شناسه خبر : 25870

افزایش ۶۸ درصدی ارزش سودسازی صنعت بیمه

افزایش 68 درصدی ارزش سودسازی صنعت بیمه

صنعت بیمه در بازار سهام با بیش از ۲۴ نماد فعال و ارزش بازاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، در حدود ۲.۵ درصد از بازار سهام را به خود اختصاص می دهد. این صنعت با نسبت P/E حدود عدد ۲۳، از جمله صنایعی است که از میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار بالاتر است و از این نظر سهام آن با ارزندگی کمتری روبروست.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روزنامه ایران، باید توجه داشت که نسبت‌های قیمت به درآمد (P/E) در شرکت‌های  فعال در این صنعت بسیار نامتقارن است و بر اساس جدول، شرکت‌های بیمه‌ای، با اعداد متنوعی در این شاخص روبرو هستند.

ارزش سهام این صنعت در یک سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است

آمارهای مربوط به معاملات سهام صنعت بیمه نشان می دهد که دربازه زمانی یک ساله ارزش بازاری این صنعت درحدود 6 درصد رشد داشته است ، این رقم در بازه 6 ماهه در حدود 17.27 درصد و در بازه یک ماهه درحدود عدد صفر بوده است.

با این وجود آمارهای هفتگی معاملات نشان می دهد که ارزش سهام صنعت بیمه با رشد بیش از 7.5 درصدی روبرو شده و بر این اساس بیشترین بازدهی هفتگی را در میان صنایع بزرگ بازار سهام به خود اختصاص داده است.

همچنین آمارهای مربوط به خرید و فروش سهام در بازه یک ساله ، نشان می‌دهد که در این مدت سهامداران حقوقی همواره در نقش تقاضاکننده سهام این صنعت ظاهر شده‌اند و بیش از 7 میلیارد و 200 میلیون برگ سهم را از سهامداران حقیقی خریداری کرده‌اند.

وجود ریسک های عملیاتی بالا، حبس ریسک در داخل کشور و ناتوانی در انتقال آن به خارج، ضعف در مدیریت دارایی، عدم ثبات مدیریتی، بیمه‌گری براساس قیمت‌های غیرفنی (دامپینگ) و همچنین درصد پایین نسبت پرداخت سود سالانه در این صنعت، از جمله مواردی است که  جذابیت سهام این صنعت برای سهامداران حقیقی  را کاهش می دهد.

ریسک های صنعت بیمه کدام است؟

صنعت بیمه در جهان امروزی یکی از بخش های پیشرو در بازار سرمایه محسوب می شود و به عنوان ابزار کارای مدیریت ریسک و تأمین امنیت و آرامش که از یک سو سبب گسترش رفاه اجتماعی و از سوی دیگر باعث رشد سرمایه گذاری می شود ، مورد توجه قرار می گیرد.

گسترش صنعت بیمه به عنوان یکی از ارکان توسعه ای کشور در تأمین سلامت افراد جامعه و افزایش پس اندازها و در نتیجه رشد بازار سرمایه و ارتقای امنیت اقتصادی و حفظ و نگهداری ثروت ملی را نتیجه خواهد داد.

در ایران، ساختار بازار پولی و مالی و محدودیت‌هایی که در سرمایه‌گذاری وجود دارد فضای رشد صنعت بیمه را تحت تأثیر قرار داده است .آنچه مشخص است اتکای این صنعت به درآمدهای حاصل از حق بیمه به تنهایی نمی‌تواند رشد و تعالی آن را به ارمغان آورد و این شرکت‌ها از طریق حق بیمه دریافتی باید بتوانند با سرمایه‌گذاری‌های ثانویه اقدام به درآمدزایی کنند. 

این موضوع که در اکثر کشورهای توسعه یافته جهان مرسوم است باعث شده تا شرکت‌ها از طریق درآمدهای بیمه ای سود اندکی را شناسایی کنند و بخش عمده سود سازی آنها به سرمایه‌گذاری‌های ثانویه مبالغ حاصل از عملیات بیمه گری باز می گردد.

از جمله ریسک هایی که بر سر راه فعالیت‌های این صنعت وجود دارد، نوسانات نرخ سود بانکی و نوسانات نرخ ارز است. در واقع با توجه به میزان قابل توجه سپرده‌های بانکی در این صنعت و همچنین دارایی‌های ارزی برخی از شرکت‌ها، نوسانات در این دو حوزه می‌تواند بر درآمدسازی آنها مؤثر باشد.

همچنین شرکت‌های بیمه‌ای برای انجام عملیات خود اعم از بیمه‌گری  یا سرمایه‌گذاری مستلزم پذیرش ریسک هستند. بر این اساس این شرکت‌ها با ریسک‌هایی چون ریسک بیمه‌گری، ریسک بازار، ریسک اعتبار و ریسک نقدینگی روبرو هستند که این موارد در نسبت توانگری مالی صنعت بیمه تأثیر بالایی دارند.

از دیگر عواملی که می‌تواند بر عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای اثرگذار باشد مصوبات شورای عالی بیمه است که از آن جمله می توان به آیین نامه 93 در خصوص حاکمیت شرکتی اشاره کرد.

براساس این آیین نامه هیأت مدیره موظف است در ساختارهای سازمانی شرکت واحدهایی جهت حسابرسی، مدیریت ریسک و تطبیق مقررات ایجاد کند. همچنین طبق قانون برنامه ششم توسعه میزان درصد واگذاری اتکایی اجباری از 10 به 9 درصد و در رشته زندگی از 20 به 17 درصد در سال جاری کاهش یافته که این تغییرات در سود عملیاتی صنعت مؤثر خواهد بود.

توانگری مالی شرکت های بیمه ای بهبود یافت

توانگری مالی که از نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز به دست می‌آید نشان می دهد که شرکت های بیمه‌ای برای پرداخت تعهدات خود تا چه میزان توانایی دارند.

این شاخص که در بازه 5 ساله با کاهش قابل توجهی روبرو شده بود، در سال 1400 و 1401 توانست تا حدودی بهبود یابد و بر اساس آمارهای موجود شرکت‌های بیمه‌ای بررسی شده در این گزارش توانسته‌اند سطح توانگری مالی خود را به سطح یک (بالاتر از 100 درصد) برسانند.

photo_2022-08-13_11-34-34

ارسال نظر