شناسه خبر : 24025

اختصاصی چابک آنلاین؛

کاهش ۲۲درصدی ارزش بازاری صنعت لیزینگ دریک سال گذشته

کاهش 22درصدی ارزش بازاری صنعت لیزینگ دریک سال گذشته

وصول مطالبات و سرمایه در گردش، دو عامل اصلی بر سر راه سودسازی صنعت لیزینگ در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بوده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روزنامه ایران، صنعت لیزینگ یکی از پربحث‌ترین صنایع سال‌های اخیر بخصوص در سال‌های 98 و 99 بوده است.

در این سال‌ها، شرکت‌های لیزینگی با توجه به عدم توانایی در انجام تعهدات خود و همچنین ناتوانی در وصول بموقع مطالبات، در یک شرایط چالش برانگیز قرارگرفته‌اند، به‌طوری که صورت‌های مالی این شرکت‌ها باافت شدید درآمد و سودسازی روبه‌رو شده و حتی در مواردی، شرکت‌های لیزینگی با زیان انباشته جدی مواجه شدند.

هرچند که این رویه در سال 1400 تا حدودی بهبود یافت و شرکت‌های لیزینگی توانستند از طریق افزایش سرمایه و وصول مطالبات، تاحدی وضعیت نقدینگی و سرمایه در گردش خود را بهبود ببخشند اما این شرکت‌ها همچنان با مشکلات جدی دست به گریبان هستند.

افزایش هزینه عملیاتی و کاهش درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری در سال 1400، منجر شد تا این صنعت با وجود افزایش قابل توجه درآمدهای حاصل از عملیات لیزینگ، نتواند در زمینه سودسازی موفقیت قابل توجهی داشته باشد.

بانک محور بودن این صنعت نیز عامل دیگری است که آن را با مشکل سود‌سازی روبه‌رو کرده است.

براساس آخرین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی، در حال حاضر 39 شرکت لیزینگ دارای مجوز در ایران فعال هستند که در زمینه خودرو، اقلام کوچک و حتی متوسط در بخش خانوار و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند.

آمارها نشان می‌دهد که در سال 1399، خودروهای سبک و سنگین 48 درصد از عملیات شرکت‌های لیزینگی را در برگرفته و این شرکت‌ها 52 درصد از عملیات خود را در خصوص سایر کالاهای غیرخودرویی و تجهیزات تولیدی انجام داده‌اند.

هم اکنون لیزینگ‌های بانکی (وابسته به بانک ها) 49 درصد از فعالیت‌های صنعت لیزینگ را پوشش می‌دهند و 19 درصد از فعالیت‌های این صنعت نیز در اختیار لیزینگ‌های وابسته به نهادها و ارگان‌های دولتی و خودروساز است.

ازمنظر بورسی نیز صنعت لیزینگ با 12شرکت و ارزش بازار 8 هزارمیلیارد تومانی در حدود 0.12 درصد از بازار سهام را به خود اختصاص می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد که شرکت‌های بورسی صنعت لیزینگ در سال گذشته حدود 803 میلیارد تومان سود شناسایی کرده‌اند که با توجه به نسبت پایین پرداخت سود صنعت، از جذابیت آن تا حدودی کاسته شده است.

با نگاهی به روند تغییر ارزش بازار، مشخص می‌شود که این صنعت در طول یک سال گذشته نتوانسته عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد و دراین مدت حدود 22 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

ناگفته نماند که این روند در بازه سه ماهه تا حدودی بهبود یافته اما ارزش سهام این صنعت در طول هفته‌های گذشته بازهم با یک روند نزولی روبه‌روشده و حدود 2.5 درصد تنزل یافته است.

در ادامه سه نماد برتر این صنعت (از نظر ارزش بازار سهام) مورد بررسی قرار می‌گیرند.

افزایش 100درصدی هزینه‌های تأمین مالی«ولساپا»

شرکت لیزینگ رایان سایپا با ارزش بازار حدود 2هزارمیلیارد تومانی درجایگاه نخست صنعت از این منظر قرار دارد.

نسبت قیمت به سود سهام این شرکت درحدود 5.4 است و درسال‌های گذشته حدود 20 درصد از سودهای محقق شده خود را بین سهامداران تقسیم کرده است.

طبق آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، «ولساپا» توانسته درآمدهای حاصل از عملیات لیزینگ خود را به میزان 44 درصد افزایش دهد، موضوعی که با توجه به افزایش 100درصدی هزینه‌های تأمین منابع مالی عملیات لیزینگ و افزایش 73درصدی هزینه‌های اداری و کاهش 30درصدی سایر درآمدهای غیرعملیاتی، سودخالص شرکت را به میزان کمتری نسبت به درآمدها افزایش داده است.

