آبرسانی از دریای عمان به کریدور شرق کشور پایداری تأمین آب منطقه را تضمین می‌کند

آبرسانی از دریای عمان به کریدور شرق کشور پایداری تأمین آب منطقه را تضمین می‌کند

مدیرکل دفتر تجهیز منابع و توسعه مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: طرح عظیم آبرسانی از دریای عمان به کریدور شرق کشور می‌تواند پایداری تأمین آب منطقه و استان سیستان و بلوچستان را در افق میان مدت و بلندت مدت تضمین کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، "صابر علیدادی" در جریان بازید از آخرین وضعیت ذخیره آب چاه نیمه‌ها در منطقه سیستان، اظهار داشت: تمرکز بر تکمیل طرح آب‌رسانی از تهلاب به زاهدان و همچنین طرح عظیم آبرسانی از دریای عمان به کریدور شرق کشور می‌تواند پایداری تامین آب منطقه و استان سیستان و بلوچستان را در افق میان‌مدت و بلندمدت تضمین کند.

وی در سفر یک روزه خود به سیستان و بلوچستان، از روند پیشرفت طرح تأمین آب اضطراری منطقه سیستان و شهر زاهدان نیز بازدید و از اقدامات جهادی صورت گرفته در راستای اجرای این طرح‌ که در پی عدم تحقق حقابه رودخانه هیرمند با قوت عملیاتی شد، قدردانی کرد.

مدیرکل دفتر تجهیز منابع و توسعه مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب طی بازدید از آخرین وضعیت عملیات اجرایی پروژه آب‌شیرین‌کن اضطراری که با هدف ارتقای کیفی آب استحصالی از چاه‌های حفاری شده در منطقه در حال اجرا است، بر ضرورت تسریع در روند تکمیل احداث آب‌شیرین‌کن تأکید کرد.

این گزارش حاکی است، با توجه به کاهش شدید ذخایر آبی چاه‌نیمه‌ها به عنوان تنها منبع تأمین آب منطقه سیستان و بخش اعظم شهر زاهدان مطالعه و اجرای طرح تأمین آب اضطراری همزمان در دشت‌‍‌های حرمک، هامون هیرمند، شیله و لواریاب انجام و تاکنون حفر و تجهیز 70 حلقه چاه و 65 کیلومتر لوله‎‌گذاری انجام شده است. همچنین با مجموع اقدامات انجام شده 400 لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب شهر زاهدان از محل دشت حرمک اضافه شده است.

درخواست افزایش تخصیص اعتبارات با توجه به شرایط سخت تأمین آب در سیستان و بلوچستان

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه‌گذاری شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در بازدید مدیرکل دفتر تجهیز منابع و توسعه مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از طرح‌های آبرسانی در دست اجرا خواستار افزایش تخصیص اعتبارات با توجه به شرایط سخت تأمین آب در استان پهناور سیستان و بلوچستان شد.

"میثم نادری" نیز در جریان بازدید مدیرکل دفتر تجهیز منابع و توسعه مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از عملیات اجرایی پروژه آب‌شیرین‌کن طرح اضطراری تأمین آب زاهدان و حوزه سیستان، کارگاه حفاری اکتشافی چاه‌های ژرف و چاه نیمه‌های سیستان، ضمن تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری آب و فاضلاب استان خواستار افزایش تخصیص اعتبارات ردیف خرید تضمینی آب با نگاه ویژه به ضرورت پایداری پروژه‌های در حال اجرا و بهره‌برداری با توجه به شرایط سخت تامین آب در استان سیستان و بلوچستان شد.

صابر علیدادی مدیرکل دفتر تجهیز منابع و توسعه مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این بازدید ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب شهر زاهدان و حوزه سیستان ناشی از عدم تحقق حق‌آبه رودخانه هیرمند، طی بازدید از آخرین وضعیت عملیات اجرایی پروژه آب‌شیرین‌کن اضطراری که با هدف ارتقای کیفی آب استحصالی از چاه‌های حفاری شده در منطقه در حال اجرا است، بر ضرورت تسریع در روند تکمیل احداث آب‌شیرین‌کن تاکید کرد.

وی همچنین در روند بازدید از سایت چاه‌های ژرف 1 و 2 و 3 و کارگاه حفاری چاه‌های توسعه‌ای و اکتشافی جدید در منطقه سیستان بیان داشت: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تأکید ویژه‌ای بر تدقیق مطالعات منابع آب ژرف دارد و در حال حاضر توسعه پروژه‌های ژرف با نگاه مطالعاتی و اکتشافی و بررسی شرایط فنی و اقتصادی بهره‌بردای از آنها در حال انجام است.

 

ارسال نظر