شناسه خبر : 35243

اختصاصی چابک آنلاین؛

هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک ها ۷ درصد افت کرد

هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک ها 7 درصد افت کرد

کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانکها درحالی بوده که میزان تسهیلات پرداختی بانک ها در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، بررسی آخرین صورت های مالی 25 بانک خصوصی و دولتی نشان می دهد در سال 1401 میزان هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانکی حدود 7 درصد کاهش یافته  که نشان می دهد تاحدودی از میزان ریسک عملیاتی سیستم بانکی کشورکاسته شده است.

نظارت بر عملیات سیستم بانکی، یکی از برنامه های خوب و اثر گذار بانک مرکزی بوده که در دوسال گذشته با جدیت و حساسیت بیشتری درحال پیگیری است.

کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک ها درحالی است که در سال گذشته میزان تسهیلات پرداختی بانک ها حدود 45 درصد افزایش داشته و این موضوع بیانگر آن است که در سال گذشته نسبت دارایی های مشکوک الوصول به کل تسهیلات پرداختی کمتر شده است.

بررسی آخرین صورت های مالی 25 بانک نشان می دهد مجموع هزینه مطالبات مشکوک الوصول به حدود 31 هزار میلیارد تومان رسیده است.

هر چند که  این رقم  در سال 1400 از 33 هزارمیلیارد تومان فراتر رفته بود.

درجدول زیر تغییرات هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک ها بایکدیگر مقایسه شده است.

1

براساس ارقام موجود در جدول ، هرچند وضعیت عملکرد کل سیستم بانکی در حال بهبود است اما برخی بانک هاهمچنان نتوانسته اند میزان دارایی های مسموم موجود در ترازنامه خود را چندان بهبود ببخشند.

آمارها نشان می دهند بیشترین درصد رشد هزینه دارایی های مشکوک الوصول در بانک های آینده ، پست بانک  و ایران زمین بوده است.

بانک تجارت و صادرات نیز هرکدام با بیش از 42 هزار میلیارد تومان، بیشترین رقم دارایی های مشکوک الوصول را به خود اختصاص داده اند.

ازطرفی بانک رفاه ، موسسه اعتباری ملل ، بانک اقتصاد نوین و بانک شهر بهترین عملکرد را در کاهش این عنوان هزینه ای به ثبت رسانده اند.

برمبنای طبقه بندی بانک مرکزی جمهوری اســلامی ایران، مطالبات غیرجاری نظام بانکی کشور به سه دســته طبقه بندی می شــوند.

درطبقه بندی اول مطالبات سررسید گذشــته بانک ها تا شش ماه پس از سررســید محاسبه می شود و در صورت عدم بازپرداخت در طبقه بندی دوم یعنی مطالبات معوق که بین شش تا 18 ماه از تاریخ اولین سررسید آنها گذشته باشد، قرار می گیرند.

درسومین طبقه بندی که مطالبات مشــکوک‌الوصول اســت، مطالبات تاریخ گذشــته از 18 ماه پس از اولین سررســید در نظر گرفته می شود که از حساســیت بیشتری برخوردار است.

 

ارسال نظر