شناسه خبر : 32768

۹ درصد بیماران مبتلا به سرطان پانکراس در مدت پنج سال زنده می‌مانند

۹ درصد بیماران مبتلا به سرطان پانکراس در مدت پنج سال زنده می‌مانند

باکتری‌های موجود در میکروبیوم روده ممکن است عامل اصلی زنده ماندن طولانی مدت برخی از بیماران سرطان لوزالمعده (پانکراس)، علیرغم میزان بقای بسیار کم ناشی از این سرطان، باشند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، تنها حدود ۹ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پانکراس در مدت پنج سال زنده می‌مانند.

با نگاهی به میکروبیوم های بازماندگان طولانی مدت سرطان پانکراس، یک مطالعه جدید چندین گونه باکتری غنی شده مرتبط با افزایش پاسخ ایمنی تومور را نشان داد. اصطلاح میکروبیوم برای مجموعه‌ای از میکروب‌ها یا باکتری‌ها استفاده می‌شود که در بدن انسان زندگی می‌کنند.

«جردن خاروفا»، پزشک و محقق مرکز سرطان دانشگاه سینسیناتی، گفت: «علمی در حال ظهور وجود دارد که نشان می‌دهد بازماندگان سرطان پانکراس پاسخ ایمنی قوی در تومورهای خود دارند و داده‌ها نشان می‌دهد که میکروبیوم روده می‌تواند بر پاسخ ایمنی تأثیر بگذارد».

خاروفا در ادامه افزود: «ما خواستیم ببینیم که آیا رابطه‌ای با میکروبیوم روده در بازماندگان سرطان پانکراس وجود دارد یا خیر.»

محققان داده‌های میکروبیوم بازماندگان سرطان پانکراس و گروه کنترل شامل مبتلایان به سرطان پانکراس را تجزیه و تحلیل کردند. این تیم دریافتند که میکروبیوم‌های بازماندگان طولانی‌مدت از این سرطان، شامل چندین گونه باکتری خاص از جمله Faecalibacterium prausnitzii هستند که افزایش یافته است.

خاروفا گفت: «اطلاعات کمی وجود دارد که به ما کمک کند بفهمیم چرا برخی از بیماران مبتلا به سرطان پانکراس، درمان می‌شوند و متأسفانه اکثر آنها درمان نمی‌شوند. این گونه باکتری‌ها ممکن است به تقویت پاسخ ایمنی به سرطان پانکراس کمک کنند، اما این هنوز ثابت نشده است.»

نویسندگان خاطرنشان کردند که این گونه قبلاً با بهبود پاسخ به ایمونوتراپی برای بیماران مبتلا به ملانوم پیشرفته، که شدیدترین شکل سرطان پوست است، مرتبط بوده است.

خاروفا گفت: «اهمیت میکروبیوم در پاسخ به داروهای ایمونوتراپی در ملانوما و سایر انواع سرطان به خوبی ثابت شده است.»

او افزود: «برای اولین بار، شاهد غنی سازی گونه‌های مشابه در بیمارانی که از سرطان لوزالمعده درمان شده اند، هستیم.»

ارسال نظر