شناسه خبر : 26474

روسیه بازگشایی خط لوله گاز به اروپا را به تعویق انداخت

 روسیه بازگشایی خط لوله گاز به اروپا را به تعویق انداخت

شرکت گازپروم روسیه در روز جمعه اعلام کرد نمی‌تواند طبق برنامه عرضه گاز از خط لوله نورد استریم ۱ را تا زمان تعمیر نشتی نفت از یکی از توربین‌های اصلی از سر بگیرد.

به‌گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، روسیه قرار بود امروز، شنبه، جریان گاز از خط لوله نورد استریم 1 به آلمان را از سر بگیرد. اما این برنامه به بهانه پیدا شدن مشکلات جدید در این خط لوله طی دوره‌ سرویس و نگهداری لغو شد و مشکل اروپا در تامین سوخت برای فصل زمستان را تشدید کرد.

خط لوله نورد استریم 1 که از بستر دریای بالتیک به آلمان می‌رسد، قرار بود در ساعت 1 بامداد روز شنبه به وقت گرینویچ، پس از 3 روز توقف به‌خاطر تعمیرات و نگهداری، بازگشایی شود.

ولی شرکت گازپروم روسیه در روز جمعه اعلام کرد نمی‌تواند عرضه گاز از این خط لوله را تا زمان تعمیر نشتی نفت از یکی از توربین‌های اصلی از سر بگیرد. این شرکت هیچ زمان جدیدی برای بازگشایی اعلام نکرده‌است.

شرکت زیمنس انرژی که معمولاً سرویس توربین‌های نورد استریم را برعهده دارد اعلام کرد این نشتی نمی‌تواند جلوی عملکرد این خط لوله را بگیرد. طبق گزارش این شرکت، ایستگاه کمپرسور پورتووایا که این نشتی در آن کشف‌شده، توربین‌های دیگری هم برای خط لوله نورد استریم دارد و می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

مسکو تحریم‌های غرب را مقصر طولانی شدن روند تعمیرات و نگهداری خط لوله نورد استریم 1 اعلام کرده‌است. اما بروکسل عقیده دارد روسیه از گاز به‌عنوان یک سلاح اقتصادی برای تلافی این تحریم‌ها استفاده می‌کند و این بخشی از جنگ روانی روسیه علیه غرب است.

اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا قبلاً اعلام کرده بود اتحادیه اروپا باید یک سقف قیمت برای گاز روسیه در نظر بگیرد تا مانع تلاش پوتین برای دستکاری بازار شود. روسیه این اتهامات را رد کرده‌است.

قیمت گاز در اروپا 400 درصد نسبت‌به سال گذشته میلادی افزایش‌یافته و آسیب فراوانی به صنایع و خانواده‌های اروپایی به‌دنبال بهبود تقاضا از بحران کرونا زده‌است.

کاهش عرضه گاز از خط لوله نورد استریم به‌دنبال کاهش عرضه از طریق اوکراین که یک مسیر اصلی دیگر است، اروپا را برای پر کردن ذخایر خود با مشکل مواجه کرده‌ و باعث شده بسیاری از کشورهای اروپایی طرح‌های اضطراری در نظر بگیرند که باعث سهمیه‌بندی انرژی و افزایش نگرانی در مورد رکود اقتصاد می‌شود.

وزرای دارایی کشورهای عضو گروه 7 در روز جمعه با قرار دادن سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه موافقت کردند. مسکو اعلام کرد فروش نفت به کشورهایی که این تصمیم را گرفته‌اند متوقف می‌کند و هشدار داد این اقدام بازارهای جهانی نفت را بی‌ثبات خواهد کرد.

ارسال نظر