اختصاصی چابک آنلاین؛

حرکت صنعت بیمه در ایجاد فناوری های نوآورانه کند است

صنعت بیمه نمی‌داند چگونه با استفاده از کراینشورنس خلق ارزش کند

 حرکت صنعت بیمه در ایجاد فناوری های نوآورانه کند است

گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش کلیدی در پویایی صنعت بیمه دارد و ظرفیت‌های بسیاری را هم برای آن فراهم می‌کند.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر صنعتی تاثیرات مثبت خود را می گذارد و در صنعت بیمه  نیز به دلیل تاثیرگذاری در کاهش زمان فرآیند صدور بیمه نامه و پرداخت به موقع خسارت، باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه هم می شود.

اثرگذاری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه بسیار گسترده و غیرقابل‌ چشم‌پوشی است و هزینه‌های بیمه گران را بسیار کاهش می‌دهد.

دراین بین، مهمترین بستر لازم برای فناوری اطلاعات شرکت های بیمه ای کُر اینشورنس و یا پلتفرم و زیرساختی است که تمام عملیات بیمه‌گری درون آن انجام و ثبت می‌شود.

از شرکت فناوران اطلاعات خبره به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های فناوری یاد می شود که از طریق ارایه زیرساخت جامع نرم‌افزاری، طراحی و پیاده‌سازی محصولات مختلف در این حوزه، شرکت‌های بیمه‌ای را برای انجام عملیات بیمه‌گری تجهیز می‌کند.

هم اکنون بیش از 40 میلیون بیمه شده در 24 شرکت بیمه ای از امکانات و قابلیت‌های شرکت فناوران اطلاعات خبره بهره مند شده و بیش از 55 درصد پورتفوی صنعت بیمه توسط نرم‌افزار شرکت فناوران اطلاعات خبره مورد پردازش قرار می‌گیرد.

به همین منظور چابک آنلاین گفت‌وگویی هرچند مختصر با "مجید خاک‌ور"، مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره داشت که از نظر می‌گذرد:

چابک آنلاین:شرکت فناوران اطلاعات خبره از چه زمانی آغاز به کار کرد و درحال حاضر به چه تعداد از شرکت‌های بیمه‌ای کشور خدمات ارایه می‌کند؟

مجید خاک‌ور: شرکت فناوران اطلاعات خبره از سال 1382 با شرکت‌های بیمه کارآفرین و رازی فعالیت خود را آغاز کرد.

این شرکت رسالت خود را ارایه زیرساخت‌های بیمه‌گری به صنعت بیمه می‌داند و در حال حاضر 23 شرکت بیمه، محصول اصلی شرکت فناوران یعنی «کُر اینشورنس بنیان» را که به‌صورت جامع و یکپارچه، تمام عملیات بیمه‌گری یک شرکت در حوزه‌های صدور، خسارت، فرایندهای مالی و اتکایی پوشش می‌دهد، به‌عنوان زیرساخت اساسی خود انتخاب کرده‌اند و همچنین دیگر محصولات بیمه‌گری فناوران نظیر زیرساخت بیمه‌گری باز و مدیریت API، انباره داده‌ و مجموعه راهکارهای هوش تجاری «پویان»، سامانه معرفی نامه الکترونیکی درمان «ماد» نیز درحال حاضر در این شرکت‌های بیمه به بهره‌برداری رسیده است.

چابک آنلاین: شرکت فناوران خبره در مسیر فناوری نوآورانه درصنعت بیمه با چه چالش‌هایی روبرو است؟

مجیدخاک‌ور: صنعت بیمه در مقایسه با بخش عمده‌ای از کسب‌وکارها از درجه پیچیدگی بالایی برخوردار است و قوانین و مقررات متنوعی هم بر آن حکمفرمایی می‌کند، به همین خاطر، «کراینشونس»‌ها در مجموع ماهیت پیچیده‌تری نسبت به سایر محصولات نرم‌افزاری خواهند داشت و زمانی که فناوران به‌صورت همزمان به 23 شرکت سرویس‌دهی می‌کند ودرخواست‌های آن‌ها را پردازش می‌کند شرایط کار حساسیت به‌شدت بالاتری خواهد یافت، زیرا باید بتوان با منابع محدود به‌سمت تحقق رضایت حداکثری و تامین نیازهایی حرکت کرد که گاهی اوقات با هم در تناقض هستند و مدیریت این وضعیت، حوصله و هوشمندی بالایی را طللب می‌کند.

