شناسه خبر : 16174

مبلغ کنونی تسهیلات خرید مسکن پاسخگوی بازار نیست

مبلغ  کنونی تسهیلات خرید مسکن پاسخگوی بازار نیست

رییس هیأت مدیره بانک مسکن با اشاره به افزایش سقف تسهیلات ساخت به ۴۵۰ میلیون تومان از محل اختیارات بانک گفت:یکسری موضوعات و محدودیت ها برای پرداخت تسهیلات نیازمند اصلاح قوانین است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از بانک مسکن-هیبنا،عیسی کاظم نژاد، با بیان اینکه  بانک مسکن  یک بانک تخصصی است، گفت: این بانک دولتی بیش از 80 سال قدمت دارد و در طول خدمت سالیان گذشته، تمام اقدامات و تلاش خود را در راستای تأمین مسکن اقشار متوسط و کم‌درآمد به کار گرفته است.

وی با اشاره به مشارکت  بانک مسکن  در طرح‌های بزرگ ملی افزود: در این زمینه  بانک مسکن  بنا به وظیفه ذاتی و سیاست‌های کلان ابلاغی، چندین طرح بزرگ و ملی را اجرا کرده است که یکی از این طرح‌های بزرگ، مشارکت در تأمین مالی پروژه بزرگ  مسکن مهر  است.

رییس هیأت مدیره  بانک مسکن  با تأکید بر اینکه با تأمین مالی بانک مسکن، بیش از دو‌میلیون واحد مسکونی مهر تعیین تکلیف شده است، گفت: تعداد اندکی از واحدهای  مسکن مهر  نیز باقی مانده است که با تلاش  بانک مسکن  نسبت به تعیین تکلیف این واحدها نیز در اسرع وقت اقدام خواهد شد.

کاظم نژاد ادامه داد: در عین حال علاوه بر اینکه  بانک مسکن  کارنامه خوبی در حوزه تأمین مالی  مسکن مهر  از خود به‌جای گذاشت، در حوادث غیرمترقبه، مسکن روستایی و بافت فرسوده نیز اقداماتی در راستای تامین مالی واحدهای موصوف صورت گرفته و بانک توانسته بخشی از اقشار کم‌درآمد جامعه را با اجرای چنین طرح‌هایی صاحب مسکن و سرپناه کند.

وی همچنین گفت: در کنار همه این طرح‌ها، باوجود تنگناهای مالی،  بانک مسکن  در طرح اقدام ملی مسکن نیز مشارکت داشته، به طوری که پروژه‌های احداثی در قالب طرح موصوف توسط منابع واریزی متقاضیان و همچنین منابع داخلی  بانک مسکن  تأمین مالی شده و احداث می گردند.

رییس هیأت مدیره بانک مسکن، با اظهار امیدواری از کسب کارنامه موفق توسط بانک تخصصی مسکن در سال 1400، در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های آینده  بانک مسکن  گفت: در کنار تأمین مالی، باید به مسائل قانونی و تکالیف هم توجه کرد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر بانک می‌تواند از محل خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات توسط متقاضی و ارایه آن به بانک تا سقف 140 میلیون تومان به‌صورت انفرادی (با احتساب 40 میلیون تومان جعاله) و تا سقف 240 میلیون تومان برای زوجین (با احتساب 40 میلیون تومان جعاله) متناسب با شهر محل وقوع ملک تسهیلات پرداخت کند که این مبلغ امروزه پاسخگوی بازار مسکن نبوده و لذا باید موانع قانونی افزایش سقف تسهیلات از طریق رایزنی با مراجع ذی‌ربط رفع شود.

کاظم نژاد ادامه داد: اما در سیاست‌های راهبردی امسال انبوه‌سازان دارای صلاحیت حرفه ای که در تهران نسبت به ساخت مسکن با استفاده از فناوری‌های نوین اقدام کنند می‌توانند به ازای هر واحد از 450 میلیون تومان تسهیلات  بانک مسکن  استفاده کنند؛ این تسهیلات در قالب اختیارات بانک قابل‌اجرا بود اما یکسری موضوعات و محدودیت‌ها برای پرداخت تسهیلات نیازمند اصلاح قوانین است.

وی افزود: این تسهیلات اخیراً ابلاغ‌شده و قطعاً انبوه‌سازان از آن استقبال خواهند کرد چراکه پاسخگوی هزینه های ساخت واحدهای مسکونی است.

رییس هیأت مدیره  بانک مسکن  گفت: حتی در سال جاری ضوابطی پیش‌بینی‌شده که علاوه بر تأمین مالی ساخت، در حوزه تکمیل و تجهیز واحدهای مسکونی نیز 150 میلیون تومان به ازای هر واحد در اختیار سازندگان واحدهای مسکونی قرار گیرد.

ارسال نظر