شناسه خبر : 28269

ایران سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر ارزی در منطقه شد

ایران سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر ارزی در منطقه شد

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود ذخایر ارزی واقعی ایران را ۱۲۲ میلیارد دلار اعلام و ایران را به عنوان سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر ارزی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی معرفی کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال جاری میلادی را ۳۰.۸ میلیارد دلار برآورد کرده است. این رقم نسبت به سال قبل حدود ۱۳ میلیارد دلار افزایش داشته است. این نهاد بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ ذخایر ارزی در دسترس ایران را ۱۷.۷ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

صندوق بین‌المللی پول از سال ۲۰۱۹ در اقدامی تامل برانگیز و در راستای سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران به یک‌باره میزان ذخایر ارزی ایران را از بیش از ۱۲۲.۴ میلیارد دلار که در سال ۲۰۱۸ گزارش کرده بود به ۱۴.۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش داد و این رقم را میزان ذخایر ارزی در دسترس ایران اعلام کرد یعنی ذخایری که آماده و تحت کنترل مقامات مالی کشور است و دور از دسترس تحریم‌ها قرار دارد.

اما این نهاد در گزارش جدید خود اذعان کرده است ذخایر ارزی واقعی ایران بسیار بیشتر از ارقام اعلامی است و برای مثال در سال ۲۰۲۱ در حالی که ذخایر ارزی در دسترس ایران را ۱۷.۷ میلیارد دلار اعلام کرده رقم واقعی ذخایر ارزی ایران در این سال ۱۲۲ میلیارد دلار بوده است.

بر این اساس ایران از نظر ارزش ذخایر ارزی خود در مقایسه با ۳۲ کشور خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و تنها دو کشور عربستان و امارات ذخایر ارزی بیشتری نسبت به ایران دارند.

عربستان با ذخایر ارزی ۴۴۹.۵ میلیارد دلاری بیشترین ذخایر ارزی را در منطقه طی سال ۲۰۲۱ داشته است و امارات با ذخایر ارزی ۱۲۷.۸ میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار داشته است.

ایران با ذخایر ارزی ۱۲۲ میلیارد دلاری نیز سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر ارزی منطقه در این سال بوده است.

میزان ذخایر ارزی برخی دیگر از کشورهای منطقه عبارت است از: الجزایر ۴۵.۴ میلیارد دلار، جمهوری آذربایجان ۷.۱ میلیارد دلار، بحرین ۴.۷ میلیارد دلار، عراق ۶۴.۲ میلیارد دلار، کویت ۴۴.۹ میلیارد دلار، قطر ۴۲.۲ میلیارد دلار، ارمنستان ۳.۲ میلیارد دلار، مصر ۳۹.۴ میلیارد دلار، اردن ۱۹ میلیارد دلار، پاکستان ۳۵.۶ میلیارد دلار و ازبکستان ۳۵.۱ میلیارد دلار.

کل ذخایر ارزی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۱۱۹ میلیارد دلار بوده که ایران با ذخایر ارزی ۱۲۲ میلیارد دلاری خود سهم ۱۱ درصدی از این رقم را داشته است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال ۲۰۲۳ نیز افزایش یابد و به ۴۲.۲ میلیارد دلار برسد.

ارسال نظر