در سال‌های اخیر اکوسیستم صنعت بیمه با تغییرات بسیاری روبرو بوده است.

قبلا تعاملات کسب‌وکاری و جمع‌بندی محدوده و زمان پروژه‌ها و درخواست‌های جدید شرکت‌های بیمه در تعامل با خود شرکت بیمه به سرانجام می‌رسید اما الان بیمه مرکزی با سامانه «سنهاب» یک فضای جدیدی را ایجاد کرده که بخش قابل توجهی از انرژی فناوران صرف آن می‌شود و نیازمندی‌های بیمه مرکزی در حوزه سامانه سنهاب را پوشش می‌دهد.

بیمه مرکزی در اغلب موارد برای این که بتواند محدوده پروژه و زمان انجام آن را در 23 شرکت بیمه به جمع‌بندی برساند ترجیح می‌دهد فناوران را هدف قرار بدهد.

بنابراین یکی از ذینفعان استراتژیک فناوران بیمه مرکزی است و بیمه مرکزی، در گام اول، همه فشارهای خود را به فناوران وارد می‌کند.

از طرف دیگر بازیگران دیگری هم به صنعت بیمه اضافه شده اند و آهسته آهسته تعداد آنها در حال افزایش است و تمامی نهادها مانند گمرک، نیروی انتظامی، نظام سلامت و این اواخر حتی سازمان امور مالیاتی می‌خواهند با صنعت بیمه تعامل فنی و فناورانه داشته باشندو امروز، یکی از مهم‌ترین شایستگی‌های فناوران مدیریت این فضای در حال تغییر است.

بدیهی است که برای موقعیت‌سازی اثربخش، ضرورت بازنگری درراهبردهای توسعه محصول بر هیچکس پوشیده نیست، به‌ویژه سازمان‌هایی که می‌خواهند پیشرو بمانند.

به همین خاطر در 19 سال گذشته که هسته شرکت فناوران شکل گرفته این شرکت برای انطباق با روندهای فنی و کسب‌وکاری، تا کنون پنج نسل مختلف از سامانه جامع و یکپارچه بیمه‌گری «بنیان» را در قالب صدها نسخه مختلف، به صنعت بیمه ارایه کرده است.

مجید خاکور

چابک آنلاین:کارشناسان همواره به کند بودن روند ورود تکنولوژی در صنعت بیمه اشاره می‌کنند به عنوان مثال سالها طول کشید تا بیمه مرکزی سوئیچ بیمه را  در بخش ثالث اجرایی کند.اساسا این حرکت کند در فناوری به چه دلیل است؟

مجید خاک‌ور:همه متفق القول هستند که صنعت بیمه خیلی میانه خوبی با تغییر ندارد و بیشتر به دنبال حفظ وضعیت موجود است.

حدود 70 درصد فعالیت شرکت‌های بیمه بر بیمه نامه های شخص ثالث و درمان متمرکز است.

بیمه شخص ثالث محصولی مشخص است که حق بیمه آن با تصمیم رگولاتور مشخص می‌شود و مشتریان حق انتخابی ندارند و همین مساله باعث می‌شود که همه به دنبال آرامش دراین صنعت باشند.

از این زاویه که نگاه کنیم طبیعی است که حرکت صنعت بیمه در ایجاد فناوری های نوآورانه لاک‌پشتی باشد یعنی قدم ها بسیار آهسته برداشته می‌شود تا در حفظ وضعیت موجود دقت شود که این مساله با روند تکنولوژی در تضاد است.

ثبات درنگاه اول حس خوبی به همه ما می‌دهد اما به محض آنکه بازار رقابت خارجی باز شود و یا حتی مشتری حق انتخاب بیشتری داشته باشد چالش‌ها پدیدار خواهد شد.

این ثباتی که از آن صحبت می‌کنیم یک تفکر حاکم بر کل اقتصاد کشور از جمله صنعت بیمه است و به دلیل مدیریت ریسک حساسیت‌ها بیشتر هم می‌شود.

بنابراین بخشی از این موضوع که می بینیم رگولاتور در بحث سوئیچ با حساسیت زیادی جلو می‌رود و ریسک هایی را نمی‌پذیرد ناشی از همین نگاه است.