این شرکت در 9ماهه منتهی به آذر 1400، حدود 284 میلیارد تومان سود شناسایی کرده و انتظار می‌رود در سال‌جاری نیز با توجه به افزایش سرمایه و بهبود سرمایه درگردش، عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد. (سرمایه این شرکت در سال 1400 از حدود 904 میلیارد به 1454میلیارد تومان افزایش یافت)

افزایش 299 درصدی سود‌سازی «ولصنم»

شرکت لیزینگ صنعت و معدن با ارزش بازار یک هزارو 100میلیارد تومانی در جایگاه دوم صنعت لیزینگ از نظر ارزش بازار قراردارد.

این شرکت در سال گذشته توانست با افزایش سرمایه 100درصدی، مجموع سرمایه خود را به 400 میلیارد تومان برساند.

درحال حاضر نسبت قیمت به سود این شرکت حدود 8.21 است که به توجه به نسبت بالای پرداخت سود، همچنان از جذابیت بالایی برخوردار است.

طبق آخرین صورت مالی منتشر شده، «ولصنم» توانست در سال گذشته درآمدهای خالص عملیات لیزینگ خود را 99 درصد افزایش دهد و از این طریق سود خالص خود را با 229 درصد افزایش به 25 میلیارد تومان برساند.

افزایش 22درصدی سود خالص «ولکار»

شرکت لیزینگ کارآفرین با ارزش بازار 900 میلیارد تومانی در رتبه سوم صنعت از نظر ارزش بازار قراردارد.این شرکت در سال گذشته توانست درآمدهای حاصل از عملیات لیزینگ خود را حدود 15درصد افزایش دهد و با توجه به‌شدت کمتر افزایش هزینه‌ها، سود خالص خود را با 22 درصد افزایش به عدد 61 میلیارد تومان برساند.

این شرکت در سال‌های گذشته حدود 50 درصد از سودهای محقق شده خود را تقسیم کرده و نسبت قیمت به سود آن در محدوده عدد 16 است.

ماهیت صنعت

لیزینگ عبارت است از یک رشته فعالیت اعتباری کاملاً تخصصی مبتنی بر روش اجاره که درآن قرارداد یا توافق میان دو یا چند نفر به منظور بهره‌برداری از عین یا منفعت کالای سرمایه‌ای یا مصرفی با دوام که از قابلیت اجاره برخوردار باشد منعقد می‌شود.

بنابراین در روش یاد شده، مجموعه‌ای از مبادلات اقتصادی مشتمل برخرید، اجاره و تملیک را در بر می‌گیرد به طوری که قرارداد بین لیزینگ به‌عنوان مالک یا موجر و متقاضی به‌عنوان مستأجر منعقد می‌شود.

درسال‌های اخیر، انواع مختلفی از قراردادهای لیزینگ چون لیزینگ عملیاتی و لیزینگ سرمایه‌ای توسعه یافته که متقاضیان بنابر ماهیت کسب وکار خود می‌توانند از آنها استفاده کنند.

بازار لیزینگ را می‌توان برحسب محصولات و مشتریان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد.

براساس تجارت جهانی، صنعت لیزینگ در چهار زمینه اقلام خرد، کوچک، متوسط و بزرگ فعال است.

در ایران بازیگران اصلی در بازار لیزینگ، شرکت‌های وابسته به بانک‌ها و تولیدکنندگان هستند.

افزایش تقاضای تأمین مالی مصرف‌کنندگان نسبت به توانایی بانک‌ها درسال‌های اخیر، زمینه را برای حفظ و گسترش سهم لیزینگ‌ها فراهم کرده است.

قیمت محصولات لیزینگ با توجه به ساختار سرمایه هر شرکت و براساس میانگین موزون هزینه سرمایه (نرخ سود تسهیلات، نرخ اوراق مشارکت، بازده مورد توقع سهامداران و هزینه سایر منابع) و هزینه اداری و عملیاتی تعیین می‌شود.

این قیمت باید در مقایسه با قیمت محصولات جایگزین یعنی وام و تسهیلات بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی و اعتباری قابل رقابت باشد.

در صنعت لیزینگ مدت اجاره با مبلغ اقساط رابطه معکوس دارد و باعث افزایش تقاضا برای صنعت لیزینگ خواهد شد.

سرعت در ارائه خدمات نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده تقاضا برای صنعت لیزینگ است.

ارسال نظر