شناسه خبر : 41820

امنیت فناوری‌های کلیدی تایوان تشدید شد


امنیت فناوری‌های کلیدی تایوان تشدید شد

دولت تایوان فهرستی از ۲۲ فناوری را رونمایی کرد که هدف حفاظت فوری قرار می‌گیرند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، وانگ می‌هوآ، وزیر اقتصاد تایوان گفت: فهرست فناوری‌های کلیدی جدید، بر فعالیت شرکت‌های تراشه سازی تایوانی تاثیری نخواهد گذاشت.

تایوان بیشتر تراشه‌های نیمه‌رسانای پیشرفته دنیا را تولید می‌کند که در ساخت همه چیز از تلفن‌های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی بکار برده می‌شوند و دولت این کشور مدت‌هاست نگران تلاش‌های چین برای کپی برداری از این موفقیت از جمله جاسوسی صنعتی و جذب مهندسان است.

فهرست ۲۲ فناوری تحت حافظت که توسط آژانس علمی تایوان اعلام شد، شامل پنج بخش دفاع، فضا، کشاورزی، نیمه‌رساناها و امنیت اطلاعات است. وزیر اقتصاد تایوان بدون نام بردن از هیچ شرکتی، اظهار کرد: دولت درباره فناوری‌های تولید و بسته‌بندی تراشه‌های ۱۴ نانومتری یا پیشرفته‌تر، با شرکت‌های مرتبط گفت‌وگو کرده است.

تایوان، خانه شرکت TSMC است که بزرگترین تولید کننده قراردادی تراشه و تامین کننده شرکت‌هایی نظیر اپل و انویدیا است.

وزیر اقتصاد تایوان به خبرنگاران گفت: تولیدکنندگان بر این باورند که تجارت آنها تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. اسرار تجاری فناوری‌های کلیدی از طریق قانون امنیت ملی حافظت می‌شوند. اگر بیش از نیمی از بودجه این فناوری از یارانه‌های دولتی تامین شود، کارکنان باید قبل از رفتن به چین، مجوز دریافت کنند وی افزود: پس از دریافت فهرست این فناوری‌ها، به شرکت‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شورای ملی علم و فناوری تایوان اعلام کرد هدف از این فهرست، تضمین امنیت ملی و رقابت صنعتی، تقویت حفاظت از اسرار تجاری مربوط به مبدا ملی و فناوری‌های کلیدی و اجتناب از صدور غیرقانونی به خارج از کشور است که منافع ملی و صنعتی را نقض می‌کند.

طبق اعلام این آژانس، فهرست مذکور به پارلمان ارائه شده است و پیش بینی می‌شود تا سه ماه دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

تایوان در حال حاضر قوانین سختگیرانه‌ای در خصوص صادرات و سرمایه‌گذاری تراشه در چین دارد که در مواجهه با افزایش کنترل‌های صادراتی آمریکا برای سرکوب پیشرفت پکن، به دنبال توسعه صنعت نیمه‌رسانای پیشرفته خود است.

 دولت بایدن در اکتبر، اعلام کرد که قصد دارد ارسال تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر طراحی شده توسط انویدیا و شرکت‌های دیگر را به چین مسدود کند.

بر اساس گزارش رویترز، دولت تایوان که باید همه سرمایه‌گذاری‌های خارجی را تایید کند، از ساخت پیشرفته‌ترین کارخانه‌های شرکت‌های نیمه‌رسانا در چین جلوگیری می‌کند تا مطمئن شود بهترین فناوری‌های خود را به خارج از کشور منتقل نمی‌کنند.

 

ارسال نظر