چابک آنلاین: بخش دیگری از آن هم ناشی از این است که اصلا آیا  solution (راهکاری) که انتخاب شده برای مدیریت فضای کسب و کار توسط بیمه مرکزی راهکار درستی است؟

مجید خاک ور: بنابراین یک بخشی از حرکت کند صنعت بیمه در تکنولوژی و فناوری به نوع نگاه کلان برمی‌گردد و یک بخشی هم به مسیری که بیمه مرکزی انتخاب کرده است.

با توسعه سامانه سنهاب به خیلی از دغدغه‌های بیمه مرکزی می‌شد پاسخ داد، بنابراین بخشی از این حرکت لاک‌پشتی به این برمی‌گردد که بیمه مرکزی مسیر پرپیچ و خم و سختی را برای نظارت انتخاب کرده و این زمانی هم که تاکنون برای راه اندازی سوئیچ بیمه صرف شده ، زمان عجیب و غریبی نیست زیرا کار سختی درحال انجام است.

چابک آنلاین: سال‌ها است که صنعت بیمه به خدمات شرکت اطلاعات فناوران خبره وابسته است. چرا طی این سال‌ها شرکت‌های بیمه به فکر راهکارهای مکمل نیفتاده‌اند؟

 مجید خاک‌ور: محصول شرکت فناوران نرم افزاری است که می‌تواند به نیازهای 23 شرکت بیمه پاسخ دهد و ارزش افزوده بسیاری دارد.

همچنین دانش خیلی خوبی در این نرم افزار وجود دارد که مستقل از یک شرکت بیمه است.

اگر یک شرکت بیمه بخواهد از صفر شروع کند ابتدا باید این دانش کسب و کاری را به شرکت آی تی منتقل کند و این کار به واسطه پیچیدگی‌هایی که در صنعت بیمه وجود دارد کار طاقت فرسایی است ،یعنی یک شرکت بیمه اگر می‌خواهد وارد این مسیر شود باید بپذیرد که این راه در مدت یکسال تمام نمی‌شود و فناورانِ امروز، نتیجه 19 سال کار مستمر است.

ورود بازیگران آی‌تی مانند استارت آپ یا فین تک به صنعت بیمه برای ایجاد ارزش افزوده هم از سرمایه‌گذاری به دست می‌آید و هنگامی که صنعت بیمه سرمایه گذاری را محدود کند بخش زیادی از استقبال از این صنعت را از دست می‌دهد.

یک شرکت آی‌تی می‌تواند در صنعت بانکداری یا صنعت بیمه کار کند.

طبق آمارهای جهانی سرمایه گذاری صنعت بانکداری در فناوری در مقایسه با صنعت بیمه سه به یک است، یعنی میزان سرمایه‌گذاری در این بخش در صنعت بیمه قابل مقایسه با صنعت بانکداری نیست. بنابراین طبیعی است که وقتی میزان سرمایه‌گذاری به حداقل می‌رسد بازیگران خیلی تمایلی برای حضور در این صنعت ندارند.

به همین دلیل دو عامل اصلی را در پاسخ به سوال شما می‌بینم، نخست میل به ثبات که در خود صنعت بیمه وجود دارد و ترجیح می‌دهد از محصولی استفاده کند که ریسک کمتری دارد و دوم سرمایه گذاری اندک صنعت بیمه در فناوری است که جذابیت این صنعت را برای فعالین حوزه فناوری کم می‌کند.

البته حتی در همین شرایط هم شاهد حضور چند شرکت‌ نرم‌افزاری در صنعت بیمه هستیم و این که اقبال عمومی به محصولات فناوران بیشتر بوده است، ریشه در انطباق بیشتر محصولات فناوران با راهبردهای شرکت‌های بیمه در مقایسه با سایر راهکارهای موجود دارد.

چابک آنلاین: گفته می‌شود که شرکت‌های بیمه گاهی خدماتی را که خود توان انجام آن را دارند به فناوران واگذار می‌کنند. اساسا آیا شرکت‌های بیمه شناخت  درستی از  شرکت فناوران اطلاعات خبره و یا هر شرکت فناوری دیگری دارند؟

مجید خاک‌ور: وظیفه فناوران این است که زیرساخت‌های بیمه گری را در اختیار شرکت های بیمه قرار دهد؛ بنابراین هنگامی که یک عملیات بیمه‌گری اتفاق می‌افتد فعالیت‌های بی شمار دیگری هم هست که باید در کنار نگهداری این عملیات بیمه‌گری مدیریت شود تا در نهایت این سرویس در اختیار کاربر نهایی قرار داده شود.

