احتمال تاخیر در کاهش نرخ بهره، قیمت نفت را پایین آورد

احتمال تاخیر در کاهش نرخ بهره، قیمت نفت را پایین آورد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر چشم انداز تاخیر در کاهش نرخ بهره آمریکا و رشد ذخایر نفت این کشور که احتمال تمدید کاهش تولید اوپک پلاس را تحت الشعاع قرار داد، کاهش یافت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۳۰ سنت معادل ۰.۳۶ درصد کاهش، به ۸۳ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت کاهش، به ۷۸ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید.

میشل بومن، از مقامات فدرال رزرو روز سه‌شنبه، اعلام کرد عجله‌ای برای کاهش نرخ‌های بهره آمریکا ندارد، به‌ خصوص با توجه به ریسک‌های صعودی برای تورم که می‌تواند پیشرفت در کنترل فشار قیمت‌ها را متوقف کند یا حتی تشدید مجدد آنها منتهی شود. جفری اشمید، رئیس بانک فدرال رزرو کانزاس سیتی، دوشنبه هفته جاری اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود. اظهارات این مقامات بانکی، این نگرانی در بازارهای مالی را برجسته می‌کند که مزایای اقتصادی بالقوه کاهش نرخ‌ها، به تعویق خواهد افتاد.

واندانا هاری، بنیانگذار شرکت تحلیل بازار نفت «واندا اینسایتس»، گفت: سودگیری در معاملات صبح امروز پس از دو روز معامله گذشته، ۲ دلار در هر بشکه نرخ اضافی ریسک خاورمیانه را جبران کرد. کاهش قیمت، واکنش ترکیبی به افزایش هفتگی ذخایر نفت آمریکا بر اساس گزارش موسسه امریکن پترولیوم و امیدواری به توافق آتش‌بس جنگ غزه در چند روز آینده بود.

بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد رژیم صهیونیستی با توقف فعالیت‌های نظامی در غزه برای ماه مبارک رمضان موافقت کرده است. با این حال، رژیم صهیونیستی، حماس و همچنین میانجی‌های قطری، در خصوص پیشرفت به سوی آتش‌بس در غزه هشدار دادند.

منابع بازار با استناد به آمار موسسه آمریکن پترولیوم که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۳ فوریه، به میزان ۸.۴۳ میلیون بشکه افزایش یافت. داده‌ها نشان داد ذخایر بنزین، ۳.۲۷ میلیون بشکه و ذخایر سوخت‌های تقطیری، ۵۲۳ هزار بشکه کاهش یافته است.

پس از گزارش رویترز مبنی بر این که تولیدکنندگان اوپک پلاس، تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت را تا سه ماهه دوم بررسی خواهند کرد، قیمت‌های نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در معاملات روز سه شنبه، بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافتند.

یکی از منابع آگاه در اوپک پلاس گفت: احتمال تمدید کاهش تولید در سه ماهه دوم وجود دارد. دو منبع دیگر گفتند: تمدید طولانی‌تر تا پایان سال ۲۰۲۴ امکان‌پذیر است.

نوامبر گذشته، اوپک پلاس با کاهش داوطلبانه حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز برای سه ماهه اول سال میلادی جاری موافقت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی نوشتند: چنین اقدامی از سوی ائتلاف اوپک پلاس، عرضه در بازار را احتمالا محدود خواهد کرد.

ارسال نظر