شناسه خبر : 38729

مصرف نوشابه رژیمی در دوران بارداری خطرناک است

مصرف نوشابه رژیمی در دوران بارداری خطرناک است

آنچه مادر در دوران بارداری و شیردهی مصرف می‌کند می‌تواند بر سلامت فرزندش تاثیر بگذارد؛ نتایج تحقیق جدید ارتباط بین مصرف نوشابه رژیمی یا نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین شده توسط مادر در دوران بارداری یا شیردهی و تشخیص اوتیسم در پسران آنان را آشکار کرده است.

به گزارش چابک آنلاین،  آسپارتام، شیرین کننده بدون قند است که به‌طور گسترده در چندین نوشیدنی رژیمی، بستنی، محصولات لبنی، غلات صبحانه، خمیر دندان و قطره‌های ضد سرفه استفاده می‌شود. طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA)، میزان مجاز مصرف روزانه آسپارتام ۵۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

اگرچه به‌عنوان جایگزین بدون کالری برای شکر به‌طور گسترده‌ای محبوب شده است اما سلامت آسپارتام سال‌ها مورد بحث بوده است. سازمان بهداشت جهانی دستورالعملی را در ماه مه صادر و به مردم توصیه کرد برای کنترل وزن از مصرف آسپارتام خودداری کنند زیرا محققان دریافتند که جایگزینی شکر با آسپارتام ممکن است در طولانی مدت به کاهش وزن کمکی نکند و موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان ( IARC)، آن را برای انسان «احتمالا سرطان‌زا» اعلام کرده است.

در جدیدترین مطالعه، محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو ایالات‌متحده، مصرف آسپارتام توسط مادر و خطر ابتلا به اوتیسم را در فرزندانی که در اوایل زندگی در معرض آن قرار گرفتند ،  در رحم و در دوران شیردهی - ارزیابی کردند.

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یا اوتیسم، اختلال عصبی و رشدی است که بر یادگیری، رفتار و تعاملات تاثیر می‌گذارد. این بیماری اغلب یک اختلال رشد نامیده می‌شود زیرا کودکان اغلب در دو سال اول زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شوند.

گروه تحقیقاتی اطلاعات مربوط به ۲۳۵ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم را تجزیه و تحلیل کرد و داده‌ها را با ۱۲۱ کودکی که رشد عصبی معمولی داشتند مورد مقایسه قرار داد. برای تعیین قرار گرفتن شرکت‌کنندگان در معرض این مواد طی اوایل زندگی، محققان از پرسشنامه‌هایی برای ارزیابی میزان مصرف نوشابه رژیمی یا نوشیدنی‌های مشابه توسط مادران استفاده کردند.

پسران مبتلا به اوتیسم بیش از سه برابر بیشتر احتمال داشت که مادرانی داشته باشند که روزانه حداقل یک یا چند وعده نوشابه رژیمی یا محصولی معادل آن با آسپارتام شیرین شده در دوران بارداری یا شیردهی مصرف کنند. محققان نتوانستند ارتباط آماری معناداری در دختران پیدا کنند.

محققان اظهار کردند: «یافته‌های ما به موارد روبه‌رشد کمک می‌کند و نگرانی‌هایی را در مورد آسیب احتمالی ناشی از مصرف نوشابه‌ها/نوشیدنی‌های رژیمی یا مصرف آسپارتام بر فرزندان در دوران بارداری مادر را افزایش می‌دهد».

این مطالعه ثابت نمی‌کند که نوشیدن نوشابه‌های رژیمی باعث اوتیسم در کودکان می‌شود.

محقق ارشد این تحقیق، شارون پارتن فاولر گفت: مطالعه ما علیت را اثبات نکرده است و ثابت نمی‌کند که مصرف نوشابه‌های رژیمی و به طور خاص آسپارتام توسط مادر در دوران بارداری یا شیردهی خطر ابتلا به اوتیسم را در کودک افزایش می‌دهد اما به عنوان نتایج هشدار دهنده عمل می‌کند.

 

ارسال نظر