شناسه خبر : 27701

میزان تولید گندم به ۵.۲ میلیون هکتار ارتقا یافت

میزان تولید گندم به ۵.۲ میلیون هکتار ارتقا یافت

معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی گفت: با به کارگیری سیاست های تشویقی از جمله تخصیص کود یارانه ای و تخفیف آب بها به کشاورزان طرح الگوی کشت راتوسعه خواهیم داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قربانی گفت: نداشتن الگوی کشت و عدم تولید محصولات کشاورزی با برنامه ریزی مناسب مشکلات بسیار زیادی برای کشور داشته که این مشکلات به دلیل کم کاری بوده که در وزارت جهاد کشاورزی همه سال ها صورت گرفته است.

به گفته معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی الگوی کشت از سال های گذشته توسط وزارت جهاد کشاورزی طراحی شده بود اما برنامه ای برای اجرای آن وجود نداشت این در حالی بود که همه کشورهای الگوی کشت داشتند اما در ایران بعد از ۵۰ سال این طرح اجرایی شد.

او می گوید: الگوی کشت به معنای آن است که چه محصولی تولید کنیم، کجا تولید کنیم چه زمانی ، برای چه کسی و برای چه مصرفی و در کجا تولید کنیم همچنین ‌تولید این محصولات با تاکید بر محصولات راهبردی و با توجه به کمبود آب است .

قربانی گفت: ما دانش لازم برای تدوین الگوی کشت داشته ایم اما اراده پشتیبانی و همکاری بسیاری از دستگاه ها از جمله وزارت نیرو را می خواست که بالاخره اجرایی شد.

 معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد گفت: نتایج مناسب در طرح الگوی کشت تامین امنیت غذایی است مدیریت منابع آب و تنظیم بازار محصولات کشاورزی است ونمی گذارد کشاورزان دچار زیان شود و از سوی دیگر مصرف کنندگان غذا را ارزان تر تهیه خواهند کرد.

او گفت: دولت سیاست های تشویقی برای اجرایی شدن طرح الگوی کشت در نظر گرفته است به طوری که مقرر شده کودهای یارانه ای را تنها به کسانی اختصاص دهند که الگوی کشت داشته باشند همچنین تخفیفات بیمه ای را در محصولات یارانه ای به این بخش ارائه شود و با اجرایی شدن این طرح تخفیف ۵۰ درصدی برای آبها و همچنین در صورت افزایش بهره وری تخفیف ۵۰ درصد دیگر هم ارائه می شود .

 او گفت: الگوی کشت ابلاغ شده یک ساله است که شروع شده و با تدوین لگوی پویای کشت برای ۴ سال آینده نقشه راه را مشخص کرده اند.

قربانی گفت: در سال اول عدم تولید محصولات نداریم بلکه کاهش سطح زیرکشت برای محصولات آب بر و افزایش سطح زیرکشت دم مانند گندم را در دستور کار خود قرار داده ایم به طوری که میزان تولید گندم را به ۵.۲ میلیون هکتار ارتقا داده ایم.

او گفت: تولید بسیاری از محصولات از جمله سیب زمینی ، گندم چغندر قند، جو و حبوبات را دل طرح الگوی کشت افزایش داده و تولید محصولات آب بر را کاهش داده ایم.

 

ارسال نظر