شناسه خبر : 25536

اصطلاحات طرح نقل و انتقال سوابق بیمه بین صندوق های بازنشستگی تعیین شد

اصطلاحات طرح نقل و انتقال سوابق بیمه بین صندوق های بازنشستگی تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعاریف صندوق بازنشستگی، بیمه‌شده، سوابق بیمه‌ای، مستمری استحقاقی، صندوق بازنشستگی مبدأ، صندوق بازنشستگی مقصد در طرح نقل و انتقال سوابق بیمه بین صندوق های بازنشستگی را تعیین کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی را بررسی کرده و ماده (۱) این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده (۱) این طرح؛ تعاریف و اصطلاحات:

الف- صندوق بازنشستگی: کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه گر فعال در حوزه بیمه‌های اجتماعی، دولتی و غیر دولتی اعم از عمومی،غیردولتی و خصوصی و غیره.

ب- بیمه‌شده: شخصی است که در چارچوب قوانین و مقررات مورد عمل هر یک از صندوق های بازنشستگی، مشترک صندوق محسوب می‌شود و با پرداخت حق بیمه، امکان بهره‌مندی از حقوق و مزایای قانونی را دارد.

پ-سوابق بیمه‌ای: مدت‌زمانی که بیمه‌شده، مشترک هر یک از صندوق‌های بازنشستگی بوده و طبق مقررات صندوق مربوطه حق بیمه پرداخت ‌نموده است.

ت- مستمری استحقاقی: وجوهی است که برابر ضوابط مورد عمل هر صندوق بازنشستگی، در صورت احراز شرایط بازنشستگی یا ازکارافتادگی به بیمه‌شده و در صورت فوت وی به بازماندگان واجد شرایط متناسب با سنوات بیمه‌پردازی پرداخت می‌گردد.

ث- مستمری جمع: وجوهی است که مطابق ضوابط این قانون به بیمه‌شده یا بازماندگان واجد شرایط وی بر اساس تجمیع سوابق بیمه‌ای جهت برقراری مستمری به نسبت مدت‌ زمان بیمه‌پردازی (سال‌های پرداخت حق بیمه) در هریک از صندوق‌های بازنشستگی پرداخت می‌گردد.

ج- صندوق بازنشستگی مبدأ: صندوق بازنشستگی است که بیمه‌شده سابقاً به موجب قوانین و مقررات مربوطه مشترک آن صندوق بوده است.
چ- صندوق بازنشستگی مقصد: صندوقی که بیمه شده در زمان ارایه درخواست، مشترک فعال آن محسوب و قصد دارد سوابق بیمه ای خود را از صندوق مبدا به این صندوق منتقل نماید.

ه-کارفرما: شامل دستگاه های اجرایی یا اشخاص حقوقی غیر دولتی که بیمه شده نزد آن اشتغال داشته یا دارد.

 

ارسال نظر