شرکت فناوران اطلاعات خبره از سال 95 رسما اعلام کرد که به عنوانplatform provider  (تامین کننده سکو) زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و به دنبال آن است که در اکوسیستم صنعت بیمه بازیگران دیگری مانند استارت‌آپها و اینشورتک‌ها شکل بگیرند و از طریق ظرفیت‌هایی که در کراینشورنس وجود دارد شرکت‌های بیمه بتوانند ارزش افزوده¬های خاص خود را ایجاد کنند.

شرکت فناوران اطلاعات خبره اصلی‌ترین بازیگر صنعت بیمه در حوزه فناوری اطلاعات است و به دلیل این نقش کلیدی این نگاه وجود دارد که هر کمبودی که در این حوزه وجود دارد متوجه شرکت فناوران است.

درحالی که اکوسیستم صنعت بیمه بسیار بزرگ است و تا زمان صدور یک بیمه نامه چالش هایی وجود دارد که فناوران در آنها نقشی ندارد؛ چالش‌هایی مانند زیرساخت‌های سخت افزاری خود شرکت‌های بیمه، سیستم کامپیوتری نمایندگان، اینترنت و سرورهای مناسب و وجود بسترهای لازم برای ارتباط و تعامل با بیمه مرکزی.

امروز اگر فروش الکترونیکی یا توسعه خدمات الکترونیکی در صنعت بیمه مشکلاتی دارند و یا یک سرویس الکترونیکی در اختیار شرکت‌های بیمه نیست آن را متوجه فناوران می دانند،درحالیکه این وظیفه خود شرکت های بیمه است که با توجه به زیرساخت‌هایی که شرکت فناوران در اختیار آنها قرار داده و باتوجه به نیازمندی‌هایی که از سمت مشتریان خود احساس می‌کنند سرویس‌های لازم را برای آنها فراهم کنند.

شرکت فناوران بسیاری از خدمات را به صورت global  (سراسری) می تواند ایجاد کند اما ممکن است نگاه شرکت بیمه اختصاصی و براساس یک مشتری باشد و طبیعی است که اقدامات و برنامه‌ریزی‌های اینگونه محصولات اختصاصی باید متناسب با استراتژی‌ها در خود شرکت بیمه انجام شود.

مجید خاکور

چابک آنلاین: شرکت‌های بیمه انتقاداتی را درخصوص خدمات فناوران خبره مطرح می‌کنند چرا؟

مجید خاک‌ور: فناوران با یک حجم انبوهی از نیازمندی‌ها مواجه است و شاید بالغ بر 10 هزار نیازمندی در طول سال در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ما ثبت می‌شود.

این نیازمندی‌های جدید حجم بسیار بالایی دارد و این‌ها جدای از تیکت‌های پشتیبانی ثبت شده است. فناوران با مشتریان خود دو چالش دارد: یکی اینکه مشتری تصور می‌کند که اگر این نیازمندی را امروز از فناوران خواست باید در سریع‌ترین زمان ممکن ارایه شود و یک بخش دیگری از دغدغه هم این است که نیمه خالی لیوان را می‌بیند.

درخواست هایی که به فناوران ارسال می‌شود از مراکز مختلفی است.

در این بین شرکت فناوران منابع نامحدود ندارد و درخواست‌هایی که از سمت نهاد ناظر و شرکت های بیمه می‌آید را اولویت بندی می‌کند.

طبیعی است که بعضی از درخواست‌ها را نمی توانیم پاسخ دهیم و گاهی اوقات این نکته مغفول واقع می‌شود که در همین شرایط به 80 درصد نیازمندی‌های مشتریان پاسخ داده شده است.

مشتری انتظار دارد که فناوران خبره تایم تو مارکت (مدت زمان ارائه به بازار) را کاهش دهد برای فناوران هم این دغدغه وجود دارد که معماری خود را بهبود ببخشد و تغییر و تحولاتی که در سامانه-های ما رخ می‌دهد هم در همین راستا است اما شرکت‌های بیمه هم باید از زیرساخت‌های فناوران استفاده بهینه کنند.

نکته بعد اینکه ، بسیاری از اوقات شرکت‌های بیمه نیازمندی‌هایی را برای فناوران ارسال می‌کنند که اگر فناوران انرژی خود را صرف بهبود سیستم و انجام نیازمندی‌های اصلی و بنیادی صنعت بیمه کند ارزش افزوده خیلی بیشتری برای مشتری به وجود خواهد آمد.

