شناسه خبر : 41393

اختلال اضطراب یک مشکل رایج و جهانی


اختلال اضطراب یک مشکل رایج و جهانی

در تحقیقات اخیر، اختلال اضطراب منتشر (GAD) به‌عنوان یکی از رایج‌ترین اختلالات روانی در جوامع و مراکز درمانی شناخته شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع اختلال اضطراب منتشر در جامعه و مراجعین مطب‌های پزشکی یکی از بالاترین درصد‌ها را دارد؛ در ایالات متحده، شیوع یک‌سال گذشته این اختلال بین ۲.۷ تا ۳.۱ درصد و شیوع آن در کل زندگی افراد از ۵.۱ تا ۱۱.۹ درصد گزارش شده است، این شیوع در اروپا و در سطح جهانی نیز به‌ترتیب بین ۱.۷ تا ۳.۴ درصد و ۱.۸ تا ۳.۷ درصد است. بر اساس این تحقیقات، این اختلال در زنان تقریباً دو برابر از مردان رخ می‌دهد. 

دکتر عماد حاجی‌نژاد گفت: در یک نظرسنجی از بزرگسالان در ایالات متحده، ۶۶ درصد افراد با GAD فعلی حداقل یک اختلال روانی همزمان داشته‌اند و درصد این همراهی در GAD طولانی به ۹۰ درصد می‌رسد؛ به‌نظر می‌رسد که اختلال افسردگی ماژور (MDD) متداول‌ترین همراهی در افراد با GAD فعلی (۳۹ درصد) و GAD طولانی (۶۲ درصد) باشد.  

این پزشک عمومی گفت: به‌نظر می‌رسد عوامل ژنتیک نیز که در مستعد کردن افراد نسبت به ابتلای به اختلال اضطراب منتشر نقش دارند عوامل محیطی مانند آسیب‌های روحی و رشدی زودرس و رویداد‌های استرس‌زا نیز در همبستگی با علائم اضطراب و حساسیت به اضطراب نقش دارند.

او درباره ویژگی‌های بالینی و مسیر این اختلال بیان کرد: افراد مبتلا به GAD تجربه نگرانی یا اضطراب بیش از حد در مورد سلامت، کار، روابط بین فردی یا سایر رویداد‌های زندگی دارند.

حاجی‌نژاد افزود: علائم معمولاً منطقی به نظر می‌رسند؛ اما نسبت به اثر رویداد یا موضوع مورد نظر، بیش از حد هستند این افراد علاوه بر نگرانی‌ها، علائم جسمی مانند بی‌قراری، عصبی بودن، خستگی، عدم تمرکز، اختلال در خواب و تنش عضلانی را نیز دارا هستند. 

تحقیقاتی که تا کنون انجام شده نشان می‌دهد اختلال اضطراب عمومی یک مشکل جهانی است که نه تنها بر روی سلامت روانی افراد بلکه بر روی سلامت فیزیکی آن‌ها نیز تأثیر مستقیم دارد. به‌نظر می‌رسد که تفهیم بهتر از علل و درمان‌های این اختلال می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا و کاهش بار جهانی اختلالات روانی مؤثر باشد.

 

ارسال نظر