شناسه خبر : 26895

رونق خرید و فروش در بازار برنج در آینده نزدیک رخ می دهد

رونق خرید و فروش در بازار برنج در آینده نزدیک رخ می دهد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت : وزارت جهاد کشاورزی وارد فرآیند بازار خرید برنج می‌شود و وقتی دولت وارد شود ، برندهای بزرگ هم خواهند آمد و تحرکات خوبی را در بازار برنج شاهد خواهیم بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا ، محمد قربانی روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی جهاد کشاورزی مازندران در ساری افزود : بازار برنج مسأله جدی است ، اکنون شالیکوبی ها پر از برنج است و همه این موارد را رصد می‌کنیم.

وی ادامه داد : قطعا وزارت جهاد کشاورزی وارد فرآیند خرید در بازار برنج می‌شود، خرید ارقام کیفی پرمحصول انجام خواهد شد، در آینده نزدیک رونق خرید و فروش بازار برنج رخ می دهد.

بررسی های میدانی نشان می دهد که همچنان بازار خرید و فروش برنج پس از حدود ۲ ماه از آغاز برداشت کشت اول در مازندران کم رونق است و  طبق اعلام رسمی اتحادیه شالیکوبی داران استان ، هم اکنون به طور متوسط در هر یک از کارخانه های شالیکوبی استان ۵۰۰ تا ۸۰۰ تن برنج سفید آماده عرضه وجود دارد.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۲۱۶ هزار هکتار زیر کشت اول برنج رفته است و اکنون  ۹۷درصد برداشت محصول برنج انجام شده است. 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با ذکر این نکته که حفظ رتبه های نخست در تولیدات محصولات کشاورزی بسیار مهم است اما پرداختن به صادرات محصولات کشاورزی مهم تر است ، گفت : تعاملات ما با کشورهای مختلف آغاز شده است و تفاهم نامه های خوبی برای واردات و صادرات محصولات کشاورزی هم منعقد شده است.

وی با توضیح این که دنیا بر روی سلامت غذا تاکید دارد و باید به این سمت برویم ، اما در کشور ما بیشتر تمرکز روی تولید است ، اظهار داشت : تشکل های وارداتی و صادراتی را باید پای کار بیاوریم تا در این زمینه نقش آفرینی کنند.

قربانی با اظهار این که وظیفه وزارت جهاد کشاورزی این است تا بر اساس واقعیت ها از تولیدات محصولات کشاورزی دفاع کند تا منافع تولیدکننده و مصرف کننده حفظ شود ، گفت : مازندران در حوزه تنظیم بازار کشور بخوبی عمل کرد و جای تشکر دارد و نشان می دهد مجموعه منسجمی در سازمان در حال فعالیت است که به صورت جهادی کار می کنند. 

وی بر لزوم تامین اعتبار فاینانس زهکشی و تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال تاکید کرد و گفت : اگر این تامین مالی اتفاق بیفتد قرارگاه خاتم الانبیا وارد کار می شود تا در حوزه زهکشی و تجهیز اراضی فعالیت کند.

طبق آمار و اظهارات رسمی وزارت جهاد کشاورزی حدود ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های شمالی زیرپوشش طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت های آب و خاکی قرار  گرفت.

فراهم شدن زمینه کشت دوم، کشت دوباره برنج، آسان سازی اجرای طرح مکانیزاسیون، کاهش مصرف سم، افزایش درآمد کشاورزان و کاهش ضایعات محصول از مزیت های اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است.

در حال حاضر حدود ۶۰ هزار هکتار از ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری مازندران یکپارچه سازی ، تسطیح  نوسازی شده است. 

 

ارسال نظر