شناسه خبر : 23788

مدت زمان انتقال تتر در شبکه TRC۲۰

مدت زمان انتقال تتر در شبکه TRC20

تتر، یک استیبل کوین است که در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال به‌عنوان ارز مبادله‌ای از آن استفاده می‌شود. درواقع در این صرافی‌ها برای خرید ارز دیجیتال موردنظر ابتدا باید با استفاده از ارزهای فیات، تتر خریده و کیف پول خود را شارژ کنید. به‌این‌ترتیب، مشخص است که تتر و دیگر استیبل کوین‌ها چه جایگاه استراتژیکی در معاملات ارزهای دیجیتال دارند.

دقیقا به همین دلیل است که سرعت انتقال تتر در شبکه‌اش، بسیار مهم است. تتر، خود انواع گوناگونی مانند تتر OMNI، تتر بایننس، تتر ERC20 و تتر TRC20 دارد. در این میان، TRC20 یکی از پراستفاده‌ترین انواع تتر است.

پیش از توضیح عوامل مؤثر بر سرعت تراکنش‌های تتر TRC20 و سرعت فعلی آن، نیاز است که ابتدا با این استیبل کوین بیشتر آشنا شویم. در انتهای این مقاله می‌توانید انتظارات خود از سرعت تراکنش‌هایتان در صرافی‌ها را متعادل کرده و با در نظر گرفتن این فاکتور مهم، بازدهی معاملات خود را افزایش دهید.

تتر TRC20 چیست؟

تتر (Tether) با نماد USDT، محبوب‌ترین استیبل کوین ازنظر ارزش بازار و حجم معاملات در سراسر جهان است. ارزش هر تتر همواره تقریبا برابر با یک دلار بوده و از همین رو است که به آن Stable به معنی باثبات می‌گویند. در یک معامله ارز دیجیتال، اگر ارزش یک ارز برابر با ۱۰ تتر باشد، درواقع به این معنی است که ارزش آن تقریبا برابر ۱۰ دلار است. تتر، رکورددار بیشترین تراکنش‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است.

در صرافی‌های بین‌المللی، امکان تبدیل ارز فیات به تتر مهیا شده است. در کشور ما نیز انواع صرافی تبدیل ریال به تتر وجود دارند. بااین‌حال، بسیاری از افراد، تفاوت انواع تتر را نمی‌دانند. در ادامه، تفاوت دو مورد از مهم‌ترین انواع تتر را بررسی می‌کنیم.

تتر ERC20

به‌طورکلی، استاندارد ERC20 متعلق به شبکه اتریوم است. تتر ERC20‌ نیز تتری است که تراکنش‌های خود را روی این شبکه انجام داده و از استاندارد ERC20 استفاده می‌کند. درواقع، قابلیت شبکه اتریوم برای ساخت و توسعه ارزهای دیجیتال به تتر نیز اجازه عملکرد روی این شبکه را داده است. حدود ۵۰ درصد از کل عرضه استیبل کوین تتر در شبکه اتریوم است.

بااین‌حال، کارمزد بالای تراکنش‌ها و سرعت نسبتا پایین انتقال آن‌ها در شبکه اتریوم، ضرورت صدور تتر در شبکه‌های دیگر را به وجود آورده است. یکی از اولین جایگزین‌ها برای اتریوم، شبکه ترون (TRON) بود. تتری که روی این شبکه ساخته می‌شود، تتر TRC20 نام داشته و از استانداردهای شبکه ترون، یعنی TRC20 پیروی می‌کند.

علاوه بر افزایش سرعت انتقال تتر در شبکه ترون، هزینه آن‌ها نیز به کسری از هزینه‌های شبکه اتریوم کاهش یافته است. علاوه بر این، می‌توان این توکن را با ارزهای ERC20‌ دیگر مانند Decentraland (MANA)، Chinalink (LINK) و یونی‌سواپ (UNI) به‌طور مستقیم، مبادله کرد. البته انجام این معاملات در ترون نسبت به اتریوم، مراحل بیشتری دارد.

افزایش سرعت تراکنش‌های تتر در شبکه ترون با استفاده از قراردادهای هوشمند و همچنین، حجم پایین‌تر ترافیک این شبکه حاصل شده است. تتر TRC20 قادر است با پروتکل‌های مبتنی بر TRON و DApps همکاری داشته باشد. همین امر نیز یکی از دلایل افزایش سرعت انتقال این ارز در معاملات مربوط به ارزهای ساخته‌شده توسط این برنامه‌ها و همچنین، دیگر توکن‌های بومی ترون است. قیمت تتر در همه این شبکه‌ها با هم برابر است.

12

عوامل مؤثر بر افزایش سرعت انتقال تتر trc20

از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه ترون، استفاده از فناوری همتا‌به‌همتا (P2P) برای انجام تراکنش‌هاست. به‌این‌ترتیب، واسطه‌های تراکنش‌ها در این شبکه به‌طور کامل، حذف‌شده‌اند. چنین ویژگی نه‌فقط سرعت انتقال تتر را بیشتر کرده است بلکه به سازندگان محتوا در این شبکه اجازه می‌دهد که محصولات و محتواهای خود را مستقیما به فروش برسانند. یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش سرعت شبکه تتر، زبان برنامه‌نویسی Solidity است.

