یک میلیارد مترمکعب پساب فاضلاب در اختیار صنایع بزرگ قرار می‌گیرد

یک میلیارد مترمکعب پساب فاضلاب در اختیار صنایع بزرگ قرار می‌گیرد

معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: یک میلیارد مترمکعب پساب فاضلاب در اختیار صنایع بزرگ قرار می‌گیرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «هاشم امینی»، افزود: در یک دهه گذشته باتوجه‌به تغییر شرایط اقلیمی و لزوم مدیریت منابع آب کشور ونیز ضرورت توجه به پساب فاضلاب و آب خاکستری به‌عنوان یک منبع آبی قابل‌توجه سیاست‌های وزارت نیرو در این بخش تغییر کرده است.

وی ادامه داد: براین‌اساس وزارت نیرو به بخشی از صنایع مثل فولادی‌ها، معدنی و صنایع نیروگاهی و حتی پالایشگاهی توصیه کرده و اخیراً آن را تبدیل به قانون کرده که بند عین تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ حتی در لایحه‌ای که برای برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شد بر این موضوع تأکید دارد که باز تخصیصی در این صنایع صورت گیرد و بجای اینکه این صنایع بزرگ از آب تازه و آبی که امکان استفاده از آن در حوزه کشاورزی و شرب هست را تغییر به پساب دهد.

معاون آبفای کشور خاطرنشان کرد: اکنون این موضوع به‌سرعت در وزارت نیرو و با همکاری وزارت صمت در حال پیگیری است البته نه‌تنها در دو سال اخیر بلکه در سنوات قبل هم از این نوع قراردادها داشته‌ایم.

امینی گفت: در حال حاضر ما ۳۰۷ میلیون مترمکعب پساب را برای صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و پالایشگاه‌ها در فلات مرکزی و بخشی از شهرهای شرقی کشور واگذار کردیم.

وی ظرفیت پساب فعلی کشور را یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی ما در دولت سیزدهم این است که حدود یک میلیارد مترمکعب از این پساب را در اختیار صنعت قرار دهیم.

معاون آبفای کشور افزود: براین‌اساس صنعت در قالب قرارداد بیع متقابل وارد می‌شود و شبکه‌های جمع‌آوری و خطوط انتقال و تصفیه‌خانه را اجرا می‌کند وما این پساب‌ها را به‌صورت قراردادهای ۲۰ و ۳۰ساله در اختیار صنعت قرار می‌دهیم.

وی گفت: این باعث می‌شود تا این پساب‌ها که ممکن است ایجاد مشکلات زیست‌محیطی کند و بهداشت عمومی را مورد مخاطره قرار دهد به چرخه بازگشته و صنایع از آن استفاده کنند.

معاون آبفای کشور ادامه داد: همچنین ۱۹۱ میلیون مترمکعب پساب را در حال مذاکره با صنایع هستیم و ۳۴۸ میلیون مترمکعب هم در حال عقد قرارداد با صنایع مختلف سطح کشور هستیم تا از این ظرفیت استفاده کنند.

ارسال نظر