شناسه خبر : 33396

۱۴۰ هزار تن ظرفیت تولید کاغذ در کشور داریم

۱۴۰ هزار تن ظرفیت تولید کاغذ در کشور داریم

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه دولت سیزدهم برای خودکفایی در تولید این محصول باید سرانه مصرف را به طور دقیق مشخص کند، گفت: ۱۴۰ هزار تن ظرفیت تولید کاغذ در کشور داریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «ابوالفضل روغنی» روز دوشنبه در نشست بررسی راهکارها و رفع موانع تحقق شعار سال با بیان اینکه تولید کاغذ یکی از شاخصه‌های اثرگذار در مقوله توسعه یافتگی است، اظهار داشت: ۳۸۰ میلیون تن تولید میزان کل تولید کاغذ در جهان است و از این میزان سهم ایران سرانه مصرف ۲۲ کیلوگرمی در سال است که این استاندارد در اروپا ۵۸ کیلوگرم و در آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی ۱۸۰ هزار کیلوگرم به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف دستمال کاغذی نیز در سرانه کاغذ محاسبه می شود،‌ تاکید کرد: سرانه مصرف این محصول در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است و مصرف در بخش بسته بندی در این به ۹۰۰ هزار تن می رسد.

روغنی خاطرنشان کرد: برای کاغذ تحریر کشور در روند ۱۰ ساله ۲۸۰ تا ۳۸۰ هزار تن واردات داشتیم و مصرف کاغذ روزنامه از ۱۳۰ هزار تن به ۸ تا ۱۰ هزار تن رسیده است و این روند نزولی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به دنبال خودکفایی در تولید کاغذ تحریر است، تصریح کرد: در این مسیر نخست باید میزان دقیق مورد نیاز کشور مشخص شود تا به تولید برسیم؛ در حال حاضر برای تولید کاغذ در کشور ۱۴۰ هزار تن ظرفیت سازی انجام شده است که با بازگشت شرکت های تولیدی دیگر به مدار تولید نباید واردات با ارزهای ارزان رخ دهد.

روغنی تاکید کرد: اگر بخواهیم با تمام توان کشور تولید کاغذ را انجام دهیم و به ارقام قطعی برسیم نیاز به حمایت دولت داریم که یکی از آنها ندادن مجوز به واردات با ارزهای ارزان قیمت است، از سوی دیگر در تولیدات کاغذ ۹ درصد ارزش افزوده محاسبه می‌شود اما به واردات تعلق نمی گیرد.

وی با بیان اینکه در تولید خمیر کاغذ نیازهایی به واردات وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای تنظیم بازار این محصول نیاز به واردات وجود دارد زیرا با انحصار در تولید نیز مخالف هستم اما اصل حمایت دولت باید از تولید داخل باشد زیرا این روند اشتغال ایجاد می کند و امنیت اقتصادی مردم را به دنبال دارد.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه یکی از دلایل پایین بودن نرخ بهره وری در تولید کاغذ مشکلات زیرساختی است، اظهار داشت: باید زیرساخت های برق، گاز و آب مورد توجه قرار بگیرد تا به دلیل کمبود هر یک از این انرژی‌ها دچار توقف در تولید نشویم.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم به تولید کاغذ توجه شده است و اراده تغییر نیز وجود دارد تا بتوانیم به بهبود شرایط به خودکفایی در تولید برسیم اما برای این اتفاق باید موانع بسیاری را رفع کنیم که نیاز به حمایت دولت دارد و با تعامل سازنده می‌توانیم در جهت رفع آنها قدم برداریم.

روغنی با بیان اینکه برای صادرات نیاز به تسهیل گری دارد، تصریح کرد: ۸۰ هزار تن کاغذ بسته بندی به بازارهای عراق و افغانستان صادرات داریم پیش از این نیز به کشورهای اروپایی و ترکیه نیز این محصول را ارسال می کردیم که ارزآوری بسیاری نیز به دنبال داشت.

 
ارسال نظر