شرکت فناوران برای داشتن کسب و کار پایدار باید بین نیازمندی‌های امروز و نیازمندی‌های آینده مشتری تعادل برقرار کند و از موجی که پنج سال دیگر متوجه صنعت بیمه است غافل نشود.

برقراری این تعادل کار بسیار سختی است و گاهی منجر به این می‌شود که مشتری در لحظه و امروز احساس کند که چرا دیر به من پاسخ داده می شود.

این ایجاد تعادل مثل دارویی عمل می‌کند که امروز تلخ است ولی درآینده جواب خود را می‌دهد. شاید یکی از رموز ماندگاری شرکت فناوران اطلاعات خبره در این باشد که درسال‌های گذشته بهبود مستمر را جزء اصلی‌ترین استراتژی‌های خود قرار داده است.

شاید بگویند شرکت فناوران ورژن ارسال می‌‎کند اما شرکت های بیمه با چالش‌هایی مواجه می‌شوند مثلا یکی دو روز اختلال‌های کوچکی به وجود می‌آید؛ بله به وجود می‌آید اما در مقایسه با وسعت تغییراتی که فناوران در لایه‌های زیرساختی خود اعمال می‌کند (که لازمه به‌روز بودن یک شرکت است که در حوزه فناوری کار می‌کند) می بینیم که فناوران قضیه را درست مدیریت می‌کند.

الان در شرکت فناوران بالغ بر 60 نفر فقط کارشناس کنترل کیفیت وجود دارد؛ اگر این محصول ثبات داشته باشد و هیچ تغییری در آن ندهیم این 60 نفر را نیاز نخواهیم داشت.

محصول فناوران دائماً در حال بهبود مستمر است چه در لایه بالا که مشتری می‌بیند و چه درلایه‌های پایین که امروز مشتری نمی‌بیند.

چابک آنلاین: تاکنون چند شرکت بیمه برای خرید سیستم کراینشورنس از خارج از کشور اقدام کرده‌اند و حتی خرید هم انجام شد اما نتوانستند آنها را بومی‌سازی کنند. چرا؟

مجید خاک‌ور: چندین مرتبه این اتفاق در شرکت‌های بیمه ای افتاده است.

اما آیا واقعا دغدغه صنعت بیمه ضعف در کُراینشورس است؟

بعضی از شرکت‌های بیمه‌ای دو تا سه کر بیمه‌ای خارجی را امتحان کردند.

امروز آن شرکت ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که مشکل اصلی کُراینشورنس نیست بلکه این است که صنعت بیمه نمی‌داند چگونه با استفاده از این کراینشورنس خلق ارزش کند.

الان صنعت بیمه باید به سرویس‌هایی فکر کند که در سطح اتصال بالاتری با کُراینشورنس باشند تا در نهایت استفاده کننده نهایی بتواند راحت‌‎تر بیمه‌نامه خود را خریداری کند.

به عنوان مثال درحال حاضر شرکت فناوران اطلاعات خبره محصول فروش الکترونیکی شخص ثالث را به بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای ارایه می‌کند و آن بخشی که مربوط به تمدید بیمه نامه است را بیمه‌گزاران به راحتی انجام می‌دهند اما وقتی که می‌خواهند از نقطه صفر شروع به خرید بیمه نامه کنند هیچ تمایلی ندارند.

بنابراین صنعت بیمه باید پیچیدگی‌های محصولات خود را کمتر کند.

تصور کنید یک شرکت بیمه‌ای کراینشورنس جدیدی را انتخاب کرده که دارای پلتفرمی قوی هم هست اما به هرحال پلتفرم خامی است که متناسب با زیست بوم صنعت بیمه ما نیست و باید روی آن دانش بیمه‌ای ریخته شود،یعنی فرایندها، قوانین و محاسبات بیمه¬ای آنجا تعریف شود که خود این موضوع کار طاقت فرسایی است.

صنعت بیمه کشور در 40 سال اخیر بسیار بومی سازی شده و کراینشورنس خارجی برای استفاده باید با کراینشورنس داخلی به یک درجه انطباق برسد که این مساله زمان، انرژی و سرمایه گذاری سنگینی می خواهد.

مشکل صنعت بیمه بحث تکنولوژی نیست، اتفاقا چالش تکنولوژی نداریم بلکه چالش، چیزهایی متفاوت از تکنولوژی است که صنعت بیمه باید اول برای آنها راه حل پیدا کند.

