شناسه خبر : 39918

اختصاصی چابک آنلاین؛

سودخالص شکری ها ۱۰۵ درصد افزایش یافت

سودخالص شکری ها 105 درصد افزایش یافت

گروه قندوشکر از جمله گروه های با ابعاد کوچک بازار سرمایه به شمار می روندکه توانسته اند در نیمه اول سال ۱۴۰۲ سودسازی خود را بطور قابل توجهی افزایش دهند.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، بررسی آخرین صورت های مالی منتشره برای  15 شرکت شکری فعال در بازار سرمایه نشان می دهد که این شرکت ها تا پایان نیمه نخست سال جاری بیش از یک هزار و 207 میلیارد تومان سود شناسایی کرده اند.

این رقم درمقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 105 درصد افزایش یافته است.

همچنین مقایسه آخرین صورت های مالی منتشره برای این صنعت نشان می دهد که درآمدهای عملیاتی شرکت ها بیش از 68 درصد افزایش یافته و به حدود 10 هزار میلیارد تومان رسیده است.

فعالیت عمده این صنعت در تولید شکر از چغندر قند است اما در حوزه های خدماتی مانند بسته بندی و فراوری محصولات قند و شکری نیز فعال هستند.

در بررسی سهام شرکت های این گروه، باید به این نکته توجه داشت که تولیدات آنها به صورت فصلی بوده و اکثر تولیدات سالانه آنها در ماه های برداشت چغندر انجام می پذیرد.

همچنین با توجه به این که قیمت چغندر، فاکتور اصلی در مشخص شدن سود نهایی تولید کنندگان شکر محصوب می شود و معمولأ قیمت شکر معادل 25 درصد قیمت خرید تضمینی گندم تعیین می شود و هنوز این قیمت گذاری انجام نگرفته است، باید برای بدست آوردن برآورد درست از سود دهی این صنعت منتظر مشخص شدن قیمت ها در ماه های آینده بود.

قیمت ارز نیمایی وقیمت جهانی شکر،فاکتورهای دیگری هستند که بر سود دهی این شرکت ها تأثیر گذارند.

براسا ارقام موجود در جدول، نمادهای «قچار» ، «قشکر» ، «قیستو» و «قتربت» بیشترین رشد سود سازی را به ثبت رسانده اند.

Capture

ارسال نظر