرار می‌گیرند اما در بورس ایران، بورس کالاهای هنری وجود ندارد، هرچند که سایر کالاها در بورس عرضه می‌شوند.

یزدخواستی اذعان داشت که مهمترین دلیل عدم حضورشرکت‌های فرهنگی و هنری در بورس، ناشی از این است که به هنر و کالاهای هنری به عنوان یک کالای اقتصادی توجهی نمی‌شود!

نایب‌رئیس هیأت مدیره گروه توسعه هنرایران از اینکه یک پایگاه داده معتبر در مورد تعداد فعالان عرصه هنر و گردش مالی شفاف در این صنعت وجود ندارد انتقاد کرد و گفت که در حال حاضر میزان گردش مالی در حوزه هنر و فرهنگ مشخص نیست.

قدمت فرهنگ و هنر در ایران به بلندای تاریخ این کشور بوده و تاریخ دقیقی برای آن نمی‌توان متصور بود اما به میزان قدمت و سابقه دیرینه هنر و فرهنگ در ایران،  همچنان سهم عرصه هنر از بستر بازار سرمایه هیچ است.

صنعتی که در صورت حضور در بازار سرمایه، نه‌تنها منجر به شفافیت در این بستر خواهد شد بلکه زمینه تجهیز و بهره‌گیری از منابع مالی ارزان‌قیمت هم برای آن در دسترس قرار خواهد گرفت،هرچند که اکنون فرهنگ و هنر به عنوان عضوی گوشه‌گیر و تنها در بازار سهام عرض‌اندام می‌کند.

 

ارسال نظر