شناسه خبر : 26357

ایجاد ۴۰ شهرک فناوری تا پنج سال آینده

ایجاد ۴۰ شهرک فناوری تا پنج سال آینده

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از مصوبه دولت برای ایجاد ۴۰ شهرک فناوری در کشور تا پنج سال آینده خبر داد و گفت که روش‌های واگذاری امسال متفاوت و از طریق سامانه الکترونیکی است و در شهرهای بزرگ هم از طریق مزایده انجام می‌شود که امکان حضور دلالان را کاهش داده است ...

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، علی رسولیان در یک برنامه تلویزیونی درباره بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی در هفته دولت، اظهار کرد: در هفته دولت ۳۷۲ طرح زیرساختی عمدتاً در حوزه‌های راه، برق‌رسانی، آب رسانی و محوطه سازی و سایر بخش‌های مرتبط با شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و نزدیک به ۲۲۸ طرح صنعتی و تولیدی هم که توسط فعالان اقتصادی ایجاد شده با ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان آماده بهره برداری است که نزدیک به ۱۰ هزار شغل در کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: تمرکز سازمان بر موضوع عدالت اقتصادی است که یعنی علاوه بر شهرهای بزرگ، زیرساخت‌ها را به شهرهای کوچک‌تر و به شهرهایی که محرومیت صنعتی دارند توسعه دهیم. تقریباً عمده کمک‌هایی که سازمان در سال گذشته انجام داده معطوف به استان‌های مرزی و استان‌های محروم بوده است. امسال هم تا پایان سال بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان در زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از محل منابع داخلی و از محل کمک‌هایی که دولت دارد سرمایه‌گذاری خواهد شد.

 رسولیان با بیان اینکه طی سفرهای رئیس جمهوری به استان‌های مختلف، نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف، به ویژه ایجاد پست‌های برق و تصفیه خانه‌ها تأمین مالی شده که تا یکی دو سال آینده عملیاتی و اجرایی خواهد شد،  گفت: بحث حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یکی از اصول محوری سازمان است. برای مثال در محدودیت‌هایی در واگذاری زمین در شهرهای بزرگ وجود دارد، اولویت به شرکت‌های دانش بنیان واگذار شده که است. بحث دوم این است که اگر شرکتی زمینه دانش بنیان شدن داشته باشد مشاوران سازمان صنایع کوچک در آن شرکت حاضر می‌شوند، تأمین مالی و از آن‌ها حمایت می‌کنند.

مشوق‌های دانش بنیان

وی با اشاره به با همکاری معاونت علمی برای تامین نیازهای شرکت‌های دانش بنیان از طریق برقراری ارتباط بین شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دانش بنیان، اظهار کرد: تأمین نیازهای فناورانه تقریباً ۱۶۰۰ شرکت دانش بنیان شناسایی شده و بیش از ۴۰۰ نیاز هم تأمین شده  است. البته با وزارت علوم در زمینه ایجاد پردیس‌های دانش بنیان در شهرک‌هایی که استعداد دارد و شرکت‌های دانش بنیان که می‌توانند حضور پیدا کنند توافق شده است. مثلا برای این موضوع در تهران، مشهد، تبریز شیراز برنامه‌ریزی شده و قرار است که در همه استان‌ها حداقل یک مکان در شهرک‌ها به پردیس دانش بنیان اختصاص داده شود تا بتوانند از مزیت‌های دانش بنیانی استفاده کنند. ضمن اینکه معافیت‌های مالیاتی و سایر مشوق‌ها برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه از سال گذشته بحث ایجاد کارگاه‌ها برای شرکت‌های کوچک و با اولویت شرکت‌های دانش بنیان آغاز شده، تصریح کرد: حدود ۲۰ روز قبل، دولت مصوبه‌ای را به سازمان صنایع کوچک تکلیف کرد تا ۱۰۰۰ کارگاه ایجاد شود. تقریباً از ابتدای سال ۴۰۰ کارگاه، آماده بهره برداری شده و حدود ۱۵۰۰ کارگاه هم در حال ساخت است.

