۸ درصد تولید ناخالص ملی برای خسارت ناشی از تصادفات هزینه می شود

۸ درصد تولید ناخالص ملی برای خسارت ناشی از تصادفات هزینه می شود

رییس پلیس راهور ناجا ضمن تشریح خطوط قرمز پلیس در ایام نوروز، گفت: سرعت و سبقت غیرمجاز، استفاده از شانه خالی راه و حرکت های مارپیچ خط قرمز ما است و در صورت استفاده راننده از شانه خاکی جاده ها، خودرو به مدت ۷۲ ساعت توقیف می شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سردار سید کمال هادیانفر روز یکشنبه در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح های ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۱، با قدردانی از اقدامات پلیس و دستگاه های همراه زحمت کش که ۹۶ درصد از حمل و نقل در جاده ها را مورد رصد و کنترل قرار می دهند، اظهار داشت: در ایام نوروز که ترددها افزایش می یابد این وظیفه خطیر شبانه روزی در طول ۲۱۳ هزار کیلومتر راه های کشور دوچندان می شود.

رییس پلیس راهور فرماندهی کل انتظامی کشور تصریح کرد: بالغ بر ۶۶ هزار و ۷۱۵ نفر در طرح نوروزی ترافیکی شرکت می کنند که شامل بیش از ۲۱ هزار و  ۴۹۰ دستگاه انواع خودرو، ۷ هزارو ۴۶۱ پایگاه ثابت و سیار، ۵ هزارو ۷۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۴ بالگرد خواهند بود.

وی با تاکید بر ضرورت آمادگی کامل در جهت تسهیل ترددها و کاهش ترافیک، حوادث و تصادفات، خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم با اجرای طرح نوروزی از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، یک برنامه هدفمند با هدف کاهش آسیب ها و حوادث ناشی از تصادفات را رقم بزنیم.

۸ درصد از تولید ناخالص ملی برای خسارت ناشی از تصادفات هزینه می شود
رییس پلیس راهور ناجا یادآور شد: یکی از مشکلات جدی کشور تصادفات است که سالانه ۱۷ هزار نفر در صحنه تصادف جان خود را از دست می دهند و بیش از  ۳۶۰ هزار نفر مجروح و معلول می شوند که خسارت ناشی از تصادفات نزدیک به ۸ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد.
 
وی تاکید کرد: شاخص ارزیابی ما آمارهای پزشکی قانونی، گزارش های پلیس و غیره است که بر اساس آن مبنای کشته به ازای ۱۰۰ هزار نفر مدنظر قرار می گیرد. لذا باید در طرح نوروزی موضوع تردد در جاده ها به جد پیگیری شود تا شاهد حداکثر ایمنی برای مسافران و حداقل تصادفات باشیم.

سردار هادیانفر با بیان اینکه پیش بینی می شود افزایش تردد از ۲۷ اسفند شروع شود، تصریح کرد: مهار شدن کرونا با واکسیناسیون و ورود به ماه مبارک در ۱۴ فروردین باعث می شود که سفرها در روزهای پایانی سال و ایام نوروز دوچندان شود ضمن اینکه تنها ۴ درصد ظرفیت ترددها هوایی و ریلی است و بیشتر از خودرو شخصی استفاده می کنند.  

احتمال اعمال محدودیت در برخی محورهای پرتردد 
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۱۲۳ درصد افزایش تردد داشتیم اما امسال شرایط متفاوت شده و پیش بینی می شود پنجاه درصد افزایش تردد داشته باشیم که در بیشتر محورها بار سنگین ترافیک پیش بینی می شود تا آنجا که  شاید در مورد محورهای شمالی مجبور به اعمال محدودیت در اوج رفت و برگشت باشیم.
  
سردار هادیانفر با بیان اینکه ۳۴ درصد تصادفات کشنده در محورهای اصلی است، افزود: تمرکز بر مسیرهای اصلی ضروری است ضمن اینکه راه های فرعی و روستایی هم به دلیل تردد ناوگان عمومی ناایمن و مستهلک که غالبا از مسیرهای فرعی و روستایی تردد می کنند و شاهد ۱۲ درصد حوادث فوتی در این جاده ها هستیم هم مهم است.

۵۱ درصد فوتی ها در صحنه تصادف جان می دهند
رییس پلیس راهور با یادآوری اینکه امروز پنجاه و یک درصد فوتی ها در همان صحنه جان می دهند تصریح کرد: باید در این بخش اطلاع رسانی های مستمر از طریق صدا و سیما، رسانه ها، همکاران پلیس و تمامی آحاد مردم پلیس صورت گیرد.

