شناسه خبر : 20788

همه دستگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ مشمول بازرسی و نظارت قرار خواهند گرفت

همه دستگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ مشمول بازرسی و نظارت قرار خواهند گرفت

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: برای شفافیت مالی دستگاه‌هایی که ذیل دیوان محاسبات برای بررسی و بازرسی نبودند، مقرر شد در سال ۱۴۰۱ همه دستگاه‌ها مشمول بازرسی و نظارت تحت عنوان قانون محاسبات عموم قرار گیرند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «رحیم زارع»‌ در توضیح نشست روز شنبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت:‌ در جلسه امروز بانک مرکزی مکلف شد در سال ۱۴۰۱ نسبت به پذیرش پروانه چرای دام،‌ پروانه چاه‌های کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی، ضمانت زنجیری و حساب یارانه روستاییان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر به عنوان وثیقه در کلیه بانک ها فراهم کند و در سال آینده مشکل وثیقه و ضمانت آنها حل شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱افزود: همچنین از ۳۰ هزار میلیارد تومان که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی از طریق فروش اموال منقول و غیرمنقول قراردارد،‌ مصوب شد ردیف‌های هزینه‌ای آن در حوزه خاک، زیرساخت کشاورزی،‌ موارد دانش بنیان،‌ عملیات مدیریت اصلاح و بهبود خاک و کلیه فعالیت‌های بخش کشاورزی هزینه شود.

وی درباره دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه گفت: سازمان ملی زمین و مسکن مکلف شد ۲۰ درصد از زمینه ها و املاکی در اختیار در حریم و محدوده شهرها را  در اختیار شرکت بازآفرینی شهری قرار دهد تا نسبت به بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها اقدام شود.

زارع تاکید کرد:‌ طبق مصوبه کمیسیون دولت مجاز شد نسبت به واگذاری سهام پروژه‌های نیمه سنگین صنعتی و تولیدی در اختیار خودش را در قالب شرکت‌های سهامی عام از طریق بازار سرمایه اقدام نماید. همچنین ارزش خرید مواد معدنی برای واحدهای فرآوری مواد معدنی در صورت ارائه صورتحساب الکترونیکی تایید شده مطابق ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان هزینه قبول مالیاتی مورد قبول واقع می شود.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:‌ وزارت صمت مکلف شد نسبت به واگذاری مجوزهای معادن تعطیل شده در اختیار خود در قالب شرکت‌های سهامی عام از طریق بازار سرمایه اقدام کند. به منظور تحقق اهداف دولت هوشمند وارائه خدمات الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی، دستگاه اجرایی و نهادهای حکومتی مکلف شدند پنجره واحد خدمات هوشمند را تا بهمن‌ماه ۱۴۰۱ بر اساس الزامات مصوب شورای اجرایی فن‌آوری راه اندازی کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ ادامه داد:‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مجاز به فروش اموال و دارایی‌های غیرمنقول و تغییر کاربری مازاد خود و دستگاه‌های تابع تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان شد که همه این ها از طریق صندوق پیشرفت و عدالت در جهت توسعه شبکه ملی اطلاعات هزینه کند.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون هرگونه نقل و انتقال دارایی (از - به) شرکت‌های سهامی طرح و صندوق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از طرح،‌ زمین و ساختمان مشمول مالیات با نرخ صفر هستند. همچنین به دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه قوه مجریه در شهرستان‌ها  اجازه داده شد که با پیشنهاد استاندار و تایید شورای برنامه ریزی تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان، نسبت به معاوضه املاک و ساختمان‌های خود با شهرداری‌ها به قیمت کارشناسی برای احداث مجتمع‌های اداری شهرستان‌ها اقدام نمایند.

این نماینده مجلس درباره دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق توضیح داد:‌ در راستای شفافیت مالی دستگاه‌هایی که ذیل دیوان محاسبات برای بررسی و بازرسی نبودند، مقرر شد در سال ۱۴۰۱ همه دستگاه‌ها مشمول بازرسی و نظارت تحت عنوان قانون محاسبات عموم قرار گیرند. 

