شناسه خبر : 38858

اختصاصی چابک آنلاین؛

مجموع حجم فروش شرکت های قند و شکر کاهشی شد

مجموع حجم فروش شرکت های قند و شکر کاهشی شد

گروه قند و شکر در میان فعالان بازار سهام، به عنوان عضو کوچکی از بازار سرمایه که سالیان متمادی در حوزه سهام فعالیت داشته اند شناخته می شود.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، فعالیت عمده این صنعت در تولید قند و شکر از چغندر قند است اما در حوزه های خدماتی مانند بسته بندی و فرآوری محصولات قند و شکر نیز فعالند.

در بررسی سهام شرکت های این گروه، باید به این نکته توجه داشت که به دلیل عدم امکان واردات یا صادرات مواد اولیه مورد نیاز این صنعت، تولیدات شرکت های فعال در این حوزه به صورت فصلی بوده و عمده کارخانجات، در دو یا سه ماه فصل برداشت چغندر، اکثر تولیدات سالانه خود را انجام می دهند.

باتوجه به این که قیمت چغندر، فاکتور اصلی درمشخص شدن سود نهایی تولید کنندگان شکر محصوب می شود، معمولأ قیمت شکر معادل 25 درصد قیمت خرید تضمینی گندم تعیین می شود که  هنوز این قیمت گذاری انجام نگرفته است.

برای بدست آوردن برآورد درست از سود دهی این صنعت منتظر مشخص شدن قیمت ها در ماه های آینده بود.

قیمت ارز و قیمت جهانی شکر، فاکتورهای دیگری هستند که بر سود دهی این شرکت ها تأثیر گذارند.

صنعت تولید شکر به عنوان یک صنعت گران قیمت در نظر گرفته می شود به صورتی که معمولآ نسبت P\E شرکت های این گروه بالا است و به عدد 20 نیز می رسد.

دلیل اصلی کاهش حجم فروش تولیدکنندگان شکر را می توان انتقال این تولید کنندگان از فراوری قند و شکر به تولید محصولات از چغندر قند دانست که این موضوع ارزش فروش  بیشتری نیز به همراه داشته است.

به طوری که مشاهده می شود جمع ارزش فروش به دست آمده، 64 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است.

نماد «قمرو» و «قپیرا» اگر چه با کاهش حجم فروش مواجه شده اند اما به دلیل افزایش فروش شکر تولید شده از چغندر قند با افزایش درآمد همراه شده اند.

Capture

با توجه به اطلاعات جدول، «قثابت»، «قهکمت» و «قجام» با کاهش ارزش فروش مواجه شدند.

نمادهای «قمرو» «قشیر» و «قپیرا» با وجود کاهش حجم فروش، توانسته اند ارزش فروش خود را افزایش دهند.

این موضوع ناشی از تولید بیشتر شکر از چغندر قند این شرکتها نسبت به سال پیش است.

درسال گذشته، اکثر درآمد به دست آمده برای شرکت های مذکور، از فراوری محصولات و سود به دست آمده از خدمات بوده است که امسال این موضوع تغییر کرده و اکثر ارزش فروش به دست آمده از فروش تولیدات خود شرکت ها بوده است.

 

ارسال نظر