شناسه خبر : 26095

پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دامداران و مرغداران

 پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دامداران و مرغداران

۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از محل طرح مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها تاکنون به دامداری‌ها و واحدهای مرغداری کشور پرداخت شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، مدیر کل دفتر طیور معاونت امور تولیدات دامی با اعلام این مطلب افزود: امسال از محل طرح مردمی سازی و اصلاح یارانه‌ها، ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای دامداران و واحدهای مرغداری اختصاص داده شده که از این مبلغ تا کنون تولیدکنندگان مبلغ حدود ۸ هزار میلیارد تومان دریافت کرده اند.

امید امینی گفت: این تسهیلات با کارمزدهای مختلف و با توجه به ظرفیت و شرایط تولید ۱۰ درصد، ۱۲ درصد و ۱۶ درصد در اختیار دامداران و واحدهای مرغداری قرار گرفت.

وی درباره وضعیت زنجیره ارزش گوشت مرغ نیز اظهار داشت: امسال پیش بینی می کنیم با رفع موانع تولید، سهم زنجیره ارزش در تولید گوشت مرغ کشور به بالای ۲۰ درصد برسد.

امینی خاطر نشان کرد که سهم زنجیره ارزش از تولید گوشت مرغ کشور در سال گذشته ۱۸ درصد بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهمی که با انجمن شرکت های های زنجیره ارزش گوشت مرغ صورت گرفته، هدفگذاری شده ظرف دو سال آینده سهم تولید از این ناحیه به ۳۰ تا ۴۰ درصد کل تولید گوشت مرغ کشور برسد.

۴۰ درصد تولید در دامنه مرغ سایز

مدیر کل دفتر طیور معاونت امور تولیدات دامی در مورد مرغ سایز گفت: سالانه به طور میانگین نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید گوشت مرغ در دامنه سایز صرت می گیرد.

وی با اشاره این که تولید مرغ سایز از سیاست های معاونت امور تولیدات دامی است، تصریح کرد: در راستای اجرایی شدن تولید مرغ سایز در کشور یکی از برنامه های ما فرهنگ سازی در حوزه تولید و مصرف است.

امینی در همین حال اذعان داشت: تولید مرغ سایز دستوری نیست بلکه تولیدکننده و مصرف کننده باید روی یک سایز تفاهم کنند، زیرا تولید محصول باید باب میل و سلیقه مصرف کننده باشد.

وی وزن مرغ سایز در کشور را بین یک کیلو ۲۰۰ گرم تا یک کیلو ۸۰۰ گرم در فاز نخست اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: معمولا بهترین سایز مرغ در کشورهایی همچون ایران، یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۵۰۰ گرم است.

امینی ادامه داد: یکی از مزیت های مردمی سازی و اصلاح یارانه ها این است که به اجرای طرح مرغ سایز کمک می کند و تولید کننده ترجیح می دهد با وزن مناسب تولید خود را انجام دهد.

وی با بیان این که تولید مرغ سایز موجب افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف دان می شود، اظهار کرد: اگر با اجرای این طرح، ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ زنده از ۱.۹ تا ۲ در کشور به عدد ۱.۸ کاهش یابد، ظرف یک سال منجر به حدود ۵۰۰ هزار تن صرفه جویی در مصرف دان می شود که رقم نسبتا بزرگی است.

 

ارسال نظر