اختصاصی چابک آنلاین؛

تدابیر لازم برای تأمین آب دیده شده است

تدابیر لازم برای تأمین آب دیده شده است

سخنگوی صنعت آب با اعلام اینکه تدابیر لازم برای تأمین حداکثری آب شرب موردنیاز کشور انجام شده است، گفت: دو سال گذشته با وجود محدودیت‌ها، کمترین مشکل در بخش تأمین آب شرب داشتیم و اگر اقدامات انجام نمی‌شد قطعی‌ آب در سال ۱۴۰۰ رخ می‌داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، فصل پاییز باوجود پیش‌بینی قبلی برای وقوع بارش‌های نرمال و حتی فراتر از نرمال به روزهای پایانی خود در حالی رسید که طبق آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران مجموع بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ آذر به ۴۱.۱ میلیمتر رسیده است. این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۵ساله با کاهش ۲۶ درصدی روبرو شده است.

گرچه به گفته «عیسی بزرگ‌زاده» سخنگوی طرح‌های ملی آب بارش‌های پاییزی ملاک خوبی برای ارزیابی سال آبی نیست، با این وجود به گفته فیروز قاسم‌زاده پاییز بدون افق روشن بارش روبه‌اتمام است و کاهش بارش‌ها در کشور می‌تواند در تأمین آب موردنیاز اشکالاتی ایجاد کند.

«فیروز قاسم‌زاده» در همین رابطه افزود: برنامه‌های تأمین آب حتی با تقویت طرح‌های اضطراری در کشور انجام می‌شود و برای شرب تأمین حداکثری و با ضریب اطمینان بسیار بالا دیده شده تا تأمین آب شرب مشکلی نداشته باشد.

وی ادامه داد: دو سال گذشته با وجود محدودیت‌ها تلاش شد کمترین مشکل در بخش تأمین آب شرب داشته باشیم و اگر اقدام‌های انجام شده نبود قطعی‌های گسترده آب که نمونه آن در سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد به وقوع می‌پیوست.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: برای برنامه سال جاری هم عمده تلاشی که وجود داشت، این بود که در برنامه‌ها یک ضریب اطمینان بالا برای تأمین آب شرب وجود داشته باشد، ولی در کشور مناطقی داریم که شرایط منابع آبی مطلوبی ندارند و افق روشنی هم برای آنها متصور نیست.

قاسم‌زاده گفت: مثل سیستان و بلوچستان یا خراسان رضوی به دلیل آنکه سد دوستی تقریباً خالی شده و درصد پرشدگی بسیار پایینی دارد و ورودی آب به آن صفر شده و یا استان تهران که با ذخایر خیلی پایین در حال حاضر شرایط را سپری می‌کند.

وی افزود: در برخی جاها نه‌تنها بحث‌های کمی مطرح است؛ بلکه بحث کیفی آب هم مهم است؛ زیرا به دلیل اختلاط آب باکیفیت و کم‌کیفیت امکان بروز برخی مشکلات وجود خواهد داشت.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: بر این ساس برای تأمین آب همه این موارد در برنامه‌ها دیده می‌شود و در حال حاضر اینها دیده شده و تمهیدات لازم هم اندیشیده شده است.

روزهای اخیر سحر تاج‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور با تأکید بر اینکه کمبود آب در کشور جدی است، گفت: نباید و نمی‌توانیم به بارش‌های موجود دل‌خوش کنیم. زمستان امسال گرم‌تر از حد نرمال پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: به دلیل حدود چهار سال کم‌بارش و کمبود ذخایر برف‌ها، حتی با منابع آب نرمال و فرا نرمال در سال جاری، کمبود منابع آب کشور جبران نخواهد شد.

وی با یادآوری اینکه آبان و آذر امسال بارش‌های خوبی در کشور اتفاق نیفتاد، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید منابع سرزمینی را به‌خوبی مدیریت کرد و همچنین سناریوهای خوش‌بینانه و بدبینانه را در نظر داشت.

 
  •  
ارسال نظر