ضمن این که این درجه از تغییرات که از سمت نهاد ناظر به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌شود در بسیاری از موارد در سامانه‌های غیربومی امکان پیاده‌سازی ندارد یا به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

 

چابک آنلاین:آیا می توان ادعا کرد که تراکنش های 80 درصد شرکت‌های بیمه‌ای توسط فناوران انجام می‌شود؟

مجید خاک‌ور: استراتژی شرکت فناوران اطلاعات خبره ورود به شرکت‌‎های بیمه اتکایی نیست. سیستم قبولی و واگذاری اتکایی فناوران فقط برای رفع نیازمندی‌های یک شرکت بیمه‌ای است که به صورت جنرال فعالیت کرده ولی مجوز قبولی اتکایی هم دارد.

بنابراین یک بخش شرکت‌های بیمه اتکایی و یک بخش دیگرهم شرکت‌هایی مانند قشم و کیش، شرکت‌های بیمه ایران، پاسارگاد، ملت، حکمت صبا و باران ، از خدمات فناوران استفاده نمی‌کنند.

اگر شرکت های فوق را فاکتور بگیریم سایر شرکت‌های بیمه از نرم افزار فناوران استفاده می‌کنند که فکر می‌کنم همان 80 درصد می‌شود.

مجید خاکور

چابک آنلاین: مدتی است که سامانه ستاره (سامانه وثیقه‌ای هوشمند ) امکان وثیقه گذاری آنلاین سهام رابرای دریافت تسهیلات بانکی را فراهم کرده است. اینکه افراد بتوانند از اندوخته بیمه‌های عمر خود برای وثیقه گذاری آنلاین استفاده کنند هم مطرح شده است. آیا فناوران زیرساخت‌های ارایه این خدمت را آماده دارد؟

مجید خاک‌ور: این قابلیت که بخشی از اندوخته بیمه عمر یک بیمه‌گزار به عنوان وثیقه استفاده شود در سیستم فناوران وجود دارد.

این مساله بیشتر به نگاه کسب و کاری شرکت‌های بیمه برمی‌گردد.

باید دید که آیا از نظر یک شرکت بیمه این یک ارزش افزوده و خدمت تلقی ‌شود یا نه؟.

شاید مشتری از این قضیه منتفع شود ولی خود شرکت بیمه خیلی تمایلی به این قضیه نداشته باشد و اینجاست که مشکلات به وجود می‌آید.

پس در این مسائل ،اصلا بحث تکنولوژی نداریم.

این پیشنهاد را هم دو یا سه سال قبل مطرح کردیم که این اندوخته می‌تواند وثیقه شود و شرکت‌های بیمه هر زمان آن را در استراتژی¬های خود قرار دهند، فناوران می‌تواند این سرویس را در اختیار آنها قرار دهد.

چابک آنلاین: دوسال قبل، اشاره کردید که فناوران به دنبال صادرات خدمات به شرکت‌های همسایه است. این موضوع به کجا رسیده است؟

مجید خاک‌ور: واقعیت این است که صادرات محصول همچنان یکی از استراتژی های شرکت فناوران است و بخشی از نگاهمان به سوی صادرات است.

همانگونه که یک کُراینشورنس خارجی برای انطباق با صنعت بیمه ایران کارسختی دارد،برعکس این موضوع هم صادق است.

کُرفناوران بومی است و با ساختار صنعت بیمه ایران هماهنگ است.

هنگامی که شرکت فناوران معماری کُراینشورنس‌های خارجی را بررسی می کند باید به یک جایی برسد که اگر خواست در یک کشور اروپایی وارد شود بتواند خیلی سریع با قوانین، مقررات و مباحث و نیازمندی¬های کسب و کار آن کشور همسو و همگام شود.

هرچند در کُر جدید یک مقدار از زمانبندی عقب افتادیم و به موقع نتوانستیم آن را آماده کنیم اما کُراینشورنس جدید را در گام اول در شرکت‌های بیمه مستقر می‌کنیم که طی امسال و سال آینده استقرار آن در شرکت‌های بیمه تمام می‌شود و بعد از آن قطعا بحث ما ورود به بازارهای خارجی است.

برای من به عنوان مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره  مهم است که یک درآمد ارزی برای شرکت ایجاد شود و به پایداری بیشتر شرکت کمک کند ولی بیشتر از آن به دنبال این هستم که کُر فناوران به تجربیات خارج از کشور متصل شود و بتوانیم آن تجربیات را بومی سازی و وارد کشور کنیم.

ارسال نظر