شناسه خبر : 32166

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۴۵ درصدی درآمدشکری های بورسی

تناژ فروش شکری ها ۹ درصد کاهش و ارزش سهام آنها ۲۵ درصد افزایش یافت

رشد 45 درصدی درآمدشکری های بورسی

بررسی آمار تولید و فروش ۱۰ شرکت تولید کننده شکر و انواع فرآورده های مرتبط پالایش چغندرقند نشان داد که این صنعت تا پایان بهمن ماه سال جاری حدود ۷۷۹ هزار و ۸۳۷ تن انواع محصول (شامل درآمدهای کارمزدی یا تبدیل شکر قهوه ای به شکر سفید) ، به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش یافته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، با این حال،  افزایش قیمت محصولات مختلف مانند شکر ، چغندر، ملاس و تفاله خشک و تر، باعث شد تا مجموع درآمدهای شکری ها با رشد 45 درصدی رو به رو شود و  از 7 هزار و 80 میلیارد تومان  هم بالاتر برود.

با توجه به اینکه تولید شکر از چغندر با شروع فصل سرد سال در کارخانه های تولید کننده قند و شکر به حداقل خود می رسد، می توان گفت سال 1401 عملا برای این صنعت تمام شده و انتظار می رود تغییرات قابل توجهی در درآمدهای این شرکت ها اتفاق نیفتد.

درجدول زیر عملکرد تولید و فروش شرکت های تولید کننده قند و شکر در بازار سهام با یکدیگر مقایسه شده است.

قند وشکر

براساس ارقام موجود در جدول، نمادهای «قهکمت» ، «قمرو» و «قثابت» بیشترین درصد رشد آمد را به خود اختصاص داده اند و بیشترین رشد تناژ فروش نیز در همین شرکت ها به ثبت رسیده است.

در این بین،  آمارها نشان می دهد نماد«قلرست» با کاهش 90 درصدی درآمد و 70 درصدی تناژ فروش رو برو بوده که این موضوع دراثر کاهش شدید تولید شکر چغندر قند در این کارخانه اتفاق افتاده است.

بر اساس اعلام مدیران این شرکت ، تا دی ماه سال 1401 ،حدود 16 هزار و 240 تن شکر چغندر تولید شده که کاهش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از کاهش چغندرتحویلی به کارخانه بوده است.

از بین تمامی محصولاتی که شرکت های تولید کننده شکر به فروش می رسانند، شکر تولید شده از چغندر بیشترین حاشیه سود و درآمد را دارد و محصولات تفاله و ملاس نیز از باقی مانده چغندر پالایش شده به دست می آید.

از این رو در سال های کم باران که شرکت ها ، چغندرکمتری از کشاورزان دریافت می کنند ، با کاهش حاشیه سود رو به رو می شوند.

یکی دیگر از فعالیت های کارخانه های تولید کننده چغندر، پالایش شکر وارداتی و تولید شکر سفید است که دولت براساس میزان شکر پالایش شده ، به کارخانه ها کارمزد پرداخت می کند و میزان سود کارخانه ها از این محل درمقایسه با تولید شکر از چغندر بسیار کمتر است.

رشد 25 درصدی ارزش سهام شکری های بورسی

بررسی روند قیمت سهام شکری های بورسی نشان می دهد، ارزش سهام این گروه معاملاتی در یک سال گذشته حدود 25 درصد رشد کرده  که در مقایسه با رشد 33 درصدی ارزش کل بازار سهام ، رقم کمتری را نشان می دهد.

در بین شرکت های شکری نماد های «قزوین» ، «قثابت» و «قهکمت» بیشترین رشد ارزش سهام را به ثبت رسانده اند.

در عین حال،  نمادهای «قچار» و «قشیر» با کاهش ارزش سهام رو به رو شده اند.

 

ارسال نظر