شناسه خبر : 38731

تعیین تکلیف طرح های ۲۵ سال قبل آب و فاضلاب در کشور

تعیین تکلیف طرح های ۲۵ سال قبل آب و فاضلاب در کشور

معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: وزارت نیرو در دولت سیزدهم در بخش سازه ای حدود هزار طرح بزرگ نیمه تمام را تعیین تکلیف کرد که برخی از این طرح ها حدود ۲۵ سال قبل کلنگ زنی شده بودند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمد جوانبخت روز چهارشنبه در نشست مرتبط با سند راهبرد پدافند غیرعامل آب در مشهد افزود: تعدادی از این طرح ها سال گذشته به پایان رسید و عملیات اجرایی سایر طرح ها نیز با جدیت ادامه دارد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته این طرح ها تا پایان دولت به سرانجام می رسد.

وی اضافه کرد: همچنین سال گذشته بیش از ۲۰۰ طرح اضطراری تامین آب اجرا شد که ۸۶ مورد از این تعداد بزرگ مقیاس بودند و برای اجرای این طرح ها در چهار نقطه کشور به شکل خاص مصوبه هیات وزیران اخذ شد که مشهد از آن جمله بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: امسال نیز بسته طرح های اضطراری تامین آب در مشهد و خراسان رضوی باید با پیش بینی وضعیت بدبینانه تدوین و طرح های اضطراری مصوب شود.

جوانبخت افزود: در سال جاری وزارت نیرو در کنترل برداشت از چاه های کشاورزی مصمم است و صیانت و حراست از صنعت آب کشور مورد تاکید است چون اصلی ترین راه حل عبور از مشکلات آبی در کشور، مدیریت مصرف آب در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی است.

معاون آبفای وزیر نیرو گفت: وضعیت مصرف آب در بخشهای خانگی، بهداشت، کشاورزی و صنعت باید مدیریت و ساماندهی شود که در حوزه صنعت خوشبختانه در قانون بودجه سال جاری، تکلیف سازنده ای برای آب کشور تدوین شده و در این راستا مکلف به بازتخصیص و جایگزینی آب مصرفی در بخش صنعت با آبهای نامتعارف و پساب شده ایم.

جوانبخت افزود: در بخش کشاورزی نیز وزارت نیرو در سال جاری مصمم است با استفاده از شمارشگرهای هوشمند ، برداشت از چاههای کشاورزی را کنترل و مدیریت کند که در این ارتباط همه استانها و به خصوص استان خراسان رضوی، موظف به انجام این اقدام هستند.

وی اضافه کرد: صنعت آب در سطح کشور به دلیل کم آبی بسیار شدید و مواجهه با خشکسالیهای پی در پی، دچار چالش است و طبیعی است که چنین بخشی که در اداره کشور و پایداری و امنیت آن بسیار اساسی و حیاتی است مورد طمع دشمنان برای اختلال و سوء استفاده باشد که در این خصوص باید با بهره گیری همه جانبه از پدافند غیرعامل به صیانت و حراست از صنعت آب کشور پرداخت.

او تاکید کرد: مسایل مرتبط با پدافند غیرعامل به طور جدی مورد توجه است و در این مسیر باید زیرساختها دسته بندی و تهدیدات و نقاط آسیب پذیر شناسایی و ارزیابی شود تا با برنامه ریزی صحیح و اصولی و منطبق با ایمن ترین شرایط، وضعیت پایداری برای تامین آب کشور پیش بینی و ایجاد شود.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

ارسال نظر