شناسه خبر : 40326

آیا هوش مصنوعی در ارزیابی سرطان نادر بهتر از بیوپسی است؟

آیا هوش مصنوعی در ارزیابی سرطان نادر بهتر از بیوپسی است؟

محققان روشی را با استفاده از هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص زودهنگام برخی سرطان‌های نادر کمک کنند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که هوش مصنوعی می‌تواند در ارزیابی تهاجمی برخی سرطان‌های نادر از بیوپسی‌ها (بافت برداری ها) دقیق‌تر عمل کند و به گفته محققان این می‌تواند جان هزاران بیمار را نجات دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک تیم تحقیقاتی در موسسه Royal Marsden NHS Foundation Trust و موسسه تحقیقات سرطان (ICR) بر روی سارکوم خلفی صفاقی - نوعی سارکوم بافت نرم که در پشت شکم ایجاد می‌شود - تمرکز کردند.

امانی آرتور، نویسنده اول این مطالعه گفت: بهبود روند تشخیص و درمان بیماران مبتلا به سارکوم خلفی صفاقی که در حال حاضر نتایج ضعیفی دارند، یک نیاز فوری است.

این بیماری بسیار نادر است؛ به گونه‌ای که ممکن است یک پزشک در طول کار حرفه‌ای خود فقط یک یا دو مورد از آن را مشاهده کند. این به این معنی است که تشخیص ممکن است کند باشد. درمان این نوع سارکوم نیز دشوار است، زیرا می‌تواند به اندازه‌های بزرگ رشد کند و به دلیل محل قرارگیری تومور در شکم، نیاز به جراحی دارد.

برای توسعه و آموزش الگوریتم هوش مصنوعی، محققان از سی تی اسکن ۱۷۰ بیمار مبتلا به دو نوع شایع سارکوم خلفی صفاقی استفاده کردند: لیومیوسارکوم و لیپوسارکوم، و سپس این الگوریتم را روی گروهی متشکل از ۸۹ بیمار در سراسر اروپا و ایالات متحده آزمایش کردند. این فناوری به طور دقیق تهاجمی بودن تومور‌ها را به میزان ۸۲ درصد ارزیابی کرده است.

 

ارسال نظر