شناسه خبر : 27469

اجرای الگوی کشت سطح زیرکشت محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد

اجرای الگوی کشت سطح زیرکشت محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با اجرای الگوی کشت، سطح زیرکشت محصولات کشاورزی و تولیدات آن افزایش خواهد یافت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سید مجتبی خیام‌ نکویی در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی و رونمایی و ابلاغ سند محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ اظهار کرد: چشم‌انداز اجرایی این سند دستیابی به امنیت غذایی پایدار و رسیدن به اقتدار غذایی است.

وی ادامه داد: اجرای سند نظام کشت محصولات کشاورزی در سال اول اجرا برای حوزه زراعت خواهد بود و پس از آن در بخش‌های دیگر نیز اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: این سند مبتنی بر شرایط اقلیمی، استفاده بهینه از آب و خاک، رعایت مسائل زیست محیطی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: رویکرد اصلی برای نظارت بر تدوین الگوی کشت شامل کاهش آب مصرفی، حفظ ارتقاء تولید، صرفه‌جویی ارزی، افزایش ضریب نفوذ دانش، توسعه کشت در دیم‌زارهای کم بازده، توسعه کشت گیاهان علوفه کم آب‌بر، توسعه کشت دانه‌های روغنی، اصلاح کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ها می‌شود.

خیام نکویی با بیان این‌که با اجرای الگوی کشت مصرف آب سه میلیارد متر مکعب کاهش خواهد یافت اظهار کرد: سطح زیرکشت در سال اول اجرایی شدن طرح به ۱۲ میلیون هکتار افزایش می‌یابد.

وی در پایان گفت: همچنین با اجرایی شدن الگوی کشت فقط در گندم ۶۹۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد، همچنین اگر تمام اقدامات این طرح به درستی اجرا شود ۲.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت و اگر محقق نشود به همین میزان صرفه‌جویی ارزی کاهش خواهد یافت. همچنین با اجرای این طرح با خوش‌بینانه‌ترین حالت تولیدات محصولات زراعی به ۹۱ میلیون تن خواهد رسید و در بدترین حالت با افزایش سه میلیون تنی از ۸۲ میلیون تن تولیدات به ۸۵ میلیون تن خواهیم رسید. از طرفی در پایان سال اجرای طرح تولید از ۱۲۵ میلیون تن به ۱۵۲ میلیون تن خواهد رسید.

ارسال نظر