وی ادامه داد:‌ همچنین وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌های بالای ۵۰۰ هزار نفر با همکاری نیروی انتظامی از طریق سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و بازپرداخت اصل و سود سالیانه آنها در شرایط رقابتی کامل، مقرر شد نسبت به نصب دوربین کنترل سرعت کنترل سرعت و تشخیص الکترونیکی تخلفات در سال ۱۴۰۱ اقدام نمایند.

زارع درباره دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق گفت:‌ مبلغ هزار میلیارد تومان برای زیردریایی‌های مورد نظر از هزینه‌های واردات خودرو تصویب شد. همچنین به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پارک های علم و فناوری اجازه داده می‌شود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی خود در سال ۱۴۰۰ نسبت به اخذ تسهیلات برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه های متاهلی به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته اقدام نمایند.

این نماینده مجلس افزود:‌ همچنین مصوب شد مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد خمینی(ره)‌  و بهزیستی کشور نسبت به اعتبارات مندرج در این قانون در قالب وام از طریق صندوق رفاه دانشجویان در اختیار این افراد قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد: امروز مصوب شد در اجرای ماده یک قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، تا یک درصد از سود درآمدخالص را صرف احداث مدرسه در روستای فاقد مدارس کنند تا عدالت آموزشی توسعه یابد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های بیمه مکلف شدند مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از اصل حق بیمه تشخیص ثالث دریافتی را در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای،  نیروی انتظامی، سازمان اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تصادفات و مرگ ومیر و ساخت برنامه‌های فرهنگی و آگاهی بخشی در جهت کاهش حوادث رانندگی هزینه کنند.

زارع ادامه داد: صندوق تامین خسارت‌های بدنی مکلف شد نسبت به پرداخت دیه زندانیانی که اکنون در زندان به سر می‌برند و قبل از لازم الاجرا شدن قانون بیمه اجباری به زندان رفتند، نسبت به آزادسازی آنها از طریق معرفی ستاد دیه کشور به صورت بلاعوض اقدام نماید.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در بخش دیگری از سخنان خود درباره مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: نیروی انتظامی مکلف شد از ابتدای سال ۱۴۰۱ سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد کند که تمامی مراحل نقل وانتقال مالکیت به صورت برخط انجام و مراجعه حضوری صرفا برای تعویض،  فک و نصب پلاک باشد.

نماینده مردم آباده درمجلس ادامه داد:‌ با هدف توسعه استفاده از ماشین آلات کشاورزی نوساز در راستای توسعه سطح زیر کشت دیم زارها،  بانک‌های کشاورزی، ملی و توسعه تعاون مکلف شدند هر کدام به نسبت مساوی مبلغ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین آلات مربوطه از طریق تولیدکنندگان داخلی که به تایید وزارت جهاد کشاورزی می رسد، با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و دوره بازپرداخت ۵ ساله اقدام نمایند.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: همچنین وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران، مجاز شد تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق منابع داخلی یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت های فوق الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده واحد مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری از طریق صندوق ملی مسکن صرف اجرای طرح‌هایی که برای بحث مسکن ملی و مسکن مهر می‌باشد، هزینه کند.

از اول اسفندماه جزییات لایحه بودجه در صحن بررسی می شود

زارع در پاسخ به سوالی مبنی برزمان ارائه جزییات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس گفت: اگر جلسات کمیسیون تلفیق به صورت سه شیفت ادامه داشته باشد، تا پنج‌شنبه این هفته بررسی جزییات لایحه در کمیسیون تلفیق پایان خواهد یافت ودر بازه زمانی ۱۰روزه  بررسی پیشنهادها و الحاقات نمایندگی در نظر گرفته می شود و از اول اسفند در صحن علنی مجلس جزییات لایحه بودجه بررسی می شود.

ارسال نظر