شناسه خبر : 37717

کمک هوش مصنوعی به تشخیص سریع نارسایی قلبی

کمک هوش مصنوعی به تشخیص سریع نارسایی قلبی

استفاده از هوش مصنوعی برای تفسیر تصاویر یک وسیله مافوق‌صوت (اولتراسوند) دستی می‌تواند سرعت تشخیص نارسایی قلبی را به میزان زیادی افزایش دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از  ایرنا، این یافته‌های جدید درباره تاثیر هوش مصنوعی در بیماران با نارسایی قلبی، حاصل همکاری بین دانشگاه گلاسگو ،‌شرکت آسترازنکا و اداره ملی بهداشت انگلستان (NHS) است که بتازگی در کنفرانس «انجمن کاردیولوژی اروپا» در آمستردام ارائه شده است.

نتایج این تحقیقات نشان داده است که تفسیر تصاویر مافوق‌صوت (اولتراسوند)‌ قلب از جمله تصاویر تهیه شده توسط دستگاه دستی به همان اندازه استفاده از دستگاه مافوق‌صوت معمولی توسط یک کارشناس در زمینه اندازه گیری کار پمپاژ قلب موثر است.

با این حال ، در حالی که تحلیل استاندارد «اکوکاردیوگرام» با یک اپراتور انسانی در حدود ۳۰ دقیقه وقت لازم دارد ، هوش مصنوعی قادر است تفسیر این تصاویر را در زمان تنها یک دقیقه به انجام برساند که این یک افزایش سرعت بالای کارهای بالینی محسوب می‌شود و بطور بالقوه میتواند تشخیص نارسایی قلبی را تسریع کند.

نارسایی قلبی یک شرایط بیماری جدی است که در آن قلب قادر به پمپ کردن خون به سرتاسر بدن نیست. این بیماری میتواند موجب نشانه‌های مختلفی شود که تاثیراتی بر زندگی روزمره فرد دارند. برآورد شده است که بیش از یک میلیون نفر در انگلیس با نارسایی قلبی زندگی میکنند.

اما نتایج این تحقیق تازه نشان داده است که استفاده از هوش مصنوعی برای تفسیر تصاویر اکوکاردیوگرام میتواند امکان تشخیص سریع و زودهنگام را فراهم سازد. تحلیل سریع‌تر اسکن‌ها همچنین میتواند موجب کاهش زمان انتظار بیماران و کاهش فشار بر نظام درمانی شود.

این یافته‌ها اولین نتایج همکاری و مشارکت بین دانشگاه گلاسگو و شرکت‌های یاد شده در سال ۲۰۲۲ است که به عنوان یک مشارکت بین دانشگاه ، بخش درمان و صنعت برای آزمایش فناوری‌های جدید دیجیتال شروع شده بود.

 «راس کمپبل» از دانشگاه گلاسگو که یافته‌های جدید را در کنفرانس انجمن کاردیولوژی اروپا ارائه کرده است می‌گوید: این نتایج نشان داد که سرمایه‌گذاری بر روی هوش مصنوعی در بخش درمانی می‌تواند مزایای قابل ملاحظه‌ای داشته باشد .

دکتر «اد پایپر» مدیر بخش علمی و پزشکی شرکت آسترازنکا در انگلستان نیز گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که فناوری‌های نوآورانه از جمله هوش مصنوعی این پتانسیل را دارند که تشخیص نارسایی قلبی را ساده و تاثیرگذار کنند بطوری که بیماران در سریعترین زمان ممکن از درمان مورد نیاز خود برخوردار شوند.

ارسال نظر