شناسه خبر : 43027

اختصاصی چابک آنلاین؛

رکود بازار باعث افت قیمت مصالح ساختمانی نشد

رکود بازار باعث افت قیمت مصالح ساختمانی نشد

دبیراتحادیه اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی تهران، اعلام کردکه بازار مصالح ساختمانی در رکود جدی به سرمی برد.

چابک آنلاین، حوری السادات هاشمی نسب، "مهدی شیخی‌نیا" درگفتگو با چابک آنلاین، رکود حاکم بر بازار مصالح ساختمانی را در ارتباطی مستقیم با  رکود حاکم بازار خرید و فروش و تولید مسکن دانست.

وی، ادامه داد: از بین همه عوامل موثر بر رکود حاکم بر بازارمصالح ساختمانی، سهم رکود مسکن ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده زیرا با رکود مسکن و عدم تقاضا برای خرید و فروش و زمانبر شدن دوره سوددهی پروژه های ساختمانی، سازندگان هم تمایلی به ساخت و ساز ندارند و تقاضایی هم برای خرید مصالح ساختمانی و مواد اولیه نیست.

دبیر اتحادیه اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی تهران، گفت که البته این رکورد حاکم بر بازار منجر به افت قیمت مصالح ساختمانی نشده  زیرا هزینه تولید درکارخانه ها کاهشی نشده است.

وی،ادامه داد: در حال حاضر از سیمان و گچ می توان بعنوان محصولات صادراتی یاد کرد  اما در کل در زمینه صادرات مصالح ساختمانی  متنوع ،صادرات چشمگیری صورت نگرفته و در سطح کلان نبوده است.

شیخ نیا درباره ورود شرکت های مصالح ساختمانی به بازار سرمایه هم گفت: قرار بود بیشتر شرکت های مصالح ساختمانی، وارد بازار بورس شوندکه در این بین، صنعت سیمان وارد بورس شده اما صنایع دیگردر مصالح ساختمانی که تراز مثبت مالی داشته باشد تا بتواند وارد بازار بورس شود، چندان وجود ندارد. 

به گفته وی، ورودشرکت های تولید کننده  مصالح ساختمانی به بازار سرمایه چندان ساده نیست  و باید این  قوانین و مقررات را به خوبی رعایت کرد.

شیخی نیا، درباره اینکه ورود به بورس، تا چه میزان بر افزایش یا کاهش قیمت مصالح ساختمانی موثر خواهد بود، گفت: ورود به بورس،خوب است  اما نباید به مساله تک بعدی نگاه کرد زیرا ورود شرکت های تولید کننده مصالح ساختمانی  به بازار بورس باید کارشناسی شده باشد، در غیر اینصورت به بست خواهد رسید.

دبیراتحادیه اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی تهران، گفت که در یک دهه قبل تعداد اعضای فعال این اتحادیه 1400 نفر بوده اند که با گذشت یک دهه به 300 عضو فعال رسیده که نداشتن توجیه اقتصادی بازار مسکن و رکود در بازار باعث کاهش یافتن تعداد اعضای فعال این اتحادیه شده است.

 

ارسال نظر