شناسه خبر : 33153

استقبال خانوارها ازخرید قارچ افزایش یافت

استقبال خانوارها ازخرید قارچ افزایش یافت

قارچ جزو محصولات غذایی است که در سال‌های اخیر به طور جدی در سبد غذایی خانوارها قرار گرفته است درحالی که در سال‌های گذشته جزو کالاهای غذایی تزئینی یا لاکچری محسوب می‌‌شد.

به گزارش چابک آنلاین، میزان تولید قارچ در سال گذشته به ۲۱۰ هزار تن رسید که پیش‌بینی می‌شود در صورت نوسازی و توسعه واحد‌های جدید، امسال  به ۲۲۵ تا ٢٣٠ هزار تن هم برسد. 

این در حالی است که در سال گذشته یک میلیون تن تولید کمپوست و ٢١٠ هزار تن تولید قارچ و بیش از 3 هزار تن به صنایع تبدیلی قارچ راه پیدا کرده است.

ایران در تولید قارچ در خاورمیانه رتبه اول و در دنیا رتبه ششم را داراست. ۳۵ تا ۴٠ درصد قارچ کشور در تهران و البرز تولید می‌شود و به ترتیب اصفهان، مشهد، خراسان بیشترین تولید را دارا هستند.

 مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با بیان اینکه استقبال خانوارها از خرید قارچ و قرار گرفتن این محصول پروتئینی در سبد خرید خانوارها افزایش داشته است، گفت: سرانه مصرف قارچ طی 3 سال گذشته از یک و نیم کیلو به ازای هر نفر به 2 و نیم کیلو در سال رسیده است. 

سرانه مصرف قارچ در کشورهای پیشرفته 4.5 کیلو و بعضی دیگر از کشورها 4 کیلو است که نشان دهنده مصرف سرانه پایین‌تر ایران در قیاس با سایر کشورهاست.

رجبی تأکید کرد: قارچی که در واحدهای پرورشی تولید می‌شود، جزو پروتئین‌های گیاهی است که در زمره بی‌عیب‌ترین محصولات کشاورزی قرار می‌‌گیرد و عوارضی ندارد.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی، اشتغالزایی در زنجیره تولید این محصول را بالا عنوان کرد و گفت: 125 هزار نفر در زنجیره تولید قارچ مشغول به فعالیت هستند و گردش مالی در این زنجیره به 20 هزار و 570 میلیارد تومان می‌‌رسد. 

به گفته وی، در صنعت تولید قارچ اشتغالزایی بالاست و جزو کم هزینه‌ترین صنایع برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است. این صنعت بومی است و نیازی به واردات ندارد و تجهیزات و مواد اولیه آن در داخل تولید می‌‌شود، بنابراین ارزبری از کشور ندارد بلکه ارزآوری دارد.

رجبی درباره صادرات قارچ از کشور بیان کرد: بیشترین میزان صادرات قارچ به عراق است اما چون این کشور مجوز واردات محصولات را به تنهایی نمی‌دهد و قارچ در قالب صیفی‌جات صادر می‌‌شود به همین علت بیشترین سهم صادرات قارچ به صورت تره‌باری است.

بعد از عراق کشورهای امارات، عمان و کویت قرار دارند که صادرات به این کشورها به صورت مستقیم و غیر تره‌باری است.

به گفته وی، صادرات قارچ در سال به ۱۲ میلیون دلار می‌‌رسد که با درنظر گرفتن میانگین 70 هزار تومان برای هر کیلو و صادرات هزار کیلویی در هر ماه به یک میلیون دلار در هر ماه می‌‌رسد، اما در صورت افزایش تولید قارچ می‌‌توان صادرات تا 16 میلیون دلار را برآورد کرد زیرا این پتانسیل در تولید زنجیره قارچ وجود دارد.

وی ادامه دارد: تولید قارچ اختصاص به زمان مشخصی ندارد و در زمستان و تابستان تولید می‌‌شود به نحوی که این محصول در منفی 50 درجه تا مثبت 50 درجه به تولید می‌‌رسد.

 

ارسال نظر