شناسه خبر : 33015

۱۴۵ میلیون متر مکعب پساب فاضلاب به شهرداری تهران واگذار می شود

145 میلیون متر مکعب پساب فاضلاب به شهرداری تهران واگذار می شود

با وجود شرایط کم‌آبی در کشور و با توجه به این‌که موضوع آب به عنوان یکی از محورهای اساسی در برنامه هفتم توسعه تعریف شده است، برنامه‌ریزی‌ها برای منابع آبی، دستیابی به سایر آب‌ها، بازچرخانی آب و مسئله پساب بیش از پیش در دستور کار سیاست‌های اخیر وزارت نیرو قرار گرفته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در حال حاضر سالانه 7 تا 8 میلیارد مترمکعب آب شرب و بهداشتی در کشور تولید و توزیع می‌شود که بخش قابل توجهی از آن می‌تواند به عنوان پساب به چرخه مجدد مصرف برگردد. 
 
بر اساس نظر کارشناسان در شرایط محدودیت منابع آب و ضرورت تأمین آب شرب شهروندان، یکی از بهترین راهکار‌ها برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز در کلانشهرها، بازچرخانی آب و بهره‌گیری از پساب حاصل از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری است.
 
به‌منظور تامین منبع آبی پایدار برای آبیاری فضای سبز و بوستان‌های شهر تهران و بازگرداندن منابع آب در اختیار شهرداری‌ها به چرخه آب شهری و کاستن از بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی شهر تهران و در راستای اجرای ماده 22 قانون هوای پاک، تفاهم نامه‌ای میان وزارت نیرو و شهرداری تهران به امضا رسید.
 
بر اساس این تفاهم‌نامه تا افق سال 1410 سالانه 145 میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر تهران برای آبیاری عرصه‌ها و فضای سبز شهری به شهرداری تهران واگذار می‌شود که در حال حاضر با توجه به ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب، 45 میلیون متر مکعب از این میزان آماده واگذاری به شهرداری تهران است.
 
همچنین مطابق مصوبه جدید شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در 24 بهمن 1401 مقرر شد(به استناد ماده 22 قانون هوای پاک (مصوب 1396) و مطابق بند 1-2 مصوبه شماره 132357/ت 55929 ه مورخ 15/10/1398 هیئت وزیران) در صورتی که شهرداری‌ها متقاضی دریافت فاضلاب خام باشند به شرط ایجاد تاسیسات جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب توسط شهرداری‌ها، با رعایت ضوابط و مقررات وزارت نیرو و استاندارد‌های زیست‌محیطی نسبت به واگذاری فاضلاب خام به آنها اقدام می‌شود و  این تخصیص به شرط جداسازی کامل آبیاری فضای سبز شهری از آب شرب امکان‌پذیر است.
 
بر اساس این بخشنامه و به منظور تسریع در روند جایگزینی منابع آب در اختیار صنایع آب بر با پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر تهران و همچنین شفاف‌سازی فرآیندهای واگذاری پساب، موضوع عرضه پساب تولیدی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در بورس انرژی ایران نیز شکل گرفته است. 
 
مطابق بخشنامه مذکور مقرر شد به منظور تسریع روند جایگزینی منابع آب در اختیار صنایع آب بر پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، حفظ ارزش آب و افزایش بهره‌وری و تسهیل سرمایه‌گذاری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به طراحی و ایجاد سامانه اطلاع رسانی عمومی برای بازار پساب و آب حاصل از کاهش هدر رفت آب در تأسیسات آب شرب که ذیل چتر بازار آب عمل م‌ کند – اقدام کند و در سامانه، اطلاعات طرح‌های در دست بهره‌برداری، در دست ساخت و طرح‌های جدید بارگذاری شود و درگاه ورود سرمایه گذاران برای درخواست آب حاصل از کاهش هدر رفت تأسیسات آب شرب / پساب، این سامانه خواهد بود.

بجز درگاه مذکور شرکت مهندسی مجاز است از طریق بورس و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به واگذاری اقدام کند.
 
بر این اساس مجوز عرضه بخشی از پساب و همچنین کل تولیدی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در بورس انرژی در حال انجام است.

بدیهی است با توجه به کاهش چشمگیر منابع آبی کشورمان به‌ویژه در سال‌های اخیر، توجه جدی به مقوله بازچرخانی آب و به‌کارگیری پساب در حوزه‌های قابل استفاده، می‌تواند به یکی از راهکارهای اساسی مدیریت منابع آبی کشورمان بدل شود.

ارسال نظر