اختصاصی چابک آنلاین؛

جلوگیری از هدر رفت آب طبق اهداف برنامه ای پیش نرفته است

جلوگیری از هدر رفت آب طبق اهداف برنامه ای پیش نرفته است

رییس هیات مدیره انجمن آب و فاضلاب تهران اعلام کرد که یکی از مشکلات جدی بخش آب وفاضلاب کشور هدر رفت آب بوده و در سال‌های گذشته سهم هدر رفت آب در بخش انتقال آب، متاسفانه کم نشده است.

چابک آنلاین، حوری السادات هاشمی نسب، مسعودتابش، درگفتگو با چابک آنلاین، تصریح کرد که  در مورد هدر رفت آب دو مطلب قابل طرح بوده که یکی اینکه آب قبل از رسیدن به دست مصرف کنندگان هدر می رود و دیگر اینکه مصرف کنندگان آب را مصرف می کنند اما بدلیل عدم اندازه گیری یا خطا در اندازه گیری در محاسبات  محسوب نمی شوند.

وی، گفت: درسیستم های آب شهری تا حدی امکان مدیریت میزان مصرف وجود دارد، ولی برای کاهش میزان چشمگیر لازم است تا  سرمایه گذاری صورت بگیردو ازتکنولوژی مجهزتری استفاده شود اما به نظر می رسد که متاسفانه چنین بودجه ای در اختیار آب و فاضلاب قرار نمی گیرد.

تابش ادامه داد: زمانی میزان هدررفت آب کم می شود که باید مراقبت سیستمی صورت پذیرد اما وقتی  زیرساختها به روش سابق بوده و اصلاح نشده اند، مشکلات هدر رفت آب  همچنان مشاهده می شود.

رییس هیات مدیره انجمن آب و فاضلاب تهران،گفت:برای جلوگیری از هدر رفت آب، علاوه بر مسائل مالی باید مدیریت مناسبی صورت بگیرد، اما متاسفانه میزان جلوگیری از  هدر رفت آب در شبکه توزیع در آب و فاضلاب کشور در سال‌های گذشته طبق برنامه پیش نرفته واز اهداف برنامه ای عقب است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر  پتانسیل  جلوگیری از هدر رفت آب در کشور وجود دارد اما چون ابزار لازم مثل مدیریت کلان وبحث مدیریت مالی دراختیار نیست، عملا از سرمایه خصوصی هم نمی توان بهره کافی گرفت. 

به گفته وی، از آنجایی که برای بهینه سازی شبکه فاضلاب 60 هزار میلیارد تومان منابع لازم بوده، با این حجم تخصیص منابع، نوسازی شبکه آب و فاضلاب ده ها سال طول خواهد کشید.

 

ارسال نظر