شناسه خبر : 40063

تقاضای سیمان در نیمه دوم امسال رو به افزایش است

تقاضای سیمان در نیمه دوم امسال رو به افزایش است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن سیمان در نیمه نخست امسال تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۲ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «علی اکبر الوندیان» امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ۶ ماه امسال ٣٩ میلیون تن کلینکر (یکی از مواد اولیه تولید سیمان) تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می دهد.

وی افزود: در نیمه نخست امسال ۴.١ میلیون تنی کلینکر و ۲.۵ میلیون تن سیمان صادر شده است که در هم سنجی با پارسال به ترتیب کاهش ۲۰ درصدی و رشد ۲۰ درصدی داشته است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با اشاره به اینکه تقاضای سیمان در نیمه دوم امسال رو به افزایش است، گفت: این تقاضا برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی است که ماهانه بیش از ۲ میلیون تن درخواست وجود دارد.

وی ادامه داد: برای تأمین این میزان سیمان باید سوخت و انرژی مورد نیاز تامین شود تا آمادگی تولید را داشته باشیم، ضمن اینکه نیاز مصرفی کشور پنج میلیون تن در ماه است که ١٢ درصد رشد داشته است.

به گفته الوندیان، در صورتی که انرژی و سوخت تامین شود ماهانه هفت میلیون تن تولید سیمان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه صنعت سیمان برای تولید نیازمند تامین سوخت و گاز است، گفت: اکنون برای تامین سوخت و مازوت سختگیرانه تر عمل می شود و موانع بزرگی ایجاد شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور عنوان کرد: تامین سوخت نیاز به حمل و نقل دارد که مشکلات در این عرصه مانع اصلی تولید شده است، ضمن اینکه شرکت پالایش پخش می تواند از نزدیک ترین پالایشگاه سوخت این صنعت را تامین کند، همچنین بسیاری از شرکت های تولید سیمان از تکمیل مخازن سوخت خود بازمانده اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات این صنعت پایین بودن کیفیت مازوت است. اگر مازوت استاندارد باشد آلودگی هوا ایجاد نمی شود این در حالی است که به خاطر نداشتن کیفیت مناسب مازوت، شاهد افزایش مصرف سوخت هستیم و در نتیجه جرایم آن برای شرکت های تولیدی سیمان صادر می شود.

الوندیان با اشاره به اینکه ۶ شرکت تولیدی سیمان از مصرف مازوت ممنوع شده اند، گفت: این شرکت ها سرمایه گذاری برای مخازن ذخیره سازی کردند، اما به علت قرار گرفتن در محدوده شهرها از استفاده مازوت منع شده اند.

وی بیان داشت: دغدغه تولیدکنندگان، تامین بازار سیمان است در ۶ ماه ابتدایی امسال از ظرفیت خود استفاده کرده و در بورس، سیمان مازاد عرضه کردیم که این امر به خاطر توجه به تامین انرژی بود. اکنون با نزدیک شدن به فصل سرما و احتمال محدودیت های تامین گاز و با وجود تقاضای تامین سیمان برای مسکن ملی، نیازمند تامین انرژی این صنعت هستیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور خاطرنشان کرد: یک کارخانه تا رسیدن به خط تولید یک میلیون تن، ‌حدود ۶هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می کند، از این رو نیازمند تامین انرژی و سوخت مخازن است تا بتواند بدون بالا بردن هزینه های تولید، نیاز بازار را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه سیمان ایران کیفیت بالایی دارد، گفت: همه کارخانه ها تحت استاندارد اجباری هستند و با کیفیت بالا در سطح جهانی رقابت می کنند.

الوندیان افزود: این صنعت تحت نظارت های سختگیرانه بازرسی کشور است، از این رو نباید بابت تامین انرژی با محدودیت مواجه شوند.

ارسال نظر