وی افزود: ۶ درصد از مجروحان ناشی از تصادف در حین انتقال و ۴۳ درصد نیز در بیمارستان ها فوت می کنند که بیمارستان ها باید به این امر توجه کنند و وزارت بهداشت بیشتر تلاش کند.  

سردار هادیانفر با تاکید بر اینکه در روزهای نوروز، راهیان نور هم داریم که محدودیت های سفری برای آنان اعمال نمی شود، گفت: محورهای جنوبی و غربی کشور هم نیازمند کنترل و نظارت بیشتر است.

به گفته رییس پلیس راهور فرماندهی کل انتظامی کشور، ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز داریم، که موافق این هستیم که استقرار پلیس بر اساس تحلیل تردد و ترافیک جاده ها صورت گیرد. ضمن اینکه بیشترین محورهای تردد شهرهای زیارتی، شمالی و محورهای مرکزی کشور هستند و بیشترین ترددها به مرکز تهران صورت می گیرد.  

بستن کمربند ایمنی در ناوگان عمومی مسافربری الزامی است
سردار هادیانفر با تاکید بر معاینه فنی مستمر ناوگان عمومی مسافربری، خاطرنشان کرد: بستن کمربند ایمنی در اتوبوس ها اجباری است ‌و با مسافری که کمربند ایمنی نبسته باشد برخورد قانونی شده و از اتوبوس پیاده می شود زیرا هر جا خسارت صورت گرفته به دلیل نبستن کمربند ایمنی است.  

وی تاکید کرد: برابر قانون بستن کمربند برای تمام سرنشینان وسایل نقلیه در جاده های کشور قانونی و الزام است و در ایام نوروز با جدیت این کار دنبال می شود. در بحث ناوگان بار هم کنترل ها و نظارت ها صورت گرفته و محدودیت تردد در روزهای خاص مورد تاکید است.

برگزاری رزمایش ایجاد آمادگی برای دستگاه های کنترل ترافیکی
سردار هادیانفر گفت: روز سه شنبه ۲۴ اسفندماه رزمایش ایجاد آمادگی دستگاه های مرتبط با ترافیک اجرا می شود که در مکان دانشگاه علوم انتظامی برگزار می شود تا با آمادگی کامل به استقبال نوروز برویم.

وی افزود: در جمع بندی نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات بالغ بر ۶۶ هزار و ۷۱۵ نفر در طرح نوروزی ترافیکی شرکت می کنند که شامل بیش از ۲۱ هزار و  ۴۹۰ دستگاه انواع خودرو، ۷۴۶۱ پایگاه ثابت و سیار، ۵۷۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۴ بالگرد خواهند بود. این غیر از یازده میلیون همکاران و فرهنگ سازان ترافیکی است.

کیفیت خودروهای داخلی باید افزایش یابد
رییس پلیس راهور فرماندهی کل انتظامی کشور با بیان اینکه شبکه های رادیویی هم در این ایام فعال خواهند بود، تصریح کرد: در بحث ایمنی خودرو هم با مدیران عامل سایپا و ایران خودرو جلسه داشتیم تا در فرصت باقی مانده ایمنی وسیله در کنار ایمنی راه انجام شود.  

وی تاکید کرد: ایمنی اولویتی است که باید توجه داشت و کیفیت خودروهای داخل باید افزایش پیدا کند تا شاهد کاهش ۱۷ هزار کشته باشیم. چنانچه در حادثه اوکراین شاهد بودیم خودرویی که به زیر تانک رفت و مساله شد اما راننده سالم ماند.

خطوط قرمز پلیس به جد پیگیری می شود 
سردار هادیانفر بر خطوط قرمز پلیس در ایام نوروز تاکید و گفت: سرعت و سبقت غیرمجاز، استفاده از شانه خاکی راه و حرکت های مارپیچ خط قرمز ما است.

وی درباره استفاده از شانه خاکی خاطرنشان کرد: زیرا این عمل باعث خسارت به راننده و خودرو و سایر خودروها می شود پس در صورت استفاده راننده از شانه خاکی جاده ها، خودرو به مدت ۷۲ ساعت توقیف می شود.  

رییس پلیس راهور افزود: رانندگان دارای گواهینامه کمتر از یکسال اجازه رانندگی برون شهری ندارند و در صورت تصادف مجرم شناخته و شامل بیمه هم نمی شوند.​

ارسال نظر