به همین دلایل بود که تنها پس از یک ماه از عرضه تتر در این شبکه، ارزش تترهای در گردش در ترون از ۱۰۸ میلیون دلار گذشت. در ماه جولای ۲۰۲۱ بود که کوین‌تلگراف تایید کرد که سرعت انتقال تتر در ترون، بسیار بیشتر از اتریوم است.

سرعت تراکنش‌های تتر

درحالی‌که در شبکه اتریوم در هر ثانیه ۲۵ تراکنش و در شبکه بیت کوین پنج الی شش تراکنش انجام می‌شود، این عدد در شبکه ترون و متعاقبا برای تتر trc20 در حال حاضر ۱۵۰۰ تراکنش است که گفته می‌شود می‌تواند تا ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه نیز افزایش می‌یابد. چنین ظرفیتی نویدبخش آینده روشن این استیبل کوین و شبکه ترون با مقیاس‌پذیری بالا است. این مقیاس‌پذیری بالا زمان تایید تراکنش‌ها در این شبکه را نیز کاهش داده است.

13

مدت زمان تراکنش تتر

Transaction Time یا مدت‌زمان انتقال تتر، بازه زمانی است که طول می‌کشد مقدار مشخصی تتر از یک آدرس به آدرس دیگر منتقل شود. ازآنجایی‌که تتر از زیرساخت‌های ارزهای دیجیتال موجود مانند اتریوم، بیت کوین و در مورد تتر TRC20؛ ترون استفاده می‌کند در هریک از این شبکه‌ها سرعت متفاوتی دارد.

تراکنش‌های تتر OMNI که در شبکه بیت کوین انجام می‌شوند به تایید ۶ سطح بلوک نیاز دارند که هرکدام از آن‌ها ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. بنابراین درمجموع، تایید هر تراکنش تتر OMNI تقریبا یک ساعت به طول می‌انجامد.

تتر ERC20 نیز که روی شبکه اتریوم بناشده به تایید ۲۰ تا ۳۰ بلوک نیاز دارد که هرکدام ۱۵ ثانیه طول می‌کشند. بنابراین درمجموع، تایید هر تراکنش تتر ERC20 پنج الی ۷.۵ دقیقه طول می‌کشد.

تتر TRC20 که بر روی ترون عمل می‌کند نیز به تایید ۱۴ بلوک نیاز دارد که هرکدام از آن‌ها کمتر از ۱۳ ثانیه طول می‌کشند. به‌این‌ترتیب، تایید هر تراکنش تتر TRC20 به حدود سه دقیقه زمان نیاز دارد.

مقایسه تتر TRC20 حتی با تترهای دیگر نظیر تتر زنجیره بایننس با زمان انتقال ۳۰ دقیقه نیز نشان می‌دهد که این تتر در حال حاضر، سریع‌ترین زمان انتقال را دارد.

دیگر عوامل مؤثر بر سرعت انتقال تتر TRC20

اعداد ذکرشده در قسمت‌های قبل، ثابت نیستند و بسته به شرایط تغییر می‌کنند. مهم‌ترین این شرایط، ازدحام شبکه است. این فاکتور ممکن است باعث شود که مدت‌زمان انتقال تتر TRC20 به چند ثانیه نیز کاهش پیدا کند. از طرف دیگر ازدحام بیش‌ازحد شبکه ترون می‌تواند این فاکتور را به ده تا ۱۵ دقیقه نیز افزایش دهد. دیگر عامل مؤثر بر سرعت انتقال تتر TRC20 نیز سرعت تراکنش‌ها، الگوریتم و سازوکارهای کیف پول‌های مبدأ و مقصد است.

سخن آخر

تتر، یکی از نقش‌آفرینان اصلی بازار ارزهای دیجیتال است. این ارز با ماهیت استیبل کوینش، ترکیبی از ارز فیات دلار و ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز به‌عنوان پلی در معاملات ارز دیجیتال به کار می‌رود. ارزش هر تتر برابر با حدود یک دلار بوده و همیشه ثابت است.

به دلیل نقش مهم تتر در معاملات ارزهای دیجیتال، سرعت انتقال آن اهمیت زیادی دارد. این شاخص، بسته به پلتفرمی که تتر بر روی آن عمل می‌کند، متغیر است. در حال حاضر تتر بر روی بلاک چین‌های اتریوم، ترون، بیت کوین، بایننس و برخی دیگر از بلاک چین‌ها اجرا می‌شود.

دراین‌بین، تتر شبکه ترون یا تتر TRC20 نسبت به دیگر تترها سرعت بیشتری دارد. سرعت انتقال تتر در این شبکه به‌طور متوسط، سه دقیقه است. در این شبکه تتر باید حدودا از ۱۴ بلوک، تأییدیه تراکنش دریافت کند. بااین‌حال در صورت ازدحام شبکه و طولانی شدن صف انتقال، این زمان ممکن است بسیار بیشتر شود.

ارسال نظر