شناسه خبر : 26161

تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین از سوی هیات وزیران

تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین از سوی هیات وزیران

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی هیات وزیران خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «عزیزاله قربانی» افزود: مجموعه سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت‌های انجام شده این سازمان طی سال‌های اخیر باعث شد توجه به رشد، توسعه و بالندگی صنایع کوچک و متوسط دغدغه ذهنی همه مسئولین کشور شده و محور توسعه بسیاری از برنامه‌ها قرار گیرد، به گونه‌ای که در بسیاری از اسناد بالا دستی تاکید بر این مهم به وضوح مشخص است.

وی در ادامه یادآوری کرد: بر همین اساس رویکرد حمایت از توسعه فناوری بنگاه‌های کوچک و متوسط با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است که در ابتدای سال بسته حمایت از واحدهای دانش بنیان و صنایع پیشرفته با پیشنهاد این معاونت در هیات مدیره این سازمان تصویب شد و به شرکت‌های تابعه ابلاغ گردید که هم اکنون در حال اجرا است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به برخی اقدامات سازمان متبوع خود در این حوزه، تصریح کرد: حمایت از دانش‌بنیان شدن واحدهای دارای پتانسیل، حمایت از استقرار واحدهای دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و شهرک‌های فناوری و مراکز کسب و کار، کمک به توسعه فناوری واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از طریق فن بازارهای منطقه‌ای و اجزاء شهرک‌های فناوری و همچنین حمایت از به بهره برداری رسیدن واحدهای دانش‌بنیان از طریق اعمال برخی مشوق‌ها در قراردادهای واگذاری حقوق انتفاع از جمله اقدامات این سازمان طی پنج ماهه گذشته بوده است.

قربانی، راه رسیدن به توسعه پایدار و همه جانبه ایران اسلامی را عبور از مسیر توسعه و توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط  کشور دانست و اظهار کرد: به همین منظور در معاونت صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران موضوع توسعه کمی و کیفی حمایت‌های نرم افزاری از صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در دستور کار قرار دارد.

وی با اعلام اینکه اخیرا ( ۲۶ مردادماه امسال) آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیات وزیران به تصویب رسیده است، گفت: در ماده ۱۸ این آیین نامه به این سازمان اجازه داده شده است با استفاده از منابع ملی و داخلی در اختیار نسبت به ایجاد ۴۰ شهرک فناوری جدید طی ۵ سال در استان‌های مختلف کشور اقدام کند. شهرک‌های فن آوری بر اساس مطالعات امکان‌سنجی اولیه به صورت تخصصی به واحدهای صنعتی مخاطب خدمات فناورانه ارائه می‌دهند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اضافه کرد: بر اساس ماده ۱۹ این آیین نامه نیز به این سازمان مجوزاحداث ۱۰۰۰ واحد کارگاهی در شهرک‌ها، نواحی صنعتی و شهرک‌های فناوری با هدف استقرار واحدهای دانش‌بنیان و واحدهای تحقیق و توسعه جهت ارائه خدمات به سایر واحدهای صنعتی داده شده است.  

قربانی، در پایان بیان کرد: همچنین بر اساس ماده ۲۰ این آیین نامه واحدهای دانش بنیان دارای بدهی معوق که تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسند مشمول بخشودگی ۵۰ درصدی تعدیل مبلغ اقساط معوق حقوق انتفاع عرصه خواهند شد.

ارسال نظر