به گفته وی مصوبه‌ای هم دولت با پیشنهاد وزیر صمت برای ایجاد ۴۰ شهرک فناوری در کشور تا ۵ سال آینده داده که فعلا مکان یابی آن‌ها انجام شده و هماهنگی‌هایی با معاونت علمی و بخش‌های مختلف در استان‌ها برای ایجاد شرک‌های فناوری در سطح کشور انجام شده است.

۱۸ هزار هکتار زمین، آماده واگذاری

رسولیان با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۸ هزار هکتار زمین صنعتی در مناطق مختلف آماده واگذاری است، گفت: بیش از ۲۴ هزار هکتار زمین وجود دارد که ۱۸ هزار هکتار آن صنعتی است. زمین قابل واگذاری صنعتی یعنی زیرساخت‌های آن مثل، آب، برق و گاز و بقیه زیرساخت‌ها تامین شده است. البته در شهرهای بزرگ مثل تهران به هر میزان که زمین اضافه شود، متقاضی وجود دارد. چراکه متقاضیان دوست دارند در تهران، مشهد یا تبریز واحد صنعتی ایجاد کنند، اما ما به دنبال یک عدالت صنعتی هستیم و منابع محدودی که در کشور وجود دارد باید به کل کشور اختصاص داده شود و زیرساخت‌های لازم باید در همه جای کشور تامین شود تا فعالان اقتصادی بتوانند در بقیه مناطق هم سرمایه گذاری کنند.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به اجرای طرح آمایش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: هدف این است در تمام استان‌ها و شهرستان‌هایی که ظرفیت صنعتی را دارند، ولی زیرساخت کافی وجود ندارد یا اینکه سرمایه گذاری مناسب انجام نشده، مشوق‌های ویژه به این شهرستان‌های محروم ارائه شود. در این راستا احتمالا یک بسته سرمایه گذاری از ابتدای مهرماه عملیاتی خواهد شد که می‌تواند به سرمایه گذاری در مناطق مختلف کشور کمک کند.

با دلالان زمین برخورد می‌کنیم

وی افزود: سال گذشته نزدیک به ۷۰۰۰ هکتار زمین برای صنعت تأمین و ۳۵۰۰ هکتار زمین واگذار شد. همچنین سال گذشته بیش از ۹۹۹۰ هکتار اراضی از کسانی که ساخت و ساز انجام نداده بودند پس گرفته شد که ۷۰۰ هکتار از طریق دستگاه قضائی پس گرفته شد. در نهایت زمینه‌ها به فعالان اقتصادی که قابلیت تولید دارند می‌توانند واحد را به بهره برداری کنند واگذار شد. براساس قرارداد با شرکت‌ها یک بازه زمانی برای ساخت داده می‌شود. البته عمده‌ی قراردادهایی که پیگیر ساخت وساز در آن‌ها هستیم، مربوط به قبل از سال  ۱۳۹۶ بوده که به بیشتر آن‌ها اخطار داده شده است. اما بعضی‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا محدودیت‌هایی داشتند و مسئله تحریم‌ها و موضوعات مالی هم مطرح است.

رسولیان با بیان اینکه در سه ماه اول امسال هم ۱۹۷ هکتار پس گرفته شد و به بقیه فعالان واجد شرایط واگذار شد، تاکید کرد که هر فعال اقتصادی که زمین می‌گیرد باید توانایی ساختش را داشته باشد و اگر توانایی ساخت نداشته باشد، زمین پس گرفته خواهد شد و با دلالان هم برخورد می‌کنیم.

البته به گفته رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، روش‌های واگذاری امسال متفاوت و از طریق سامانه الکترونیکی است و در شهرهای بزرگ هم از طریق مزایده انجام می‌شود. ضمن اینکه ارزیابی کیفی هم مد نظر است و به این ترتیب دیگر دلالی امکان حضور در اخذ زمین را ندارد.

ارسال نظر