شناسه خبر : 41327

امارات و چین قرداد سوآپ ارزی را برای ۵ سال تمدید کردند

امارات و چین قرداد سوآپ ارزی را برای 5 سال تمدید کردند

امارات متحده عربی و چین با هدف تقویت همکاری‌های مالی با یکدیگر قرارداد مبادله ارزهای محلی به ارزش ۱۸ میلیارد درهم را برای مدت پنج سال تمدید کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، بانک مرکزی امارات دیروز سه‌شنبه با همتای چینی خود قرارداد مبادله ارزهای دو کشور را به ارزش اسمی ۱۸ میلیارد درهم (۳۵ میلیارد یوان چین معادل ۴.۹ میلیارد دلار) برای مدت پنج سال تمدید کرد.

روزنامه العرب نوشت: این توافق دوجانبه تازه‌ترین تلاش پکن برای قابل معامله کردن ارز خود با شرکای استراتژیک است، به ویژه اینکه امارات اخیراً با پنج کشور دیگر از جمله عربستان سعودی به گروه بریکس پیوسته است.

این بانک در بیانیه‌ای تایید کرد: تمدید قرارداد سوآپ ارزی با هدف توسعه همکاری‌های مالی و تجاری بین امارات متحده عربی و چین از طریق تسهیل در ارائه نقدینگی به ارز محلی در بازارهای مالی، برای تسویه معاملات مالی و تجاری فرامرزی  به روشی کارآمدتر و مؤثرتر است.

این بانک همچنین در بیانیه خود اعلام کرد که تفاهم نامه‌ای با بانک خلق چین امضا کرده است تا همکاری‌های فنی بین آنها در زمینه توسعه ارز دیجیتال برای بانک‌های مرکزی افزایش یابد.

بانک مرکزی امارات توضیح داد که این تفاهمنامه همچنین با هدف تقویت همکاری بین بانک و موسسه ارز دیجیتال بانک خلق چین در زمینه فناوری مالی، تبادل اطلاعات در مورد بهترین شیوه‌ها و مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال و حمایت از اجرای مشترک ابتکارات و پروژه‌های بین دو طرف، مانند پروژه پل برای توسعه پلتفرمی است که امکان استفاده از ارزهای دیجیتال متعدد را فراهم می‌کند تا پرداخت‌های تجاری بین‌مرزی فوری و امن‌تر را تسهیل کند.

از جمله بندهای این تفاهم نامه  همکاری در زمینه آموزش و توسعه مهارت‌های فنی متخصصان دو طرف و تبادل دیدارهای دوجانبه برای گفتگو در مورد موضوعات مورد اهتمام دو طرف است.

مبادلات تجاری بین امارات و چین از حدود ۶۳ میلیون دلار در زمان آغاز روابط دیپلماتیک دو کشور در سال ۱۹۸۴ به حدود ۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسید و پس از کاهش مقطعی مبادلات تجاری دو کشور به دلیل همه‌گیری کرونا، این مبادلات در سال گذشته با ۳۷.۴ درصد افزایش به حدود ۹۹.۲ میلیارد دلار رسید.

با توجه به تبعات وابستگی به دلار در معاملات بین‌المللی و افزایش بی‌اعتمادی‌ها به آمریکا، کشورهای بسیاری سعی می‌کنند سهم این ارز را در معاملات خود کاهش دهند.

بانک مرکزی عربستان سعودی نیز هفته گذشته قرارداد سوآپ ارزی را با چینی‌ها برای مدت سه سال امضا کرده است.

بانک مرکزی چین هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارزش توافق‌نامه مبادلات با ارز محلی با ریاض به ۵۰ میلیارد یوان (حدود ۶.۹۸ میلیارد دلار آمریکا) یا معادل ۲۶ میلیارد ریال سعودی می‌رسد.

بر اساس این بیانیه قرارداد سوآپ ارزی چین و عربستان به تقویت همکاری‌های مالی بین دو کشور، گسترش استفاده از ارزهای محلی و ترویج تجارت دوجانبه و تسهیل سرمایه گذاری کمک خواهد کرد.

مسئولان مصری هم این هفته از توافقات و رایزنی‌های کشورشان با امارات و عربستان سعودی برای استفاده از ارزهای محلی در مبادلات تجاری به منظور تسهیل در همکاری‌های اقتصادی بدون وابستگی به دلار خبر دادند.

 

ارسال نظر