شناسه خبر : 34933

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۹۳ درصدی سود سازی بانک های بورسی

رشد 93 درصدی سود سازی بانک های بورسی

هرچندکه درسال های گذشته بخش های اقتصادی ایران با برخی شوک ها و رکود ناشی از بیماری کرونا روبه رو شد اما به گفته مدیران ارشد بانکی ، در سال گذشته بخش عمده اقتصاد ایران از این شوک ها عبور کرده و درحال تجهیز منابع خود برای توسعه ساختارهای تولید و تجاری هستند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، این روند در سال 1401 باعث شد تا بخش عمده ای از صنایع کشور نسبت به تامین نیازهای تولید و عمرانی خود اقدام به اخذ تسهیلات از سیستم بانکی کنند.

این موضوع میزان درآمدهای عملیاتی و سود سازی بانک ها را تا حدود بسیار زیادی بالا برد.

از طرفی، بانک ها در سال گذشته توانستند هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی خود را به میزان قابل توجهی کنترل و حاشیه سود فعالیت های خود را ترمیم کنند.

دسترسی به منابع ارزان قیمت و به کارگیری شیوه های جدید جذب سپرده نیز ازجمله دیگر عواملی بود که در سال گذشته به بانک ها کمک کرد تا وضعیت بازدهی خود را بهبود بخشند.

احیای دوباره خدمات چک از طریق ابتکار ایجاد چک صیادی نیز از دیگر مواردی بود که بخش درآمدهای کارمزدی بانک ها را به میزان قابل توجهی تقویت کرد.

تمامی این موارد باعث شد تا مجموع سود سازی بانک های فعال در بازارسرمایه ایران درسال 1401، بیش از 95درصد رشد کند و به عدد 32 هزار و 836 میلیارد تومان برسد.

رقمی که بخشی از آن به افزایش سود سازی بانک های بزرگ و بخشی از آن به کاهش یا خروج از زیان بانک های ضرر ده مربوط می شود.

با این حال،  اگر به جزئیات عملکرد 17 بانک فعال در بازار سرمایه توجه کنیم مشخص می شود بخشی از سود بانک های بزرگ به پای زیان بانک های زیان ده می رود بطوری که مجموع سود خالص شناسایی شده در بانک ها از سود شناسایی شده در بانک ملت کمتر است.

در جدول زیر تغییرات سود سازی بانک های فعال در بازار سرمایه با یکدیگر مقایسه شده است.

1

ارسال نظر