شناسه خبر : 46146

۲۷ میلیون ایرانی تحت پوشش برنامه «سلامت خانواده»

۲۷ میلیون ایرانی تحت پوشش برنامه «سلامت خانواده»

مدیر مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در جهت افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و تقویت نظام شبکه کشور گفت: در این راستا برنامه سلامت خانواده در حال اجرا و گسترش است و در قالب این برنامه در ازای هر ۳ هزار نفر جمعیت، یک تیم سلامت شامل ۲ مراقب سلامت و یک پزشک نیاز است، که مرحله به مرحله تامین خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  محسن بارونی، درباره آخرین وضعیت طرح سلامت خانواده اظهار کرد: از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت بهداشت، طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع است که در راستای تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان انجام می‌شود. طی سال جاری ابتدا این برنامه در ۵۸ شهرستان اجرا شد، سپس در ۹۷ شهرستان به مرحله اجرا درآمد و در حال حاضر تعداد شهرستان‌هایی که برنامه سلامت خانواده در آن‌ها اجرا می‌شود معادل ۱۹۵ مورد است و ۲۷ میلیون نفر در کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی افزود: برای اجرای این طرح در اولین مرحله، استان‌هایی که تمایل و آمادگی ۱۰۰ درصد برای اجرای آن را داشتند، در اولویت قرار گرفتند که استان‌های خراسان شمالی، کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، اردبیل، سیستان و بلوچستان، قزوین، سمنان و قم از جمله استان‌هایی بودند که اعلام کردند کل استان خود را تحت پوشش طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع قرار خواهند داد.

مدیر مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: در این راستا، نیروهای انسانی مورد نیاز را تامین کردیم. بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت، در ازای هر ۳ هزار نفر یک تیم سلامت شامل ۲ مراقب سلامت و یک پزشک نیاز است؛ بنابراین اگر ما جمعیت ۲۷ میلیون نفری را تقسیم بر ۱۵۰۰ نفر کنیم، برای این جمعیت حدود ۱۸ هزار مراقب سلامت و حدود ۹ هزار و ۲۴۳ پزشک نیاز داریم که مرحله به مرحله تامین خواهد شد.

وی درباره چگونگی تامین نیروهای مورد نیاز تصریح کرد: از جمله اولین اقدامات انجام شده در این زمینه امضای تفاهمنامه با معاونین بهداشت و توسعه برای تامین ۲ هزار و ۴۸ نفر از نیروهای مورد نیاز است که امیدواریم به دانشگاه‌ها ابلاغ شود تا بتوانند جذب نیرو داشته باشند.

به گفته بارونی، از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۹۴۵ نیروی مراقب سلامت به شکل نیروی طرحی جذب شدند و پس از آن نیز ۱۰۵۶ مجوز استخدام در مهرماه صادر شده است.

وی همچنین برنامه‌های وزارت بهداشت برای گسترش این برنامه به تمام سراسر کشور را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: به‌طور کلی در راستای اجرای طرح سلامت خانواده ۶۰ درصد نیروهای مراقب در استان‌ها و شهرها تامین شده و ۴۰ درصد باقی‌مانده نیز با اولویت‌بندی تامین خواهند شد.

مدیر مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پایان با تاکید بر اینکه در این زمینه به مجوز سازمان استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نیاز است تا خدمات بهداشتی افزایش یابد، گفت: مهم‌ترین نکته این است که تمام اقدامات در راستای تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان کشور انجام می‌شود که امیدواریم شاخص دسترسی به خدمات بهداشتی در کل کشور افزایش یابد و بتوانیم در بخش بهداشت سرمایه‌گذاری کنیم که مردم در آینده، کمتر به درمان نیاز داشته باشند.

 

ارسال نظر