شناسه خبر : 27733

انفجارهای قدرتمند عامل نشت گاز از نورد استریم

انفجارهای قدرتمند عامل نشت گاز از نورد استریم

تحقیقات مقدماتی از آسیب دیدگی دو شاه لوله گازی نورد استریم در بخش دانمارکی دریای بالتیک نشان می دهد که نشت گاز به دلیل انفجارهای قدرتمند، اتفاق افتاده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  تحقیقات بیشتر درباره آسیب دیدگی شاه لوله‌های نورد استریم ۱ و ۲ در منطقه اقتصادی دانمارک به طور مشترک توسط پلیس کپنهاگ و سرویس امنیت و اطلاعات دانمارک انجام می‌شود.

پلیس کپنهاگ در بیانیه‌ای اعلام کرد هنوز زود است درباره چارچوبی که تحت آن همکاری بین المللی با سوئد و آلمان انجام خواهد شد، صحبت کنیم زیرا به عوامل متعددی بستگی دارد.

روسیه نسبت به کنار گذاشته شدن این کشور از تحقیقات پیرامون حادثه سیستم نورد استریم، به کشورهای آلمان، دانمارک و سوئد اعتراض کرده و هشدار داده که اگر کارشناسان روسی اجازه پیدا نکنند در این تحقیقات شرکت کنند، مسکو این امر را به منزله آن قلمداد خواهد کرد که کشورهای نامبرده، چیزی برای پنهان کردن دارند یا در حال پنهانکاری برای عاملان انجام این اقدامات تروریستی هستند.

چهار انفجار در سه خط از چهار خط لوله شاه لوله‌های گازی نورد استریم ۱ و ۲ در سپتامبر، باعث انتشار چندین تن گاز متان فشرده در دریای بالتیک شد. این حادثه با تشدید نگرانیها در اروپا نسبت به بحران انرژی به دلیل مختل شدن عرضه گاز روسیه در بحبوحه ادامه جنگ در اوکراین، همزمان شد.

در زمان انفجار این خطوط لوله، هیچ گازی از طریق خط لوله نورد استریم ۱ و خط لوله نورد استریم ۲ ارسال نمی شد. نورد استریم ۲ پس از این که آلمان فرآیند صدور مجوز فعالیت این خط لوله را معلق کرد، هرگز وارد فعالیت نشد. روسیه به نوبه خود، فعالیت خط لوله نورد استریم ۱ را اوایل سپتامبر به مدت نامعلوم معلق کرد و مدعی شد به دلیل تحریم‌های غربی، قادر نیست توربین‌های گازی را تعمیر کند.

 الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد بخش بزرگی از خط لوله نورد استریم نیاز به تعویض دارد تا بتواند دوباره آماده فعالیت شود.

این حادثه باعث شد کشورهای اروپایی امنیت و کنترل زیرساختهای حساس که ممکن است هدف حمله قرار بگیرند را تشدید کنند.

 

ارسال نظر