شناسه خبر : 28061

بانک مرکزی ارز واردات خودرو را تامین کرد

بانک مرکزی ارز واردات خودرو را تامین کرد

در حالی که در ماه‌های گذشته موضوع تامین ارز به عنوان یکی از موانع اصلی بر سر راه ورود خودروهای خارجی به کشور شمرده می‌شد، رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که به‌محض آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، این بانک آمادگی تامین ارز مورد نیاز را دارد. ارزی که مقدار آن سالیانه یک میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، به‌منظور واردات خودرو به کشور از بهمن‌ماه سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام، آیین‌نامه مربوطه تدوین و در دولت به تصویب رسید که سوم شهریورماه امسال ابلاغ شد.

اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد فرایند اجرای کار شده‌ است و آن‌طور که «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت خبر داده است تا هفته گذشته ۳۸۰ درخواست از سوی شرکت‌های واردکننده به وزارت صمت واصل و از آنها یک سری مدارک و مستندات درخواست شد و در نهایت ۲۴ مجموعه مدارک کامل به وزارتخانه ارائه کرده‌اند.

بر پایه این گزارش، مطابق آیین‌نامه وزارت صمت اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو خواهد بود و پس از آن خودروهای در بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورویی وارد خواهد شد. ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه از جمله مدارک اصلی درخواست شده از شرکت‌های یاد شده است.

منطقی همچنین در خصوص تامین ارز مورد نیاز واردات این خودروها، اظهار داشت: بانک مرکزی قول مساعد داده که به این منظور حدود یک میلیارد دلار به تخصیص ارز بپردازد و به احتمال زیاد بانک مرکزی این مبلغ ارزی را تا پایان سال تخصیص خواهد داد.

بانک مرکزی ارز واردات خودرو را تامین کرد/ ثبت سفارش نخستین خودروهای

در همین ارتباط، «علی صالح‌آبادی» رییس‌کل بانک مرکزی روز پنجشنبه (پنجم آبان‌ماه) در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، آیا بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات خودرو را تامین کرده است، عنوان کرد: به‌محض آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، بانک مرکزی آمادگی تامین ارز مورد نیاز را دارد و تامین ارز مورد نیاز بر اساس استانداردی که وزارت صمت تعریف کرده، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ثبت سفارش واردات خودرو از سوم آبان در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و به گفته وزیر صمت، تاکنون نزدیک به ۳۰۰ متقاضی برای واردات اعلام آمادگی کرده‌اند؛ بر اساس مقررات مربوط به واردات خودرو، سقف سالیانه برای ثبت سفارش و واردات یک میلیارد دلار خواهد بود.

به گفته مسوولان وزارت صنعت، چنانچه افرادی رمزارز یا منابع ارزی در خارج از کشور داشته باشند نیز به شرط تایید بانک مرکزی می‌توانند خودرو وارد کنند. همچنین برای خودروهای خدمات عمومی نظیر تاکسی نیز افراد می‌توانند در تعامل با شهرداری به صورت BOO خودرو وارد کنند.

این در حالی است که تاکنون دو دسته به‌منظور واردات خودرو به وزارت صمت مراجعه کرده‌اند؛ دسته نخست که پیش از این واردکننده اصلی بودند و دسته دوم خودروسازان داخلی، ضمن اینکه برخی واردکنندگان بزرگ خودرو در گذشته اکنون به تولیدکننده خودرو تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایرنا و با توجه به اینکه از نظر وزارت صمت اولویت با واردات خودروهای با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار است، این وزارتخانه خودروهای با قیمت حدود ۶ هزار دلار که اغلب مشخصه‌های خودروهای مدرن امروز را دارند، به عنوان خودروی اقتصادی می‌شناسد و آن‌طور که مسوولان وعده داده‌اند، فرایند فروش اقتصادی اقساطی نیز برای این خودروها پیش‌بینی شده است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت پیش‌بینی کرد: تا پایان سال ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده و علاوه بر آن ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو اقتصادی توسط خودروسازان داخلی تولید شود.

منطقی تاکید کرد: خودروهای با قیمت بالای ۱۰ هزار یورو همه استانداردهای ۸۵گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس می‌کنند، اما برای خودروهای اقتصادی درخواست شده که سه مورد از این استانداردها به صورت تشویقی باشد.

 

ارسال نظر