شناسه خبر : 37928

تصادف مرگبار جاده سوادکوه؛ هرآنچه باید بدانید

تصادف مرگبار جاده سوادکوه؛ هرآنچه باید بدانید

یک روز پس از بروز حادثه خونین تصادف اتوبوس با چندین دستگاه خودرو در جاده سوادکوه ابعاد دیگری از این ماجرا مشخص شد که نشان دهنده نادیده گرفتن برخی نکات ایمنی از سوی جان باختگان دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، حوالی ظهر روز گذشته -چهارشنبه- نخستین خبر در خصوص بروز حادثه تصادف اتوبوس با چند خودرو و کشته شدن پنج نفر از سوی اورژانس مازندران مخابره شد و روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که "در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه امروز چهارشنبه، ۱۵شهریور ۱۴۰۲، با اعلام خبر این حادثه به مرکز ارتباطات اورژانس مازندران، در کمترین زمان ممکن آمبولانس های پایگاههای اورژانس ورسک، پل سفید، دوآب، زیراب، شیرگاه، به محل حادثه واقع در منطقه ورسک اعزام شدند.

بر اساس همین گزارش، به بالگرد جهت استقرار در بیمارستان شهدای زیراب، دستور پرواز داده شد و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس نیز به محل حادثه اعزام شد. گزارش اولیه حاکی از جان باختن پنج نفر و مصدومیت ۲۵ نفر حکایت دارد. گزارش تکمیلی و نهایی متعاقبا اعلام خواهد شد. "

ساعاتی پس از اطلاع رسانی اورژانس مازندران خبرهایی از افزایش تعداد مصدومان حادثه به ۴۱ نفر مخابره شد که چهار مصدوم توسط بالگرد به بیمارستان ۱۷شهریور آمل، ۱۳مصدوم به بیمارستان امام خمینی (ره) ساری، یک مصدوم به بیمارستان رازی قائمشهر، چهار مصدوم به بیمارستان ولیعصر (عج) قائم‌شهر منتقل شدند و ۱۹مصدوم در بیمارستان شهدای زیراب اقدامات درمانی سرپایی دریافت کردند.

ماجرای شمار قابل توجه جان باختگان چه بود؟

انتشار تصاویر و فیلم های این حادثه نشان می دهد که راننده اتوبوس ترمز بریده برای فرار از برخورد با خودروهای جاده به سمت راه فرار رفت اما توقف و حضور خودروها در مسیر دسترسی به این نقطه باعث بروز خسارت جانی شد موضوعی که رئیس پلیس راه مازندران نیز اعلام کرد در صورت نبودن این خودروها در مسیر راه فرار، این سانحه کشته ای به بار نمی آورد.

رئیس پلیس راه استان مازندران روز پنجشنبه گفت : حادثه روز گذشته تصادف اتوبوس با چند دستگاه خودرو در جاده سوادکوه منجر به کشته شدن پنج نفر و مصدومیت تعدادی از شهروندان شد.

سرهنگ یدالله جهان تاب افزود : متاسفانه توقف خودروها و حضور تعدادی از افراد در مسیر و نزدیکی راه فرار ماشین های سنگین باعث شد تا چنین حادثه منجر به کشته شدن پنج نفر را شاهد باشیم.

وی ادامه داد : در سرازیری و مسیرهای عبور ماشین های سنگین نقاطی از جاده به عنوان راه فرار تعبیه می شود تا در زمان بروز مسائل فنی همچون بریدن ترمز خودروهای سنگین به این محل بروند تا از برخورد با دیگر خودروها در جاده جلوگیری شود.

رییس پلیس راه مازندران گفت : اما تعدادی از شهروندان بدون توجه به این موضوع در حاشیه جاده سوادکوه و در نزدیکی یکی از این راه های فرار جاده مستقر شدند که اتوبوس به آنها برخورد کرد.

وی ادامه داد : راننده اتوبوس برای فرار به سمت راست جاده و در مسیر راه فرار قرار گرفت که بدلیل حضور خودروهای سواری در حاشیه جاده به آنها برخورد کرد.

به گفته سرهنگ جهان تاب رانندگی فقط نشستن فرمان ماشین نیست بلکه باید نکات ایمنی در رانندگی رعایت شود که چه بسا اگر این نکته رانندگی مبنی بر عدم حضور در نزدیکی و مسیر راه فرار رعایت می شد این حادثه منجر به کشته شدن این افراد نمیشد.

وی فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و سیستم آموزش وپرورش برای یاد دادن رعایت این نکات ایمنی در جاده‌ها برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی بسیار حائز اهمیت دانست.

 
ارسال نظر